*

Arto Luukkanen

Turun terrorismi sosiaalipornona

Perjantaina 18.8. 2017 Turussa syyllistyttiin mitä mustimpaan rikokseen.

Tällöin 18-vuotias marokkolaismies silpoi kaksi puolustuskyvytöntä ihmistä hengiltä ja haavoitti kahdeksaa. Suomen pääministerin mukaan asia ei ollut vielä perjantai-iltana selvä: ”tutkinnan vaihe on vielä siinä vaiheessa, että teon motiivia ei vielä pystytä sanomaan, eikä vielä tekijän henkilöllisyyskään ole selvinnyt.”

Median, silminnäkijöiden ja youtuben tietojen mukaan asia näytti päivänselvältä. Mies ei ollut kantasuomalainen ja joidenkin todistajalausuntojen mukaan näyttää siltä, että hän olisi tekojen aikana huudellut islamilaisia iskulauseita. Tekotapa oli tuttu Euroopasta ja ISIKSEN edellisistä terroriteoista. Se myös tapahtui päivä Espanjan iskujen jälkeen.

Hämmästyttävää kyllä, nämä ilmeiset seikat valkenivat jokaiselle ajattelevalle henkilölle mutta eivät maamme johtajille.

Ihmishenki on pyhä

Tämän rikos tulee järkyttämään suomalaisen yhteiskunnan ydintä.

Kun teko todetaan islamilaiseksi terroriksi, on selvää, että se aloittaa uuden väkivallan kauden maassamme. Suomessa terroristista väkivaltaa tai poliittisia murhia on ollut itsenäisyytemme aikana niukasti. Oikeusministeri RItavuoren murhan tai Lapuan liikkeen muilutusmurhien lisäksi terroria ei ole liiemmin harjoitettu. Syy tähän liittyy ehkä siihen, että meikäläisessä perinteessä kylmäveristä murhaa on pidetty vääränä keinona.

Ihmishengen kunnioitus – myös vastustajan – on ollut suuri. Suomalaisen väkivallan ja henkirikosten perinnettä ei tietenkään voi vähätellä. Se ollut on aina läsnä; intiiminä, läheisenä ja siihen on liittynyt alkoholi.

Siitä huolimatta, kylmäveriset poliittiset tai uskonnolliset murhat eivät ole olleet meidän tapamme reagoida kiistoihin.

Nyt tämä ikävä perinne on saapunut tänne – ilmeisesti jäädäkseen. Kysymys kuuluu: miten se tapahtui ja miksi sen annettiin tapahtua?

 Poliisi ja kansalaiset loistivat

Suomen poliisi toimi moitteettomasti.

Terroristi saatiin kiinni ja neutraloitiin nopeasti. Myös kansalaiset toimivat kiitettävästi eivätkä jättäneet uhreja pulaan. Torikauppiaat ja muut – niin kantasuomalaiset, turistit kuin ei-kantasuomalaiset – vastustivat reippaasti tätä hirviötä. Tämä herättää luottamusta ja toivoa; ihmisillä on halu auttaa ja vastuuta toisesta ihmisestä. Hyvä turkulaiset! Hyvä yhteishenki! Päivän sankareita olivat ne nuoret ja vanhat, jotka lohduttivat, puolustivat, auttoivat ja jäivät puukkoterroristin uhreiksi. Mahtavaa! Grattis! Congratulations! Mazel tov! تهانينا

Haluaisitteko Sipilän kriisijohtajaksi? Lisää Risikon kyyneliä?

Tiedotus jäi kuitenkin pahasti jalkoihin.

Eniten myötähäpeää ja surua aiheuttivat kuitenkin suomalaisten poliitikkojen lausunnot.

Näytti siltä, että terrorismi ei olisi oikein koskettanut heitä. Empatia ei välittynyt heistä vaan surunvalittelu oli ulkokohtaista. Pahinta oli kuitenkin ilmeinen välinpitämättömyys tavisten turvallisuudesta.

Laimeiden lauseiden jälkeeni eliitti marssi vartioituna kirkkoon lohduttamaan itseänsä ja vuodattamaan muutaman kyyneltipan – niin että se näkyisi mediaan ja siitä voisi sitten kirjoittaa lööpin.  Ja sitten turvamiesten kanssa äkkiä ulos kirkosta poliisien vartioimaan autosaattueeseen.

Näin syntyi lauantain imelä sosiaaliporno.

Vielä kerran: fyysinen koskemattomuus ja turvallisuus ovat kansalaisten perustarpeita.  Mikäli vallanpitäjät epäonnistuvat näiden takaamisessa menettävät he oikeutuksensa valtaan. Sivistysyhteiskunnan tehtävä on huolehtia ja taata tämän maan naisten ja lasten turvallisuus ulkomaisia terroristeja vastaan, jotka raukkamaisesti käyvät puolustuskyvyttömien kimppuun. Yksikin suomalaisuhri on liian kallis hinta hallituksen valitsemasta linjasta.

Kansalaiset eivät halua ihqu-kyyneliä tai pissis-surua. Kansalaiset eivät jaksa kuunnella sitä miten pääministeri tuomitsee terrorin, (ikään kuin terroristit jollain lailla lopettaisivat toimintansa sen takia) on järkyttynyt tai twitteröi paniikissa vaan sen, että ”valtio aikoo huolehtia, että tällaista ei pääse enää tapahtumaan. Että kaikki voimavarat ohjataan tämän tapauksen selvittämiseen ja siihen, että tulevaisuudessa tällaista uhkaa ei enää voi kohdistua suomalaisiin. Me puolustamme teitä”.

Sipilä ei totisesti vakuuta. Risikko oli järkyttävän laimea ja ulkokohtainen. Ikään kuin uhrit eivät olisi hänen vertaisiaan.  

Ei se terrorin sanallinen tuomitseminen estä näitä tekoja vaan se, että puututaan käsillä oleviin turvallisuusongelmiin ja rakenteellisiin ongelmaan. Perussyihin.

Näyttää siltä, että Sipilän haluttomuus toimia kriisijohtajana perustuu siihen, että tässä maassa on harjoitettu vuodesta 2015 ”hälläväliä” maahanmuuttopolitiikkaa ja että omien virheiden myöntäminen on tässä asiassa ylivoimaista. Kysymys on vaietusta salaisuudesta ja sen peittelystä.

Turun terrori paljastaa se, että hallitus on suhtautunut lepsusti mm. laittomasti maassa oleviin. On syntynyt epäilys, että näihin hallituksen jäsenten maahanmuuttobisnekseen liittyvistä rahallisista sidoksista johtuen  päättäjät eivät ole halunneet tunnistaa lepsuuteen liittyviä vaaroja.

Kuten kansanedustaja Leena Meri omassa fb-seinässään toteaa:  ”miten tunnistaa ihmisiä ja heidän taustojaan, jos emme tiedä keitä maassa oleskelee ja missä”. Myös edustaja VIlle Tavion blogia kannattaa katsoa.

Poliitikot – sanokaa asiat niin kuin ne ovat!

Turun terrori paljasti salamanleimahduksen lailla asioiden oikean laidan.

Hallitus on tehnyt virheitä ja on osavastuussa tästä tilanteesta.

Vaikuttikin, että ilmiselvää asiaa, terroritekoa, ei olisi tapahtumapäivänä saanut missään nimessä leimata terrorismiksi. Asioista ei voi puhua niiden oikeilla nimillä – on harhautettava, kiinnitettävä huomio sivuseikkoihin ja ennen kaikkea me näemme pian miten tästä asiasta ei saa puhua väärällä tavalla.

Pian syntyy ”ns. oikeaoppinen tapa käsitellä ikävää asiaa”. Hallintoalamaisille ilmoitetaan seuraavat asiat:

Turun terroritekoa ei saa käyttää vihapuheen alustana. Piste. Kansalaisille teroitetaan sitä, että väärä tieto voi luoda vääriä ajatuksia. Ei saa liikaa kärjistää, ei saa arvostella valtaa! Nettipoliisit suunnataan jahtaamaan väärinajattelijoita ja osa väärin ajattelevista kansalaisista demonisoidaan.

Ajatus on vapaa

Eräs terrorismin seurauksista on pelko. Nyt ei pidä kuitenkaan pelätä. On uskallettava kysyä oikeita kysymyksiä.

Maanantaina ihmiset näkevät toisensa ja on aika aprikoida yhdessä.

Työpaikkojen kahvihuoneissa pitää miettiä seuraavia kysymyksiä: johtuiko tämä terrori-isku epäonnistuneesta maahanmuuttopolitiikasta? Miksi poliisien resursseja vähennettiin? Kuka on vastuussa siitä, että vuonna 2015 tänne ryntäsi niin monta ilman papereita ja ilman edes sitä, että heidän henkilöllisyyttään olisi tarkastettu? Pitäisikö valtiojohdon lopettaa imelä sosiaaliporno ja oman järkytyksensä esittely sosiaalisessa mediassa?

Ja lopuksi se maanantain tärkein kysymys kun nähdään tuttuja ja työkavereita: pitäisikö meidän vaihtaa nämä kylmäsydämiset ja jälkiään peittelevät johtajat, jotka eivät kykene hoitamaan tavis-kansalaisten turvallisuutta?

Pitäisikö Risikon erota ja kantaa vastuu?

Arto Luukkanen

Järvenpää

ps. äskeisessä televisiossa pääministerin haastattelusta jäi mieleen kuolematon Ylen toimittajan päläys: "mitä kansalaisten pitäisi ajatella tästä asiasta". Eipä edes neuvostoaikana ollut tällaista. Hämmästyttävä jälkisuomettuneisuuden ja henkisen orjailun esimerkki. Tosiasiaksi jää, että Sipilä, Orpo ja Risikko ovat piirtäneet nimensä notoorisessa mielessä Suomen historiaan. Ei mulla muuta.

pps. Ylellä, Rönkiksellä ja monella muulla on nyt huoli siitä, että puhutaan vääristä asioista. Että pitäisi vain toistella sitä mitä valta kertoo. Tosiasia on kuitenkin se, että jos nämä vallanpitäjät eivät kykene pitämään kansalaisten turvallisuudesta huolta niin sitten...Ihmisillä on oikeus olla huolissaan ja oikeus tietää tosiasiat.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

29Suosittele

29 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (62 kommenttia)

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Jaahas, syyllinen tapahtumiin on löytynyt. Sipilähän se. Rajakit taitavat olla joukkoekstaasissa toistellessaan "mitäs me sanoimme" ja tietenkin kerätessään tulisia hiiliähallituksen niskaan.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Luukkaisen sosiaalipornon avaus oli odotettua populismia. Minä odotan viranomaisilta kykyä vahvistaa faktana vain faktaa. Populisti haluaisi jotain muuta. Toivotaan, että kansa myös vaaleissa arvostaa enemmän faktapohjaista tiedottamista ja päätöksentekoa kuin ihmiskriittisen puolueen populismia.

Käyttäjän ViliLustman kuva
Vili Lustman

Jos rasistisen teon tekijä ilmoittaa tekonsa motiivikseen rasismin, ei kukaan epäile hänen sanomaansa. Jos sen sijaan terroriteon tekijä ilmoittaa motiivikseen islamin, lehdistö keksii kilvan syitä, miksi iskun takana on kaikkea muuta paitsi islam. Kukaan ei ole koskaan huolissaan rasistiseen tekoon liittyvistä huhuista tai vihasta, eikä rasismia vähätellä ikinä syrjäytymisellä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Jos sen sijaan terroriteon tekijä ilmoittaa motiivikseen islamin, lehdistö keksii kilvan syitä, miksi iskun takana on kaikkea muuta paitsi islam."

Voitko antaa tästä konkreettisen esimerkin?

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Me suomen kansalaiset emme tarvitse nykyhallintoa yhtään mihinkään. Nykyhallinnon päätöksetön ns. johtaminen saa lähes kaiken sekaisin lähes jokaisella elämänsektorilla. Nykyhallinto ei saa juurikaan mitään hyödyllistä aikaan, joten sen vaihtaminen toimivaan olisi ajankohtainen ja haluttava vaihtoehto. Eri asia on löytyykö maastamme toimivaa kokoonpanoa vaikka kääntäisi kaikki kivet ja kannot ympäri ämpäri. Odotamme, odotamme ja odotamme vain, ja maailma rullaa radallaan, kaaosmaisesti kieppuen ;-/

Turun puukotuksia tutkitaan terroristisina murhina >>> https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/227921-juuri-nyt-...

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

Koet siis, että Suomessa on menossa kaikki sekaisin lähes jokaisella elämänsektorilla ja kiepumme kaaosmaisesti eteenpäin? Suomi on maailmanhistorian rauhallisimman ajan vakaimpia maita ja sinä koet asian näin. Tähän ei varmaan enää pullamössö riitä kuvaamaan asennetta. Tarvitaan uusia termejä.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Tämän hetken tunnemyrskyä varmaan monellakin kuvaa parhaiten juuri kaaos. Kysypä vaikka niiden tapettujen sukulaisilta ja ystäviltä tarkemmin kaaoksesta. Tunteella tulkitseminen kuuluu asiaan tälläisessä hetkessä, mutta rauhoittumisen jälkeen on maassa tehtävä tarvittavat, oikeat toimenpiteet. Suomen täytyy voida jatkossakin kuulua kaikin puolin vakaimpiin maihin, jottei kaaos enempää valtaa ihmisten mieliä, ja lamauta. Ja siihen tarvitaan selkärankaisia johtajia jotka tekevät kansalaisten edun mukaisia päätöksiä.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #29

Selkärankaa ottaa selvää asioista ja mitata toimenpiteet oikein on nimenomaan se mitä vaaditaan johtajilta, ei tunnemyrskyjä tai välittömiä hysteerisen populistisia lupauksia.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala Vastaus kommenttiin #31

Turkulaisen kansanedustajan selkärankaa: ”Ministerien reagointi Turun terrori-iskuun on surkea, Suomi menettämässä sisäisen turvallisuutensa” >>> https://www.suomenuutiset.fi/turkulainen-kansanedu...

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #32

Tai populistista hysteriaa. Mikä noista toimenpiteistä olisi estänyt tämän iskun?

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala Vastaus kommenttiin #34

Tutkijatkin hysterisoivat populistisesti, kuten sinä asian ilmaiset >>> https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/227938-tutkijat-v...

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #44

Eivät hysterisoi. Sinä tulkitset minun puolestani väärin. Kannattaa puhua vain itsensä puolesta. Paronen ei varsinaisesti sano mitä pitäisi tehdä mutta Salehzadeh toteaa, että oleskelulupa tai kansalaisuus voidaan perua terrorismiin syyllistyneiltä tai siitä epäillyiltä. Kyllä tuota on aika helppo kannattaa.

Sinulla jäi kysymys vastaamatta. Mikä noista turkulaisen kansanedustajan toimenpiteistä olisi estänyt tämän iskun?

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala Vastaus kommenttiin #45

Salehzadehin toteaa tietenkin asiaa. Kysyit, "Mikä noista turkulaisen kansanedustajan toimenpiteistä olisi estänyt tämän iskun?" Jos se ei tuosta Tavion tekstistä selviä, niin sitten se ei selviä mistään.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma Vastaus kommenttiin #51

Sinulle ei siis ilmeisesti selvinnyt, kun et osaa sitä tähän kirjoittaa? Sinä ilmeisesti tiedät jo tapauksesta ja taustoista paljon enemmän, niin valista nyt ihmeessä meitä muita. Mikä noista Tavion toimenpiteistä olisi estänyt tämän iskun ja miten?

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala Vastaus kommenttiin #57

En tiedä enkä osaa. Ensimmäinen sääntö: " Dont Panic" Mietitään sitten :D

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Monesta asiasta samoilla linjoilla, mutta ministerit voivat nyt katsoa peiliin ja aloittaa ulkomaalaislain kokonaisuudistuksen. Jos mitään ei pian tapahdu, niin sekä Sipilän että Risikon eroa tullaan vielä vaatimaan. Tästä tulee pahimmassa tapauksessa vielä vallankumous Suomessa, koska kansaa ei nyt pidä ärsyttää typerillä lausunnoilla ja paapomisella. Rajansa kaikella ja jossain vaiheessa se suomalaisten mitta tulee täyteen.

http://vesalevonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/241485...

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Koulusurmat ja vastaavat ihmishenkiä vaatineet väkivallan teot ovat terrorismia yhtä lailla kuin Turun verityö. Ei kannata vähätellä mitään väkivallan tekoa.

Suomen poliittinen johto on kuitenkin kuten Arto toteaa aika pahasti hukassa ja ylivarovainen tuomitsemaan ulkomaalaisten tekemät tihutyöt.

Toivottavasti nyt poliittinen kerma herää Ruususen unestaan.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Viharikos, ehkä jopa rasistinen viharikos on tapahtunut Turussa. Missä on nyt samat tuomitsijat, jotka ovat aiemmin tuominneet vähäisempiä viharikoksia?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Voiko puukotusta pitää rasistisena, jos ja kun eräs marokkolaisen uhreista oli Ruotsin kansalainen, jolla on arabinimi?

Terrori-käsitteen painottamista en ymmärrä. Joulukuussa 2016 Imatran kävelykadulla nuorukainen surmasi kolme pahaa-aavistamatonta ohikulkijaa, mutta "teko ei ollut terroristinen". Kuka sellaisesta tiedosta helpottuu - vainajien omaisetko?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari
Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

Uuvattien esiintyminen oli erityisen surkeata. Olisiko niin, että hetä on kieletty kommentoimasta asiaa. Soini on varapääministeri ja kohta EU johtaja.

Käyttäjän TimoLaine1 kuva
Timo Laine

Pääministerin ansioksi tämäkin sitten luetaan vaaleissa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tekijä ei kuitenkaan ole turvapaikan hakija, jos hän on 18-vuotias marokkolainen.

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Tekijä on ollut turvapaikanhakuprosessissa ja ilmoittanut iäkseen 18 vuotta sanoo KRP:n tutkija. Ilmoittanut iäkseen on ihan relevantti, koska mies näyttl kuvassa vanhemmalta.

Kaikki pidätetyt ovat marokkolaisia ja pidätyksiä on tehty myös vastaanottokeskuksissa (jos oikein kuulin tiedotustiliasuudessa).

Yksi epälty on kansainvälisessä etsintäkuulutuksessa.

Lisäys. Mtv:n poliisilähteen mukaan pääepäillyn turvapaikkahakemus on hylätty.

https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/lahde-m...

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Marokko on kaiken järjen mukaan turvallinen maa, paitsi ehkä juuri terroristeille se ei sitä ole.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Jahas. Nyt sitten pitäisi karkoittaa maasta marokkolaissyntyiset ja uzbekit.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ennen EU:ta ja Schengeniä marokkolaiset eivät tarvinneet viisumia Suomeen. EU:n jälkeen matkustaminen tänne sieltä on tiukentunut. Jos joku ei pidä marokkolaisista, niin hänen pitää olla kiitollinen EU:lle.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

"Pitäisikö Risikon erota ja kantaa vastuu." Minkähän takia? Tällaista tekoa ei pysty estämään, vaikka ministerinä olisi herra Dosentti.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kari Rajamäen (SDP) jälkeen Suomessa on ollut sisäministereinä kokoomuslaisia (Päivi Räsästä (KD) lukuun ottamatta) viimeisten 10 vuoden aikana.

Tulokset ovat nyt kaikkien nähtävinä...

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

jaha...kognitiivista dissonanssia havaittavissa..))))

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Pyrkyryyttä ja brassailua sivistyssanoilla havaittavaissa.

En tiedä mitä brassailu tarkoittaa, muuta kuin että sekin on kai sivistyssana, jonka käyttö on kai jotain sellaista "elvistelyä", vaikka en tiedä mitä sekään sana tarkoittaa.

Mitä hittoa on kognitiivinen dissonanssi?

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

kaima hyvä. Se sitä että immeinen pyrkii välttämään ajattelunsa ja toimintansa välisiä ristiriitoja. Wanha ajatus on kuin rakas ja lämmin aamutossu eikä sitä mielellään muuta. Ristiriidan edessä ihminen muokkaa ajatuksensa yhteensopivaksi tekojensa kanssa, tai muuttaa tekonsa ajatustensa mukaisiksi. Tässä tilanteessa poliitikko tai joku muu on asennoitunut asiaan tavalla x mutta kun tulee tosiasioita, jotka puolustavatkin kantaa y niin sitten sitä yleensä vaan tulkitsee tosiasioita niin, että ne sopivat siihen mukavaan x ajatteluun. Ajattelun muutos vaati ponnisteluja ja älyllistä rehellisyyttä. Siihen suuntaan sinäkin kaima hyvä))))

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #25

"Ajattelun muutos vaati ponnisteluja ja älyllistä rehellisyyttä. Siihen suuntaan sinäkin kaima hyvä))))"

Minun pitäisi siis tottua ajatukseen jonka mukaan kaikki ulkomaalaiset on terroristeja ja että niitä roikkuu siellä täällä teiden varsilla, kun lunkkausjoukkiot on käyneet sinne niitä ripustelemassa.

Tämä käyty keskustelu näyttää päätyvän siihen että tuo edellämainittu olisi se ajatusmalli mihin tässä pitäisi näköjään sopeutua.

Wanha ajatus on kuin rakas ja lämmin aamutossu enkä sitä mielelläni muuta, ja kyllä tämä uusi ajatusmalli varsin vieraalta nyt tuntuu.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen Vastaus kommenttiin #52

Ei. Olet väärässä. Eivät ole. Eikö kukaan niitä mihinkään lykkää tien poskille. Mistä sinä olet saanut tällaiset ajatukset? Lain mukaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #54

"Mistä sinä olet saanut tällaiset ajatukset? "

Esitetyistä kannanotoista, jotka ovat kyllä varsin "tunteellisia".

Näyttää lisäksi siltä että sinä jotenkin tarkoituksellisesti rohkaiset tällaista ajattelua, vaikka omat kannanottosi ovatkin harkittuja ja "viileitä", eli niistä ei välity tunne, ei suuttumus, ei suru, ei sääli.

Minua surettaa näiden surullisten tapausten lisäksi se vihan aalto mikä nyt tulee Suomeen asettuneiden tai Suomessa oleskelevien mamujen osaksi. Heillä on nyt syytä pelätä meitä suomalaisia. Mitä vastakkainasetteluja ja hankaluuksia siitä sitten seuraa, se nähdään tulevaisuudessa.

Uutisissa sanottiin että terrorismin tarkoituksena on saattaa yhteiskunta epäjärjestykseen ja saada aikaan kaaosta. Ei ole järjellistä ajatella että nämä nuoret marokkolaiset ajattelisivat sellaisia asioita. He ovat vain nuoria ja tyhmiä ja heitä on vedetty nenästä. Siinä kaikki.

Käyttäjän MariaPohjanvuori kuva
Maria Pohjanvuori

Hyvä Arto. Tämä 'ei anneta pelon nujertaa' sössötys, samalla kun kuka tahansa saa kävellä rajan yli käsi ojossa hikeennyttää varmasti sinun ja minun lisäksi ainakin 4,9 miljoonaa muutakin suomalaista. Tähän menoon on tultava muutos.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

"Tähän menoon on tultava muutos"

Annetaanko sitten vain pelon nujertaa?

Käyttäjän JukkaSalakari kuva
Jukka Salakari

Ei pidä paikkaansa. Suomeen ei saa vain kävellä rajan yli edes suomalainen.

Max Jussila

Älä väännä skeidaa, olen kävellyt kymmeniä kertoja rajan yli Suomeen, ainoastaan yhden kerran olen tarvinnut pyörätuolia. Minulla on vielä Suomen kansalaisuus.

Käyttäjän jussikangasluoma kuva
Jussi Kangasluoma

"Vielä kerran: fyysinen koskemattomuus ja turvallisuus ovat kansalaisten perustarpeita. Mikäli vallanpitäjät epäonnistuvat näiden takaamisessa menettävät he oikeutuksensa valtaan."

Voitko mainita vallanpitäjän, joka on onnistunut tässä?

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>....Kun teko todetaan islamilaiseksi terroriksi, on selvää, että se aloittaa uuden väkivallan kauden maassamme....

ooo

Tuohan kuulostaa melkein kehoitukselta

Käyttäjän ArsiJuhaniKristianSaarijrvi kuva
Arsi Saarijärvi

Jos eläisimme vuotta 1939, pääministeri Juha Sipilä ei olisi pääministeri ja pitäisi hametta yllään.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Paronen-69068
[Parosen mukaan tilanteen tunnustaminen on ensimmäinen askel sen vastustamisessa.
– Sodan tila on tunnustettava ja tämän jälkeen on käytettävä riittävästi, mutta samanaikaisesti mahdollisimman vähän voimaa uhan poistamiseksi. Tämä voimankäyttö pitää kytkeä strategiseen viestiin Suomen yhtenäisyydestä ja siitä miten tämä maa ja kansalaisensa jatkavat yhtenäisinä kohti sellaista aikaa, että terrorin uhka maassamme on vain muinaismuisto.
Parosen mukaan ongelmaa ei saa vaientaa.
– Tätä ongelmaa ei saa pois halaamalla.]

Sipilä shokissa :
http://static.mvlehti.net/uploads/2017/08/IMG_2017...

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

tuo on hauska. Onneksi Sipilä ei ollut silloin pääministeri.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Eilinen tiedotustilaisuus oli kuin MM-Lahti vuonna 2001.

Tietojen pimittäminen ja vierustovereiden tuijotus ja silmien pyörittely olivat tragikoomisella tasolla. Kehonkieli erityisesti sisäministeri Risikon kohdalla oli kuin avoimen kirjan lukemista.

P.S. Suomi on nyt aivan eri maa kuin vielä eilen suvaitsevaisuuden mittarilla mitattuna. Aika näyttää miten tämä konkretisoituu kansalaisten normaalissa elämässä ja poliitikkojen puheissa ja teoissa.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

"Eilinen tiedotustilaisuus oli kuin MM-Lahti vuonna 2001"

Jaa ... yksi ero: silloin 2001 kaikki sponsorimainokset oli peitetty.

Nyt siellä oli "Suomi 100" -mainos! - Jää aikakirjoihin juhlavuodesta ...

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Tietysti on hyvä, että aina niin maltillinen persutohtori on löytänyt Turun tragediaan syylliset. Maan hallituksen jäsenet ovat ääripersujen mukaan syyllisiä. Vanhana vasemmistolaisena en kuulu (onneksi) hallituksen tukiijoihin.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Onko poliisin keräämät todistajanlausunnot jo julkaistu, kun kerrot seuraavaa:

"Mies ei ollut kantasuomalainen ja joidenkin todistajalausuntojen mukaan näyttää siltä, että hän olisi tekojen aikana huudellut islamilaisia iskulauseita."

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Tekijä oli siis alkuvuodesta 2016 Suomeen tullut (silloin) alaikäinen marokkolainen turvapaikanhakija.

Tämän lisäksi on pidätetty 4 muuta marokkolaista jotka on haettu VOK:ista ja yksityisasunnosta. Lisäksi 1 muu marokkolainen on saanut kansainvälisen pidätysmääräyksen peräänsä.

Tapaukseen liittyen on myös takavarikoitu pakettiauto, joka on yhden pidätetyn ajoneuvo.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Onhan tässä jo melkoinen tahtotila, että islamisteja kohtaan otteet kovenevat. Ei hallituskaan jääne pelkästään latteuksia lausumaan tai kirkossa istumaan.
Mikään mutkat suoriksi-päättely ei kuitenkaan korjaa terrorismin ongelmaa.
https://guitarkonkari.wordpress.com/2017/08/19/mik...

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Poliisin tiedoitustilaisuus oli klo 1400 tällä kertaa hyvä ja kuten arvasi

"Ken YLE:n A-studioita katsoo saa kaiken toivon heittää"

eli naurettavaa horinaa kun oikea ministeri olisi iskenyt saman tien nivaskan pikavaatimuksia pöytään lainsäädännön muutosten jne. eteen.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Artolta hyvä ja asioista oikein muistuttava blogi. Kommentteja ei kaikilta osin voi kehua. Samaa jankutusta ja vänkäämistä.

Miksi Suomessa ei:
- ole perustettu luovutuskeskuksia kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille?
- miksi poliisi ei ole suorittanut ulkomaalaisvalvontaa löytääkseen laittomasti maassa olevat? He päinvastoin ovat saaneet vapaasti esitellä kielteisiä päätöksiään Rautatien torin leirillä.
- miksi Suomen asiaan vaikuttavat viranomaiset (Sipilä, Risikko, Soini) sallivat tämän löperöinnin ja vetoavat EU: hun? Sehan ei ole pitänyt alkuunkaan kiinni sopimuksistaan (Schengen ja Dublin) mutta ei kai Suomen tarvitsisi toistaa samoja virheitä?

Tämä kai tarvittiin, että asioista alettaisiin puhua niiden oikeilla nimillä ja että Risikko ja Sipila alkaisivat todella tehdä jotakin.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Luukkaisella on näköjään ISISn terroristien kanssa selkeästi yhteinen tavoitetila herättää Suomessa yhteiskunnallista epäjärjestystä ja vihaa muslimeja kohtaan. Jatkakaa, niin teitä vaaleissa ISIS-kätyreinä rangaistaan.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

No olipa paksua tuubaa taas. Ja sitten osa kansasta ihmettelee kun kun tulee kolmas jytky, ensimmäinen Soiniton.

"Tutkijat varoittavat ”lepsuilusta islamistien kanssa”: ”Kyse ei ole vain nuoren miehen kasvukipuiluun liittyvästä väkivallasta”"

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/227938-tutkijat-v...

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

Pörje hyvä. Olet väärässä.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Jatkakaa, niin nähdään. Nimi muuten kirjoitetaan pehmeällä peellä, mutta sen varmaan tiesitkin kun sen voi luntata.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen Vastaus kommenttiin #48

ai niin...mikähän se oli. Börje, Börjehän se oli.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Mutta sehän tästä nyt ainakin seuraa, että ruuanlaittajat tulevat tarvitsemaan palikkatestien kautta hallussapitoluvat keittiötyövälineille eli polliisille lisää tätäkin byrokratiaa.

Käyttäjän Merimies kuva
jaakko palola

Jos Valtion johto on tyhmistetty,niin kuinka se pystyy suojelemaan naisiaan vieraan vallan miehiltä jotka noin vain kävelevät tänne entisen suomen alueelle ja suorittavat tekojaan.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

tuli vain mieleen, että ehkä nämä kaksi naisuhria eläisivät vielä mikäli tämä kielteisen päätöksen saanut marokkolaismies olisi (siis mikäli sikäli) olisi laitettu turvasäilöön tai karkoitettu maasta.

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Itse asiassa EU komissio on tänä vuonna ryhtynyt suosittelemaan tälläistä käytäntöä. Siis säilöönottoa.
https://www.kansalainen.fi/euroopan-komissio-tukee...

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Entä jos hakijalle olisi myönnetty turvapaikka? Olisiko hän tulkinnut sen luvaksi ryhtyä pyhään sotaan tai muuhun miekkalähetykseen Suomen kamaralla?

Käyttäjän JariKuuluvainen kuva
Jari Kuuluvainen

Itse olen huomannut, että yleensä ottaen maahantunkeutumiseen, ja siitä mahdollisesti aiheutuvan terrorismin ja muiden haittavaikutusten seurauksista keskustelu ihmisten kanssa on erinomaisen vaikeata. Suurin osa ihmisistä on hiljaa, eikä halua edes keskustella koko asiasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset