Arto Luukkanen

Venäjän ”esitanssijat” ja Suomen 5. kolonna

Viides kolonna merkitsee yleiskielessä petturia, joka toimii valtion tai organisaation sisäpuolella mutta toimii sitä vastaan tietoisesti tai tietämättään.  

Kyseessä on armottoman kova leima. Sanan alkuperä tulee Espanjan verisestä sisällissodasta, jossa eräs kenraali kutsui omia kannattajiaan ”viidenneksi kolonnaksi”; samalla kun hän itse lähestyi kaupunkia neljän kolonnan kanssa.

Ukrainan kriisi ja Suomen turvallisuuspoliittinen keskustelu ovat antaneet tälle sanalle uudenlaisia ulottuvuuksia.

Näyttää siltä, että meidän maassamme on pieni mutta äänekäs joukko ihmisiä, joista voisi käyttää sanaa: ”Venäjän esitanssijat” tai sivistyneemmin ”suurvallan sykofantit”. He ovat ihmisiä, jotka pyrkivät haistelemaan tulevia poliittisia muutoksia ja mielistelemään Venäjää saadakseen valtaa ja vaikutusmahdollisuuksia kunniansa ja periaatteittensa kustannuksella.  

Siteeraan tässä erästä kolleegaa, joka lähetti minulle tekstiviestin (hänen luvallaan).

…olen hämmästynyt suomalaisesta keskustelusta Venäjän toimista Krimillä. Jopa eräät toimittajat ovat hypänneet Putinin valhekelkkaan…”

Ilmiö on mielenkiintoinen.

Historiallisessa mielessä kyseinen ilmiö syntyi jo 1700-luvulla, jolloin Venäjän vaikutus iski Suuren Pohjan sodan hävinneen Ruotsin sisä- ja ulkopolitiikkaan. Vaikutusvaltaa ostettiin avoimesti plootuilla ja hopearuplilla. Varsinainen ”myssypuolue” syntyikin venäläisen diplomatian toimiessa sen aktiivisena kummina.  

Sen jälkeen maassamme on aina ollut pikkuruinen joukko ihmisiä, jotka kuten (käyttääkseni Lasse Lehtisen ilmaisua) ovat kuin herkkä rummunkalvo aina reagoineet Venäjän kulloiseenkin propaganda-rummutukseen. Riippumatta siitä onko se ollut Venäjän todellisten etujen mukaista.

Paasikivi vai Bobrikov?

Venäjän silmittömiä ymmärtäjiä ei saa sotkea taas niihin reaalipoliitikkoihin, jotka käsitysten mukaan Suomen pitäisi säilyttää hyvät suhteet itäiseen naapuriinsa. Ero on selvä kuten presidentti Juho Kusti Paasikivi antoi päiväkirjoissaan ymmärtää. Hänen käsityksensä mukaan ”vanhasuomalaisen puolueen” ja ”bobrikovilaisuuden” välillä vallitsee samanlainen ero kuin totuuden ja valheen välillä.   

JKP:n  päiväkirjat paljastavat reaalipolitiikon, joka uskoi Stalinin ”tervejärkisyyteen” ja siihen, että molempien maiden edut perustuivat rauhaan ja yhteisiin etuihin.  Paasikivi näki aivan kristallinkirkkaana sen miten vuosina 1933-1939 Saksan aloittama dynaaminen voimapolitiikka tulisi johtamaan sotaan. Monet ”järkevämmät poliitikot” kuten esimerkiksi Väinö Tanner eivät voineet uskoa ihmiskunnan olevan niin järjetön.

Kyse ei ollut kuitenkaan pessimismistä vaan kauaskatseisuudesta: Saksa lähti sotaseikkailujen tielle ja veti siihen mukaan myös Neuvostoliiton.  Neuvostoliitto taas rikkoi kaksinkertaiset sopimukset ja hyökkäsi Suomeen. JKP mietiskeli joskus myös sitä mahdollisuutta jos talvisotaa ei olisi tullut – silloin ei olisi ollut jatkosotaakaan ja sen kärsimyksiä.

Miten erilainen meidän maamme historia olisi silloin ollut! Suhde Venäjään olisi epäilemättä ollut mutkattomampi ja parempi.

Vaikka JKP uskoi hyviin ja ystävällisiin suhteisiin Neuvostoliiton tai Venäjän kanssa, ei hänellä riittänyt vähäisessäkään määrin ymmärrystä Neuvostoliiton suomalaisille sykofanteille. Presidentin mielisana oli tässä kohtaa ”hirmuista!” tarkoittaen sitä, että kyse oli valheesta, jonka vallassa nämä myötäjuoksijat, sykofantit ja ymmärtäjät olivat.

Miten brysselaatista tulee oikea moskovaatti?

Mikä sitten tekee sykofantin?

Miksi ihminen haluaa unohtaa pettää oman maansa ja alistua periaatteettomasti kumartamaan vierasta?

Entä voiko toimeksiantaja edes ikinä uskoa tai luottaa tällaiseen henkilöön, joka on pettänyt maansa? Eikö sellainen ihminen ole valmis aina uusiin takinkäännöksiin – pelaamaan konjunktuuri-nimistä peliä? 

En usko, että rehelliset venäläiset ikinä kunnioittavat sydämessään tällaista. Käsittelin tätä asiaa kirjallisesti romaanissani ”Suojelusenkeli” (Paasilinna).  

Suomalaisen takinkääntö-sinfonian preludi soitettiin 1990-luvulla kun maamme liittyi EU-imperiumiin.  Monet entiset vasemmistolaiset, myötäjuoksijat, kulttuurisuhut, resutoimittajat ja taistolaiset löysivät itsestään brysselaatin. Nyt sitten tästä brysselaatista on kohta puolin kuoriutumassa reipas ja pirteä moskovaatti: on haisteltu tuulia, kaduttu entisiä syntejä ja nyt ollaan joukolla orientoitumassa siihen, että maamme joutunee taas protektoraatiksi.

Kansa ei ymmärrä valhetta!

Suurin osa maamme kansasta ei kuitenkin halua tätä vaan on sydämessään valmis vastustamaan sitä. Krimin kansanäänestyksen normein: maamme suvereenisuutta ja hyviä suhteita joka puolelle kannattaa 123% maamme kansasta. Valhe ei ikipäivänä mene tämän kansan kurkusta alas.

Näin vain on ja kaikki nämä myötäjuoksijoiden sankarilliset ponnistelut ovat turhia. Totuudesta ja suomalaisesta elämänmuodosta ollaan valmiita maksamaan.

Kuten eräs kirjailija kerran totesi: ”täällä asut Suomen heimo”. Me emme juokse minnekkään.

Иди и смотри!

Arto Luukkanen

Järvenpää

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

26Suosittele

26 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (76 kommenttia)

Jukka Laine

Nyt mie romahan. Silmät aukesivat ja aloin pelkäämään. Ennenvanhaan se oli pappi, nykyään dosentti joka julistaa sanaa kurittomille.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

Ei tarvii Jukka pelätä...ei vaan hötkyillä ja nähhään kenenkä takki kiäntyy...numero muistiin.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Arto Luukkanen. Viisaita puhut "suomettumiseen " ja "brysselöitymiseen" opportunistisesti kääntyvistä muotiorjista ja poliittisista kameleonteista, takinkääntäjistä ja tuulenhaistajista. - Onko heihin koskaan luottamista?

HYVÄT uudet poliittiset nimitykset: "brysselaatit ja moskovaatit".Taitavat vielä molemmat noudattaa eri (talous)ideologisin versioin muokattua Breznevin oppiakin kansojen orjuuttamiseksi? Omatuntoa ei ole tai se venyy ahneesti kuin kuminauha rahan ja vallan kiilto silmissä. Euforiassa molempiin imperiumsuuntiin: EU-liittovaltio/NWO:hon taikka Euraasian unioniin.

SUOMI-myyjiä ovat molemmat ja oman edun tavoittelijoita, ilmansuunta vain
muuttuu poliittisen dominointisesongin ja säätilanteen mukaisesti. Jotkut voisivat kutsua heitä kotimaansa porukan machiavellistisiksi bäckmannilaisiksi taikka isänmaansa (EMU)pettureiksikin. Heistä kun on niin "fantsua" toimia niin. Suomesta viis veisataan, kun lauletaan muiden maiden eliitin lauluja ja toimitaan niiden sätkynukkeina ja juoksupoikina. Kun mukamas toimitaan aatemoraalisestikin "Oikealla Asialla".

Käyttäjän heikkitala kuva
Heikki Tala

Arto sattuu olemaan molempia! ;-)

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

HT. Perustelepa opponointisi, että me maallikotkin ymmärrämme, mitä tarkoitat. Vai oliko tuo vain viaton huulenheitto ja "moskovitsi".

Käyttäjän heikkitala kuva
Heikki Tala Vastaus kommenttiin #38

Arto on sekä teologian tohtori että dosentti. :-) Sitä en tiedä, onko hän ottanut pappisvihkimyksen, mutta ainekset siihen kyllä ovat.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #40

Heikki Tala. Kiitos tiedosta- "ei oppinut ojaan kaada"/ÄPY! Pääasia on, ettei kuitenkaan ole desantti , vaan dosentti. Vitsi Vitsi! Artolla on hyviä mielipiteitä mielestäni. Hyviä "Mustia Joutseniakin"- tarvittaessa: eli luova persoonallisuus, joita tarvitaan puhkaisemaan luutumia ja stereotypioita, ja joita tarvitaan fiksoituneen dogmaattisuuden avaajina. Suomeksi itsellinen ajattelija eikä mikään sopuli. Kyseenalaistaja kuin Sokrates. Teräväpäinen mies- hattu ja viikko! Mutta hölökynkölökyn vuan!

Käyttäjän raitanenh kuva
Hannu Raitanen

Arto karsastaa jo niin pahasti, että vain valkuaiset muljahtelee.
Onneksi hän tietää russoja paremmin mitä onnellisuuteensa kuuluu.
Papinkirjassa on jo pogrommilistat valmiina ja kellossa 1918?

Taitaa toinen dosenttikin olla objektiivisempi kuin sotapsykoosista kouristeleva.

http://hemmokoskiniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/16...
http://www.vesamattilouekoski.net/blogi/2014/03/03...

Hyvä tilaisuus yhtyä sopulilaumana muiden venäjänvastasten vihapuheisiin ja tölväistä Venäjää ja Putinia.
Arthur Ponsonby:”Sodan ensimmäinen häviäjä on totuus”.

http://kaarle.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163331-idio...
Missä olivat Suomen talouspakotteet ja vastatoimet USA:n ja muiden länsimaiden laittomasti ja valheisiin perustuen tuhotessa Irakin, Afganistanin, Libyan sekä edelleen samojen tahojen ja niiden suojissa toimivien järjestöjen tukiessa ja rahoittaessa Al-Qaedaa ja muita terroristeja Syyriassa, muista vähemmän uutisoiduista maista puhumattakaan?

Missä olivat Suomen talouspakotteet ja vastatoimet, kun USA ja muut länsimaat ovat tukeneet brutaaleja kansalaisiaan murhaavia ja alistavia diktaattoreita Saudi-Arabiassa, Bahrainissa, Qatarissa ja muissa maissa sekä rahoittaneet ja tukeneet terroria harjoittaneita joukkoja lähes jokaisessa maanosassa?

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen
Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Arto

Tunnekuohuja ja ylilyöntejä tässä pitää pyrkiä välttämään. Elämän pitää näet jatkua Krimin kriisin jälkeenkin.

Venäjää ja venäläisiä ei pidä demonisoida, kuten tapahtui taannoin Serbian ja serbien suhteen.

Kannattaa aina muistaa, että USA ylläpitää lainavaroin globaalia talous- ja poliittista valtaa. Jenkkien liipasinsormi on vuosikymmenestä toiseen ollut todella herkässä, eivätkä kansainväliset sopimukset ole heidänkään toimiaan liiemmin rajoittaneet.

EDIT:

Kansanedustaja Pertti Salolainen (kok) lausui juuri äsken:

"Pirullisuus tässä (Krimin kriisissä) on juuri se, että Yhdysvallatkaan ei ole käyttäytynyt kuin partiopoika. Objektiivisuuden nimissä on sanottava, että Irakiin hyökkääminen oli keinotekoinen. Tätä on Putinin kannalta helppo käyttää."

Veikko Penttinen

Onko muuten Haloska antanut lausuntoa Putte-ystävänsä viime tempauksista? Olisi kiva kuulla onko tämä ylimmäinen myötäjuoksija palannut hituistakaan reaalimaailman puolelle.

Tapio Vehmaskoski

Viimeksi sanoi ihan TV-ruudussa: "...Tämä ei ole leikin asia...." siis tämä Miina Halonen.

Tämmöttii ihan ite keksittyjä totuuksia, joita kannattaa oikein TV:ssä vakavalla naamalla toitottaa miinapäätösten jälkeen.

Suomalaiset poliitikot pitää kansalaisia pölvästeinä yhdessä YLE:n kanssa.

Käyttäjän janiluopajarvi kuva
Jani Luopajärvi

Se on saattanut lähteä kissoineen jonnekin Medvedevin tuomalla luudalla.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Veikko Penttinen 20.3.2014 12:03. Et kai sie ihan mahdottomia odota? Suomen suurimmaksi aseeksi Venäjää vastaan joku mainitsi sen, että Halonen oikaisee Putinin solmiota. Siinä koko Suomen turva.

Ei ko. myötäjuoksija ole palannut, eikä ainakaan julkisesti palaa reaalimaailman puolelle. Oliko hän ylimmäinen, siitä olen vähän eri mieltä. Ylimmäinen on ollut ja on Koivisto.

Käyttäjän maxman kuva
Max Mannola

Hyvä Arto! Hyvä että maassamme on järkeviäkin dosentteja ;)

Päätit siis olla mainitsematta nimeltä Suomen kuuluisinta "moskovaattia". No, kaikkihan tietävät hänet muutenkin...

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Ollanko myö niitä kansanpettureita jotka emme ole Natofaneja?

Mittee minä voin intuitiolleni, että Nato tekisi meistä ja Ruotsista (jäsenyys yht'aikaa) Venäjän potentiaalisia vihollisia.

Jos sellainen skenaario toteutuisi, että Naton ja ryss... anteeksi itänaapurin(valkovenäjän) kanssa syttyisi sota, me olisimme lähimmät Natomaat. Se on uhka meille Suomalaisille.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

Minä luulen, että Markku olet enempi JKP mies kuin sykofantti.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi tai amerikkalaisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis - jo pelkästään historiallis-geopoliittista syistäkin - Euroopassa asuvia, itsellisiä ja omanarvontuntevia EU-suomalaisia.

EU/EMU-askelkin on osoittaunut tällä erää harkitsemmattomaksi ja liian hätäiseksi sekä EUforiseksi pakkopulla-liikkeeksi. Venäjä-vastainen NATO-junakin taisi jo mennä muutama tiima sitten. Pysykäämme siksi mahdollisimman liittoutumattomina ja puolueettomina EU/EMUssakin - varsinkin suurvaltapoliittisissa asioissa ja kriiseissä! Kuten myös EU-vaaleissakin.

- Olisiko se sitä VALTIOVIISAUTTA? MUTTA mikä on Suomen linja ennen ja jälkeen EU-vaalien? Löytyykö Suomesta enää isänmaallisia valtiomiehiä? Muualle kyllä osataan suuntautua laskelmoidun opportunistisesti ja hyötytietoisesti. Seuraavissa ek-vaaleissa on syytä tarkkaan miettiä numeroita, ettei tarvitse katua , kenelle äänensä antoi.

http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/162708-... VRT. kommentti 48 jne...linkit ym...

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

JKP:n mielestä Suomi on joko liitossa Saksan tai Venäjän kanssa, riippuen siitä kysytäänkö meidän mielipidettä. Saksa on Nato:ssa. Ts. EU:n turvallisuuslauseke, tai mikä ikinä, tukeutuu naton koneistoon. Suomi ei muutu sen suuremmaksi viholliseksi kuin Viro, Latvia, Liettua etc. Suomea ei puoluettomuus ole koskaan pelastanut, eikä Suomi koskaan ole olliut liittoutumaton eikä puolueeton. Ainakaan niin että siihen kukaan muu olisi uskonut kuin kotimaisen propagandan uhrit. Harmi että hutun keittäminen aloitettiin jo kouluiässä ja jatkui mediassa, nyt nämä aivopestyt opettavat ja työskentelävät mediassa, politiikassa etc.
Jokainen joka on lukenut Polvisen kirjat aiheesta saa kommentoida, muut ei kuitenkaan tiedä tästäkäkään mitään.
JKP oli tekemässä Saksalaista valtionpäämiestä, vain ja ainoastaan siksi että Saksa näin littoutuisi Venäjän uhkaa pienetämään. Royalisti ei varmasti ollut. Ylipäätään oli ajamassa Suomea kaikkiin mahdollisiin liittoihin mitkä etäännyttävät Venäjästä. Hän oli "myöntyväisyysmies". Mitäköhän sanaa näistä nykypoliitikoista ja Nato-vastustajista pitäisi käyttää. Vellihousu?
Hän piti Tarton rauhaa liian hyvänä, vaikka kansa ja poliitikot raivostuivat hänelle Itä-Karjalan "luovuttamisestta". Myöhemmin Erkko ei ottanut kuuleviin korviinsa edes SNTL:n kohtuullisiakaan toiveita.. Talvisotaa tuskin oli kirjoitettu SNTL:N-Saksan hyökkäämättömyyssopimukseen, tosin natsit pettivät Suomen siinä kohtaa, mutta Keisarillinen saksa tuskin sitä olisi tehnyt, eikä edes Weimarin Saksa.
Historiaa vain päällisin puolin tuntevat ihmiset kirjoittelevat argumenttejaan perustellen ne historialla. Argumentit jotka perustellaan sellaisilla historian tapahtumilla joita ei ole tapahtunut, tai jotka tulkitaan tarkoitushakuisesti ovat tyhjiä argumentteja. Mutta kun media/sotilaat/poliitikot/tutkijat etc puhuvat vastoin parempaa tietoa tai sitten eivät tiedä mistä puhuvat(luultavimmin) niin ilma on sakeana apulannoitetta. Kyseenalaistajia ei näy misssään kaiketi kun juuri ketkään jotka toimivat asemassa jossa näkyvät eivät järkevään argumentointiin kykene yksipuolisen ja heikon historian tuntemuksensa vuoksi tai ideologisista syistä.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Suomen strategiasta vastaavat taistelevat (mm. Mannerheim) joka päivä pohjoismaisen hyvinvointivaltion pelastamiseksi.

Suurin torjuntavoitto saavutettiin kun aseveli ajettiin Lapista säilyttäen aatteen ytimen tukemaan historian kasaamaa elitismiä.

Suomi on ruotsalainen, juhlittinpa asemalla Kyösti Kallion tai Sini Saarelan Venäjältä paluun vuoksi.

Rikastuiko Hella Wuolijoki tuomalla puuta NL:stä aseveljen tarpeisiin, eikä vieden Englantiin? Ei kai Tuomiojan Tietofinlandialla palkittua kirjaa muuten olisi julkaistu englanniksi.

Käyttäjän AnteroHelasvuo kuva
Antero Helasvuo

Fiksu ja tietoviisas Arto - ja millaista roskaa!

"Suomalaisen takinkääntö-sinfonian preludi soitettiin 1990-luvulla kun maamme liittyi EU-imperiumiin. Monet entiset vasemmistolaiset, myötäjuoksijat, kulttuurisuhut, resutoimittajat ja taistolaiset löysivät itsestään brysselaatin. Nyt sitten tästä brysselaatista on kohta puolin kuoriutumassa reipas ja pirteä moskovaatti: on haisteltu tuulia, kaduttu entisiä syntejä ja nyt ollaan joukolla orientoitumassa siihen, että maamme joutunee taas protektoraatiksi."

Euroopan unioniin liittyminen on paras suurpoliittinen ratkaisu, jonka Suomi on koskaan tehnyt. Tuommoinen nimittely ja täysin hatusta vedetty hölynpöly on samaa luokkaa kuin Kremlin nykyinen propaganda ja jopa pahempaa kuin Timo Soinin holtiton suunsoitto - yritätkö panna paremmaksi kuin se? Mihin kadotit itsekunnioituksesi?

Ja viitsit vielä kiitellä Antero Mannisen paranoidisia horinoita. Sellaiset karvanaamat eivät ikinä pysty ymmärtämään superälykkään Halosen työskentelytapoja saati kunnioittamaan hänen poliittista taitoaan.

Alkoiko päätäsi pakottaa? Liityitko persuihin voidaksesi laskea piinatut aivosi joksikin aikaa lepoon?

Sellaiseen ei pitäisi nyt olla varaa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

"Euroopan unioniin liittyminen on paras suurpoliittinen ratkaisu, jonka Suomi on koskaan tehnyt."

Eikä ole! Natoon liittyminen tulee olemaan Suomen paras päätös sitten 1941, kun Suomi ryhtyi sotilaalliseen yhteistyöhön Saksan kanssa!

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Euroopan unioniin liittyminen on paras suurpoliittinen ratkaisu, jonka Suomi on koskaan tehnyt."

Tämä on juuri viidennen kolonnan miehen, brysselaatin mielipide. Reaalimailmassa taas näkee mihin vaikeuksiin EU ja EMU on meidät asettanut eikä Suomen hallituksella ole keinoja ratkaista ongelmia.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Näinkin voisi asian ilmaista! EU lamauttaa kansallisen ulkopolitiikan, mutta ei anna turvatakeita.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Nato ratkaisu olisi pitänyt tehdä kiireellä ja EU-huolella. Nyt meni väärinpäin. EU-ratkaisu Ruotsin/Tanskan malliin olisi ollut varmaankin optimaalinen. Mutta kun vellihuosut ja typerykset eivät uskaltaneet. Urkki jos olisi elänyt niin Suomi olisi ollut Natossa alta aikayksikön, se olisi taas mahdollistanut taloudellisten sopimusten tekemisen talouden ehdoilla. Nyt vapaakauppasopimusta USA:n kanssa neuvotellaan samoilla argumenteilla kuin EU-sopimusta, ts. turvallisuuspoliitikalla.
Kuinka hemmetin hölmöjä taas ollaan. Nato ratkaisee tämän Amerikanavun turvallisuuspolitiikassa, sitten voidaan kauppasopimukset neuvotella ilman jo että lähdössä annamme tasoitusta turvallisuusvajeen vuoksi, koska sellainenhan meillä on ja ISO jos sitä joku tulliliittokin vahvistaa.
Tulee pää kipeeksi kun yrittää ymmärtää mitä ajatellaan, tosin en edes yritä ymmärtää kun kysymys on tunteista ja kyvyttömyydestä ymmärtää oman elämänkokemuksen perustuvan suomettumisen valheeseen. JKP tai Kekkonen eivät olleet suomettuneita, heillä oli toimintansa päämääränä Venäjän vastustaminen ja Kekkosella vieläpä Viipurin takaisin saaminen eiämänsä luoppuun asti. Sueuraajat uskoivat sanoihin eivätkä enää kyenneet ymämärtämään valtiojohdon syvällistä kaksinaamaisuutta, UKK ja kumppanit eivät taas ymmärtänet että kaikki muut eivät oikeasti vihaakaan ryssiä.

Käyttäjän wiljoantero kuva
Antero Manninen

Kävi jo mielessä, että pitäisikö loukkaantua henkilööni kohdistetuista solvauksista.

Tutustuttuani Helasvuon hengentuotteisiin, joita hän on US-blogiinsa ja Facebook-palstalleen värkkäillyt, tulin kuitenkin siihen tulokseen, ettei maksa vaivaa.

Ilmiselvästi Helasvuo ei kykene hillitsemään affektejaan ja hän muistuttaakin idoliaan Tarja Halosta, joka julkisuudessa esitettyjen tietojen valossa tuli lähipiirissään ulkoministerikautenaan ja presidentin virassaan tunnetuksi hallitsemattomista tunteenpurkauksistaan.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Toinen demari, ex-presidentti myöskin Mauno Koivisto sanoi, ettei pidä provosoitua, kun provosoidaan. Hänellä oli siten Halosta pitempi pinna ja parempi sietokyky. Oli kuulemma varapäreet kainalossa,mutta myös ketun hännätkin.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #41

Koivisto oli rohkea sotilaana ja pelkuri presidenttinä. Ehkäpä juuri kokemustensa vuoksi. Turha arvailla, mutta ei käyttänyt tilaisuuksia vaikka ne eteen kävelivät kun ei pystynyt tekemään päätöksiä vaan mietti vaihtoehtoja.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #52

Jani Pulkki 22.3.2014 16:44. Onkohan tuo Koiviston roolikuva ihan oikea? Pelkuri presidenttinä, siitä olen täysin samaa mieltä. Mutta rohkeus sotilaana, eikö se edellyttäisi kuitenkin kykyjä ja pyrkimystä vihollisen tuhoamiseen?

Jos meidän on uskominen kahteen veteraaniin, jotka palvelivat samassa yksikössä Koiviston kanssa, he väittivät (molemmat ovat jo kuolleet), ettei Koivistolle olisi koskaan uskottu Emmaa, koska hän oli sotilaana epäluotettava.

Jos olet sattunut hänen muistelmansa lukemaan tarkasti, mainitaanko siellä yksi asia, josta olen kuullut useitakin väitteitä: Koivisto olisi sen mukaan itse sanonut, että hän ampui aina vihollisen yli, ei kohti. Tämä voi olla panettelua, enkä esitä sitä muutoin kuin kysymyksenä.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #59

Koivisto oli Törnin ryhmässä.. Varmaankin legendaarisimpia kommandoryhmiä maailmassa. Olen lukenut kaksi kautta, sen perusteella ei tehnyt yhtään virhettä missään ja aavisti\ennusti kaikki n. Vuotta etukäteen:p
Kaukopartiomiehen on oltava rohkea vaikka olisi ampunut oravia satoja kilometrejä etulinjan etupuolella, kiinni jäädessä ei olisi ollut kuin kidutus ja kuolema desanttina.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #62

Edellinen USA:n suurlähettiläs Barbara.."Intelin pomon muija" sukunimi unohtu, kyseli multa tästä Larry Thornesta ku luki sen tarinaa, niin sanoin et kysele Manulta jos näät kun oli alainen.. ;D
Kova mimmi itsekkin, kait vieläkin maailman ainoa nainen joka on laskeutunut hornetilla tukialukselle, tai ainakin ainoa siviili nainen.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #62

Jani Pulkki 22.3.2014 19:23. En äkikseltään muista, onko kukaan omissa muistelmissaan kertonut itsestään koko totuuden? Käsittääkseni sinäkään et siihen usko, jos oikein ymmärrän ensimmäisen kappaleesi?

Koivisto oli Törnin ryhmässä ja nämä kaksi veteraania olivat siinä samassa ryhmässä.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #64

Eli rohkeus todistettu, palveluksen laatu kyseenalaistettu, kun on poliittisesta, vasemmisto, toimijasta kysymys en laittaisi kovin paljoa painoa puheille. Törni tuskin olisi katsonut saamattomuutta niissä olosuhteissa, heidän tehtävänsä oli tuhota eikä suinkaan antautua taisteluun.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #66

Jani Pulkki 22.3.2014 19:59. Loogisesti päätelty ja esitetty. Törnin ryhmän toiminta oli myös tuhoaminen, ei taistelu.

Ei kai kukaan ole sinänsä Koiviston rohkeutta epäillyt? En ole siitä kuulut puhuttavan. Mutta hänen asenteensa oli ja ainakin poliittinen asenteensa on outo suomalaiselle poliittiselle johtajalle. Ei lainkaan vieras, mutta silti outo. Venäläinen poliitikko ei ikinä syyllistyisi samanlaiseen käyttäytymiseen.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #66

Mun tiedot sota tapahtumista ovat heikot, siis Törnin joukot Koiviston aikaan nimenomaan taistelivat vaikka olivatkin sissejä, salanimeltään jääkäreitä. Emma on sotasaalis jonka Törni itse piilotti sissisotaa silmälläpitäen. Kuinka Manun henkilökohtainen ase noin vain hävisi piiloon miehityksen varalle.. Koivisto ei puhu sotamuistoista julkisuudessa kuin yleisellä tasolla. Mutta oli jäsen eliittijoukoissa. That's hard cold truth.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #68

Jani Pulkki 22.3.2014 20:33. En minäkään ole mikään sotahistorioitsija. Minun fokukseni liittyy Karjalan palautukseen ja evakkojen omaisuuden restituutioon ja samalla ns. sotasyyllisyystuomioihin.

Kysymyksesi on käsittääkseni oikea eli kuinka Manun henkilökohtainen ase hävisi piiloon. En usko, enkä toki ole lainkaan yksin tämän väitteen kanssa, että löydetty ase olisi ollut Koiviston henkilökohtainen ase. Mutta hyvä stoorihan siitä saatiin aikaiseksi.

Ok, täytyy selvittää tuo väite Koiviston ampumisesta sopivassa tilaisuudessa tarkemmin.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #69

No, ainakin joukon aiheuttamat tuhot oli merkittäviä. Eikä kranaatti erottele vakaumuksia muutenkaan..
JKP-UKK:n linja perustui uskottavaan kusetukseen, Koiviston varovaisuuteen ja pelkoon.
En jaksa uskoa mihinkään Koiviston absoluuttiseen pahuuteen, missään asiassa. Kekkonen luonnehti miestä "verrattomaksi fundeeraajaksi" ts. Saamattomaksi pohdiskelijaksi, lienee lähinnä totuutta.
Tosin epäselväksi jää kuka olisi ollut sen parempi.. Väyrynen on kelvoton vieläkin vaikka usein oikeassa, mutta väärin perustein.. Karjalainen? Juoppo ja linjaton.. Holkeri? Ehkä.. Mutta kuinka sen olisi saanut pressaksi niissä olosuhteissa.. Ja hallitus tässä maassa määrää taloudesta, Holkerin hallitus kusi sen joten olisiko voinut pressana auttaa.. Liikanenkin istuu SP:n johtajana vaikka näytöt puoltaisivat.. Hmmm.. Lobbarin hommia.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #70

Jani Pulkki 22.3.2014 20:56. Iskit aika vaikean kysymyksen: kenet tilalle. Kaikki mainitsemasi henkilöt olivat sopimattomia. Kyllä Suomessa oli asiallisiakin ihmisiä, kuten aikanaan Liinamaa. Mutta en ryhdy tarjoilemaan nimiä, se oli sitä kontrafaktuaalista ajattelua, joka tässä vaiheessa olisi vain opiksi otettavaa.

Ja oliko koko Paasikivi-Kekkonen -linjaa olemassakaan? Kovin olivat erilaisia tyyppejä. Ja oliko Koivisto tahallisesti paha vai kyvytön? Ainakin suhteessaan NL:oon hän oli erittäin neuvostomyönteinen ja NL:n sortuminen oli hänelle hirvittävä isku.

Ongelma on tänä päivänäkin sama kuin silloin. Kenestä olisi pääministeriksi? Nykyinen hallitus on huono, mutta mikä tilalle?

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #41

Kari Kilpiö 21.3.2014 18:08. Niin, en usko minäkään, että Koivisto provosoitui. Hän oli NL:n tukija. Kun katsoo, miten hän nosti vielä ihan loppuvaiheessa Gorbaa ja mitä hän puhui Japanin pääministerille, hänen oikea karvansa tulee esille. Tai mitä hän oli mieltä Viron uudelleen itsenäistymisestä.

Koivisto ei provosoitunut, koska hän noudatti omaa "vakaumustaan". Se ei tosin käsittääkseni ollut Suomen hyvä, vaan neuvostohyvä.

Tosin tähän laittaa aika suuren kysymysmerkin se, miten hänen hallintoaikanaan Pariisin rauhansopimus käytännssä mitätöitiin lähes puolella. Eli ryhdyttiin ns. yksipuolisesti tulkitsemaan aseklausuuleja uudella tavalla. Ja EY-liittymisneuvottelut aloitettiin.

Ns. pankkikriisin aikana Koivistosta tuli Suomen kallein presidentti. Hän tuhosi 40 - 60 000 yritystä ja hänen toimestaan 500 000 ihmistä jäi velkavankeuteen. 14 - 15 000 teki itsemurhan. Ei Koivisto toki tätä itse tehnyt, mutta hänen vaikutuksensa oli ratkaiseva mm. ns. Koiviston konklaavissa eli oikeuspoliittisessa seminaarissa 06.05.1992.

Hän laittoi SDP:n 1980-luvun suunnitelman mukaan yritykset maksamaan poliittiset ja rahataloudelliset virheet ja pankkien pelastamiset.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #65

Ainoa realistinen vaihtoehto olisi ollut Virolainen.. Kirjoittamaton lehti, vaikka paljon kirjoittikin.. Ehkäpä olisi ollut vähemmän huono 88-94.. Mutta vuonna -88 olisi pitänyt olla hyvä ennustaja jotta olisi voinut äänestää häntä.. Eikä ollut edes ehdolla lol

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi Vastaus kommenttiin #72

Jani Pulkki 22.3.2014 21:04. Olisi voinut olla hyväkin, mutta muistaakseni NL dementoi hänet. Joten uskollinen Suomi ei valinnut häntä pääministeriksi.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Muuan kansanihminen pääsi eläkepäivillään ekakertaa elämässään lentsikkaan ja saman tien suoraan Roomaan espoolaisen poliittisen pastorin opastamana.

Kotiin palattuaan hän on ihmetellyt miksi hänen oven takana ei käydä raapimassa kuin kissa.

Eihän siinä mitään, että kansanhmiset, mutta kun meillä poliitiisten johtajien ajattelu on samalla tasolla.

Viime keväänä Pirkko Ruohonen-Lernerin johdolla perussuomalaiset halusivat "Kanki" Kaikkosen ulos eduskunnan suuren valiokunnan varapuheenjohtjan paikalta. Taistelun tuoksinassa Timo Soini piipahti viikonloppuna Vatikaanin konservatiivikardinaalien puheilla ja niin katkesi kanki. Soinille kunniaa matkansa julksitamisesta omassa blogissaan.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Näitä sykofantti-mielistelijöitä näyttää enenevässä määrin olevan myöskin nuoren polven historiantutkijoissamme. Tuskin kaikki sotaveteraanimme ehtivät mennä manan majoille, kun em.herrat keksivät selittää talvisodankin Suomen syyksi. Jopa sodan aloittajaksi. Jatkosotaanhan olimme näiden tutkijoiden mielestä ilman muuta syyllisiä.
Pahimpia tämän sortin kirjoista on Jokisipilän/Könösen teos "Kolmannen valtakunnan vieraat".

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Maansa pettävillä ei ole osaa mahdollisten valtaajienkaan ymmärryksessä.
Piste.

Käyttäjän HannuMyllynen kuva
Hannu Myllynen

Eino Leinokin kirjoitti Räikkö Räähkän kohtalosta.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

RP. Pitää paikkansa, sanoi hammaslääkäri. Kirjallisuus todistaa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Meillä on tätä ns. edistyksellistä ihmisoikeus-intelligentsijaa, joka tuulia haistellen haluaa tunnustaa hengenheimolaistensa diktatuureja
http://haku.verkkouutiset.fi/arkisto/politiikka/11...
ja joka seuraa äänettömästi, kun todellisia demokraatteja ammutaan tai kun rohkeat ihmiset ns. istuvat vapaiden ajatustensa vuoksi.
Sittemmin, tyynellä säällä, he kiirehtivät noiden vainottujen hautajaisiin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011121814966760_u...

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

Eeva Liisa rocks! Luitko mitä eilen kirjoitin FB:ssä. Muuten sinulle ei kai voi vastata...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Luukkaselta taitaa olla argumentit aika vähissä kun hän sortuu näin törkeään erimieltä olevien halventamiseen.

Toisaalta Iltalehden mukaan Helsingin yliopisto toivoo dosentin arvonimeä käytettävän vain tieteellisissä yhteyksissä. Mikä on tässä nimittelyssä dosentti Luukkasen tieteellinen yhteys? (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014031918139503_u...)

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Arto haluaa näemmä luoda vain sivistyssanoja historian kirjoihin.
No, taitaa jäädä painamatta.

Kalevi Wahrman

Laita Luukkanen nimiä pöytään, muuten jää pelkästään sinun fobioiden piikkiin,

Janne Suuronen

Älä huoli Kalevi omalta kohdaltasi, Arton kirjoitushan ei puoluekantaan katso.

Katsellessani eilen esiintyneitä Esko Ahoa ja Heikki Talvitietä, tuli jotenkin surullinen olotila. Eikö Talvitie jo kuuluisi päästää Väyrysen kanssa nauttimaan eläkepäivistä ja yhteisistä kalaretkistä. Esko Aholle taas voisi pedata paikan johonkin hyvään USAn yliopistoon vaikkapa luennoimaan aiheesta "tietoisen rähmällään olemisen valinnan pohjustaneet psykologiset tekijät".

Kalevi Wahrman

Lueppa täältä meikäläisen kamraatin mielipiteitä:
http://www.kansanaani.net/

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Jokseenkin dualismi on huipussaan kyllä taas.. Miksi on pakottava tarve asetella pelilaudelle meidän puoli ja noiden puoli?

Entä ne kymmenet harmaansävyt noiden kahden välissä? Entä ne jotka ei ole kiinnostunut koko pelilaudasta?

Tätä kukintaa on jo hetken ollut,mutta varmaankin perussuomalaiset pian pääsee määrittelemään sitten ne oikeat perussuomalaiset heittämällä olan yli koko historian. Jossain vaiheessa touhu oli vielä terveellä pohjalla,mutta nyt alkaa lipsumaan kyllä ote..

Noh,eipä väliä..minulle on aivan sama,koska kaikki on niin ennakoitavissa.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Tärkeintä ja samalla ainut ase mikä meillä on;Tinkimätön puolustustahto ja yhtenäinen kansa ja viisas valtiojohto(sen kanssa tekee tiukkaa),,mitään muuta emme tarvitse,emme idästä emmekä lännestä;oman maan,sen kulttuurin ja rakentamamme perinnön arvo on mittaamaton,sitä kelpaa puolustaa,pää pystyssä !

Juha Kuittinen

"Pidä ystävät lähellä mutta viholliset vielä lähempänä".

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kirjoittelen sattumaturistina täältä moskovalaisesta kahvilasta. Täällä on rauha maassa, mitä nyt telkkarikanavat pyörittävät vanhoja sotafilmejä.

Em. kommenteista voisi päätellä suomalaisten alkaneen ajattella omalla päällään ja luottaa enemmän omien aistien välittämiin havaintohin, kuin dosenttien törkykasojen penkomisiin.

Nyt kannattaa matkustella ja avartaa näkemyksiään: eurolla saa 50 ruplaa, runsas vuosi sitten edellisellä kerralla 30.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Kun tämä tähän karuselliin ilmaantui niin laitetaan historiallisen dokumentaation sekä naisnäkökulman vuoksi Krimin Tasavallan uuden pääsyyttäjän Natalia Poklonskayan tiedotustilaisuus:

http://www.youtube.com/watch?v=fTOqplOTKjU

Natalia Poklonskayan kuvia löytyy mm.

http://weknowmemes.com/2014/03/best-pictures-of-na...

Innostus on suurta erityisesti Japanissa.

Käyttäjän htoimela kuva
Heikki Toimela

Vaikka pidän persujen Järvenpään selfie-osastoa yhtenä puolueen tyhmimmistä (esim.raivo ruotsin kieltä kohtaan)jopa avoimella hakkarais-asteikolla niin tuo kirjoitus viidennestä kolonnasta ja sen synnystä on kyllä hyvin analysoitu.
Olen seurannut kiivasta Ukraina- ja sen liepeesä syntynyttä Nato-keskustelua. Kuten Luukkanen, olen huomannut viidennen kolonnan syntyvaiheet taistolaisuudessa ja EU-vaaleissa.

Sellaisia nimiä on ilmestynyt palstoille, jotka ovat olleet vuosia kuin lepäävät agentit. Muutama heistä on mainittu Stalinismin mustassa kirjassakin.
Osa tunnetuimmista esiintyivät EI-EU:lle kampanjan kellokkaina.

Heille jäi trauma NL:n romahtamisesta. Kuin uskovaiselle, jolle selviäisi ettei taivasta ole, vain helvetti odottaa.

Yhtäkkiä kolonna herää Kremlin kellokkaina kuin Ruusunen unestaan. Putin on tuo messias, joka näyttää palauttavan, ei vain Venäjän, vaan myös kolonnan kadonneen itsetunnon.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Onko pakkoruotsin vastustamien "raivoa", kaikenlaisten typeryyksien vastustaminen on hyvästä, olivatpa sitten kuinka rakkaita typeryyksiä tahansa.
Ruotsinkielen asema tämänpäivän Suomessa johtuu siitä että ruotsinkielen aseman vahvistaminen nähtiin turvallisena, ts. harvana mahdollisenan, keinona vahvistaa läntistä suuntausta maassa Neuvostoliiton painostuksen alla, eli ruotsinkielen asema oli turvallisuuspolitiikkaa.
Tätä ainoata todellista argumenttia ei juurikaan ole julkisesti käytetty, ainakaan suoraan, eikä sillä enää ole merkitystä. Pakkoruotsi, virkaruotsi etc. ovat reliikkejä pimeyden vuosilta ja joutavat mennä, nykyisin ruotsinkielen muu kuin vähemistökielen asema ei ole mitenkään järkevällä tavalla perusteltavissa, eihän Virossakaan ole kuin yksi virallinen kieli, vaikka venäjälläkin selviää, toisin kuin Suomessa ruotsilla.

Käyttäjän MarkkuSavikivi kuva
Markku Savikivi

A.O. Freudenthal, ruotsalaisuuden imperialisti, toisen polven maahanmuuttaja, pyrki tekemään ruotsinkielisistä "germaanisen valtiasrodun" viidennen kolonnan Suomeen ja aika hyvin onnistuikin. Seurauksena oli kansalaissota, jossa punaiset tappoivat merkittävän määrän "Suomessa asuvia ruotsalaisia", finländareita. Ja vastaavasti ruotsinkielisten johdolla ja riikinruotsalaisten vapaaehtoisten tuella tapettiin runsaasti "keltaihoisia turaanirotuisia finnejä"

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Medvedev on sanonut Venäjästä tulevan niin vetovoimaisen, että sitä tullaan kaikkialta katsomaan. Ainakin Donetskin alueen venäläiset haluavat Krimin perässä liittyä Venäjään.

EU:n vetovoima perustuu erikielisten paikalliskulttuurien vapaaehtoiseen yhteistyöhön, Venäjän pikemmin yksikielisyyteen.

Parin päivän tarkastelu Moskovassa ruohonjuuritasolla panee hämmästelemään tahtia. Paikat kiiltävät ja kansa hymyilee, kerjäläisiä vähemmän kuin Helsingissä. Sotsin kisat saattoivat näyttää joidenkin ukrainalaisten silmissä turhan prameilta.

Käyttäjän htoimela kuva
Heikki Toimela

Kävin tässä taannoin Yhdistyneissä Arabitasavalloissa. En nähnyt parissa viikossa yhtään kerjäläistä. Paikat kiiltävät viimeisen päälle, alueella on maapallon suurimmat ostoskeskukset, maailman ainoa 7-tähden hotelli jne. En silti ryhdy sen perusteella kehumaan yhteiskunnan houkuttelevuutta.

Poikkeahan Moskovan lisäksi Krasnojarskin piirikunnan Dudinkassa?

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

Onko tämä Arto Luukkanen jonkun alan tiedemies?

Suomen kaltaisessa maassa tuntuu jotenkin erikoiselta, että yliopistossa luennoiva mies tekee kansainvälisistä suhteista populismia.

Käyttäjän htoimela kuva
Heikki Toimela

Arvostan Luukkasta (puoluettaan pidän pellenä)nimenomaan rehellisenä Venäjän tutkijana. Lienee teologian tohtori. Onhan hänen CV:nsä tällä samalla sivulla.
Luukkasen Ukrainan kriisiin liittyvät kannanotot esim. TV:ssa ovat olleet raikas poikkeus muista ns.idäntuntijoista. Toivottavasti totuuden puhujalle löytyy yösija jatkossakin.

Käyttäjän JariVuorijoki kuva
Jari Vuorijoki

Niin siis tieteeseen kuuluu toki kriittisyys, mutta kyllä tässä on käynyt tämä sama enemmän kuin kerran mielessä, että onkohan vähän mennyt tiede ja politiikka sekaisin.

On muuten yllättävän saman näköinen kuin Johan B ja molemmissa kansankiihottajan vika (kumpainenkaan ei peittele sitä)... Kanta vain on päinvastainen.

Plussaa on kyllä se, että Luukkainen on ainakin jossain mielessä Suomen puolella siis, jos kansan provosointi Venäjää vastaan, viidennen kolonnan etsintä jne. nähdään Suomen etuna.

Luukkaselle kysymys, mitä olet hakemassa:

1) huomiota EU-vaaleissa,
2) sotaa Venäjää vastaan vai
3) sisällissotaa Suomessa

CV on vissiin aika vanha tai sitten tuotanto on lopahtanut:

Häneltä ilmestyy vuoden 2010 joulukuussa "uussuomettumista" käsittelevä essee "Suomi Venäjän taskussa" (Barrikadi).

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

20.3.2014 11:36 Arto Luukkanen. Hauska kirjoitus moskoviiteista ja brysselaateista. Ei ehkä ihan vakavasti otettavaksi tarkoitettu, mutta silti totuuksia sisältävä?

Parista kohdasta en saanut selvää. Tarkoitatko sitä, että osa brysselaateista nyt pelkää Moskovan nousua ja EU:n tuhoa? Koska eihän muuten voi selittää sitä, miksi takkia käännettäisiin jälleen kerran.

Minun käsitykseni on, että Venäjän federaatio hajoaa ja Putinin saa lähteä. Aikataulu on avoin. Nyt muutoksia tapahtuu niin paljon ja tapahtuvat niin nopeasti, että aikataulutus on lähes mahdotonta.

En tosin EU:llekaan nykymuodossaan anna positiivisia elinpäiviä. Suunnitellussa federaatiomuodossa vielä vähemmän. Mutta sittenkin, EU:n jäsenet ovat demokraattisia maita, mikä tekee niistä aika lailla sitkeitä. EU ja Venäjä ovat sidoksissa toisiinsa, mikä tekee ongelmasta myös yhteisen.

Toiseksi on kyse tuosta Saksan lähetemisestä sotaseikkailuihin ja että se veti NL:n mukanaan. Mahtoiko asia todella olla niin?

NL:ssa keskitysleirit olivat 20 vuotta ennen kuin Hitler nousi valtaan. Molemmat hermannit, Stalin ja Hitler, olivat päättäneet hyökätä toisensa kimppuun. NL valmistautui siihen Stalinin käskykejn mukaan, mutta Hitler oli vähän riepämpi Saksan kanssa.

Yhteinen sopimus eli Molotov-Ribbentrop –sopimus mahdollisti sen, että Hitler saattoi aloittaa massiivisen valloitusretken. Ilman NL:n myötävaikutusta se ei olisi ollut mahdollista.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Suomen suomettuminen ei ole ollenkaan paha sillä jo 200 vuotta ylläpidettynä tuskin meillä olisi esim markkaa koskaan ollut.
Europan suomettuminen amerikkaa kohtaan saattaa olla meille vahingollinen.
Ei europan oikein kannata USAn ja Venäjän kaksintaisteluun puuttua.
Ruotsi kärjesä jo sääti verkkokuuntelun USAn pyynnöstä kansan vastustuksesta huolimatta.

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Keijo Lindgren 22.3.2014 22:37. Suomettuminen ei kuitenkaan alkanut 200 vuotta sitten, vaan sotien jälkeen. Kekkosella oli siihen suuri vaikutus, koska hän kielsi kansaa puhumasta ääneen asiasta.

Vallalla oli ja näyttää yhä olevan jonkinlainen kuvitelma, että nämä asiat unohtuvat, kun niistä ei puhuta. Eivät unohdu koskaan.

Suomettuminen on ollut satellisoitumista, vieraan vallan ajatusten pesaamista. Ei se ole hyväksi. Suomettumisella ei tarkoiteta alunperin sitä, että pyritään ystävällisiin väleihin kaikkien kanssa. Kun se tapahtuu omat oikeudet unohtaen ja alamaisesti, ollaan jo väärällä tiellä.

Amerikkaa kohtaan ei voida suomettua. Suomettuminen-käsite on alunperin varattu vain venäläisiä koskemaan. Amerikaan päin, kuten Eurooppaankin, jotkut henkilöt ovat finnofobisia. Jonkinlainen finnofobian huippu on saavutettu siinä innossa, millä Kataisen hallitus on tukenut korruptoituneita EU-maita, joilla ei koskaan ole ollut tarkoitustakaan maksaa velkaansa.

Käyttäjän EljasRahikainen kuva
Eljas Rahikainen

"JKP:n päiväkirjat paljastavat reaalipolitiikon, joka uskoi Stalinin ”tervejärkisyyteen” ja siihen, että molempien maiden edut perustuivat rauhaan ja yhteisiin etuihin. Paasikivi näki aivan kristallinkirkkaana sen miten vuosina 1933-1939 Saksan aloittama dynaaminen voimapolitiikka tulisi johtamaan sotaan. Monet ”järkevämmät poliitikot” kuten esimerkiksi Väinö Tanner eivät voineet uskoa ihmiskunnan olevan niin järjetön.

Kyse ei ollut kuitenkaan pessimismistä vaan kauaskatseisuudesta: Saksa lähti sotaseikkailujen tielle ja veti siihen mukaan myös Neuvostoliiton. Neuvostoliitto taas rikkoi kaksinkertaiset sopimukset ja hyökkäsi Suomeen. JKP mietiskeli joskus myös sitä mahdollisuutta jos talvisotaa ei olisi tullut – silloin ei olisi ollut jatkosotaakaan ja sen kärsimyksiä."

Ylläolevassa kirjoittaja vastaa monen puolesta. Saksa ei tälläkertaa ole se, joka on Venäjälle menossa. USA on tämän kertaisen invaasio-yrityksen primus-motor ja ainoa osapuoli, joka siitä hyötyy.

EU tulee heikkenemään kun itsenäiset valtiot alkavat huomata joutuneensa ansaan ja yrittävät palauttaa/säilyttää kauppasuhteensa Venäjään. Idi i smotri!

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Nyt arvuutellaan sinuasiko Timo Soini vai Juha Sipilä hallituksen sunnuntaipalaverin eväät:

http://www.savonsanomat.fi/savo/timo-soini-siunaa-...

Käyttäjän JonHellevig1 kuva
Jon Hellevig

Minä kuuluun niihin, jotka puolustavat Venäjän roolia tässä kriisissä ja moitin Suomen hallituksen vaarallista linjaa, joka vie Suomen tuhoon. Oikea isänmaallisuus on puolustaa totuutta ja Suomen etuja eikä Nato- kiimaa ja hourailuja.
Minä syytän: Avoin kirje Suomen ulkoministeri Erkki Tuomiojalle
http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=3&id=9989

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

Hienoa, että Jon ymmärrät ja puolustat Venäjää. Minä puolestani aina katson asioita molempien kannalta ja tässä näyttää, että Venäjän pidemmän ajan kansallinen etu ei ole miehittää mitään valtioita tai niiden osia. Tähän on myös viitannut Putin kommentoidessaan USA:n tekemää Irakin miehitystä 2003; hänen maksiiminsa oli että ainoastaan YK:n turvallisuusneuvoston mandaatilla tällainen olisi mahdollista. Ethän vain Jon nyt vain vastusta Putinia ja Venäjän pitemmän aikavälin kansallisia etuja; ettet peräti olisi Venäjän vastustaja??))

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset