Arto Luukkanen

Tänään Ylessä: matelevaisuuden huippu?

Eräs saksalainen pappismies kirjoitti 1700-luvun puolivälissä nöyränä herttualleen seuraavasti: ”teidän kaikkein korkeimmat sikanne ovat syöneet alamaiset perunani”.  Tämä saksalaisen kulttuurihistorioitsijan Egon Friedell’in kuvaama  saksalainen ”määrätön matelevaisuus” vallan edessä rantautui aikoinaan myös meille Suomeen ja on säilynyt sen jälkeen elinvoimaisena ilmiönä.

Tänä iltana Yle haastattelee istuvaa presidenttiä.

Lähihistorian perustella epäilen, että julkisista verovaroista tukea saava julkinen tiedonvälittämisen yhtiö jatkaa tätä edellä mainittua saksalaista mateluperinnettä. On hyvin mahdollista, että presidentti Niinistö saa studiossa alamaisen kohtelun, jossa jäljitellään jotain tsaristisen nuoleskelun parhaita paloja ja Japanin jumalkeisarin kohtelua.

Toimittajat tullenevat epäilemättä pysymään asiassa ja vaikenemaan tarvittaessa. Sauli Niinistön ei tarvitse pelätä revolverikysymyksiä tai kuunnella vihjailuja ikävistä luonteenpiirteistä. Sauli ei tule olemaan maaninen, depressiivinen, käreä, kamreeri tai ilkeä.

Valta mykistää, sokaisee ja alamaistaa Ylen journalistisen kritiikin kehtoonsa.  

Miksi? Siksi, että nuoleskelu on meillä maan tapa.

Ei tästä tarvitse ihmetellä tai pöyristyä. Kyse on tosiasiasta. Heikko ja riippuvainen media ei kykene haastamaan valtaa. Meillä tilanne on sellainen, että kotimainen media ei useinkaan seiso suorana vallan edessä eivätkä sen kritiikin terävät säilät ikinä todella nouse valtaa vastaan.

Kyse on historiasta ja menneisyyden taaksta. Maan tavan ja suomettuneisuuden tradition tärkeimpänä sääntönä on se, että jokainen tietää paikkansa. Että toimittajat ovat ”sisäsiistejä” ja että kriitikot eivät ”pissi muroihinsa”.

Valta kaipaa asiallista kritiikkiä

Suomalainen matelu on surullinen ilmiö. Meillä on vielä matkaa läntisen Euroopan esimerkkeihin. Median ei tarvitsisi kasvattaa rintakarvojaan kovinkaan paljon tässä asiassa. Olisi vain pystyttävä tasapuoliseen kohteluun, suoraan puheeseen ja asialliseen arvioon.

Asiat riittäisivät ja ne journalistiset ohjeet )) Ja tietenkin haasteltavan kuunteleminen.  

Arto Luukkanen

ps. Keskusta on joutunut kummalliseen limboon. Väyrynen etenee ja hänen puolueensa on muuttunut "tosikepulaiseksi" vaihtoehdoksi rivikepulaisille pohjoisessa ja Pohjanmaalla. Matista on taas tullut 2% Matti - keskikaljaakin laimeampi vaihtoehto. Pääministeri Juha on nyt ottanut viimeiset aseet käyttöönsä ja uhkaa erollaan jolleivat kepu rivijäsenet tottele häntä. Epäilen kovasti, että tämä uudenlainen duo: Matti & Juha saa kannatusta nousuun.

ps. I rest my case! Studiossa brezneviläinen pöhinä; johtajan ylistystä - rauhan asia on tärkeä, puhe täynnä tuhansia detaljeja. Phuu. Pohjois-Korea on täällä. )))

Toimittajat hurmiossa. Se näkyy silmistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

18Suosittele

18 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (60 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Arton kirjoituksessa esiin tuoma näkemys; "Pääministeri Juha on nyt ottanut viimeiset aseet käyttöönsä ja uhkaa erollaan jolleivat kepu rivijäsenet tottele häntä."

Arton kanssa tulin samaan johtopäätelmään lukiessani Sipilän ulostulon edessä olevasta vaalista ja keskustalaisen ehdokkaan Vanhasen tulevasta vaalimenestymisestä. Kovat näyttävät olevan paineet keskustassa. Taitaapa olla koko hallituksessakin, kun näyttää päätöksiä tekemässä olevan vain keskusta ja kokoomus sinisten hyräillessä vierellä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Usein Arto on pitkälti oikeassa omassa blogissaan, mutta nyt hän iski sittenkin hieman harhaan: suomalaiset toimittajat ovat kaikkea muuta kuin matelevaisia!

Presidentti on vain seremoniavirka, mutta maamme pääministeri on ehdoton ykköspomo nykyisen perustuslain aikana. Siitä huolimatta seuraavat toimittajat osoittivat "harvinaista ryhdikkyyttä" juuri tämän valtapitävän edessä:

Salla Vuorikoski
Jussi Eronen
Ruben Stiller
Susanne Päivärinta
Ville Pernaa

(aloituksen perusviestistä olen silti samaa mieltä: illalla meillä kaikilla katsojilla on vähintään hauskaa)

P.S. Sinänsä harmittavaa, ettei jokaisen yle-haastattelun lopussa ehdokkailta kysytty seuraavaa, yksinkertaista, mutta tärkeätä kysymystä: "Valtioliitto vaiko liittovaltio?"

Käyttäjän erkkilaitinen kuva
Erkki Laitinen

"Sinänsä harmittavaa, ettei jokaisen yle-haastattelun lopussa ehdokkailta kysytty seuraavaa, yksinkertaista, mutta tärkeätä kysymystä: "Valtioliitto vaiko liittovaltio?"

Ei sitä voi kysyä. Jos vastaajat ovat rehellisiä, useimmat vastaavat, että liitovaltio. Sellainen taas ei sovi äänestäille ja he voisivat haastattelujen seurauksen äänestää väärin. On parempi, että ei herätetä nukkuvaa karhua.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

En nyt kuunnellut tuota Sipilän haastattelua, jossa hänen väitetään 'uhanneen' puheenjohtajan tehtävän jättämisellä, ellei Vanhanen menesty vaalissa. Epäilen jotenkin näin suoraa kytköstä mutta ehkäpä taas halukkaat ovat tehneet sen tulkinnan.

Vanhasen menestyksellä vaalissa ei ole mitään tekemistä keskustan mahdollisuuksille tulevissa eduskuntavaaleissa. Niin selkeä on Niinistön kannatus ja ilmeisesti myös kansan haluttomuus vaihtaa presidenttiä, joka ei kuitenkaan ole tehnyt mitään väärin. Silloin kaikkien muiden ehdokkaiden keskinäiset äänimäärät ovat hieman satunnaiset.

Huhtasaari ja Väyrynen ovat eri asia. He antavat mielikuvan, että saisivat aikaan jotain sellaista, minkä tietävät itsekin mahdottomaksi. Jos he sitä presidenttinä yrittäisivät, he joutuisivat toteamaan, että eduskunta ei taivu heidän tahtonsa alle. Heille antavat äänensä ilmeisestikin he, jotka uskovat olemattomaan tai haluavat repivää ei rakentavaa politiikkaa.

Sipilä johtaa hallitusta keskeltä ja pitää sitä toimintakykyisenä. Silloin hän näköjään ottaa kaiken paskan niskaansa. Toisaalta se näkyy olevan tapa saada asioita eteenpäin, vaikkakin hitaasti. Se on paljon enemmän kuin edellisellä hallituksella.

Presidentin virka on tosiaan seremoniallinen. Todellinen valta hänellä olisi hetkellisesti jarruttaa lakien etenemistä jättämällä lain allekirjoittamatta. Kuitenkaan hän ei ole tehnyt niin kertaakaan (?), joten eivät tehdyt lakimuutokset sitten täysin huonoja ole olleet. Todellakin, eduskunnan luottamusta nauttiva hallitus (, jonka toimintakyvystä pitää huolen pääministeri) on valtaa käyttävä elin. Siinä mielessä siis pääministeri on ykköspomo. Mutta sekin vallankäyttö perustuu eduskunnan valtuutukselle. Jos sata edustajaa haluaa hallituksen eron, se on siinä.

JK. Sikäli siis ei ole ollut edes kovin väärin, että tyhjiä mielikuvia luvanneet ehdokkaat onkin laitettu hieman koville.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ei Sipilä mitään uhkaillut:

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan presidentinvaalien tuloksella voi olla vaikutusta siihen, hakeeko hän jatkoa keskustan puheenjohtajana ensi kesänä.

https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2429898

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #20

Ainakaan minä en koe Sipilän luopumismahdollisuutta erityisenä uhkana :)

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti Vastaus kommenttiin #22

Se on jopa sen suuntainen lupaus että harkitsen Väyrysen äänestämistä. Sale kuitenkin vienee tittelin joten mitä väliä sillä on ketä ensimmäisellä kierroksella äänestää!

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen Vastaus kommenttiin #43

Kenelläkään ei ole vielä yhtäkään ääntä! Varmaa on vain se. Ja vain äänillä mennään jatkoon ja jokainen ääni on ratkaiseva. Nukkuvat/heräävät äänestäjät, vanhat mummot ja nuoret ensikertalaiset ratkaisevat valinnan loppupeleissä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #20

Eli siis itsestäänselvyys. Kyllähän puheenjohtaja joutuu aina miettimään uusissa tilanteissa, miten ne vaikuttavat sekä hänen omalta kannaltaan että edustamansa organisaation kannalta. Tavallaan puheenjohtajan tulee aina miettiä myös oman jatkonsa edellytyksiä.

Joten olin siis oikeassa. Ei Sipilä mitään paniikkireaktioita osoittanut, toisin kuin vaikkapa Luukkanen asian esitti.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Minusta hän ei uhkaillut. Sanoi asian vaikuttavan päätökseen. Ensimmäisenä oli hallituksen tavoitteiden toteutuminen. Vähän jäi kuva, että hän järjesteli itselleen poistumistietä pääministerin paikalta. Vanhanen floppaa. Ei sille ole mitään tehtävissä.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren Vastaus kommenttiin #23

Hesari taas tietysti raflaa, mutta onhan se selvää, että kun kaiken arvovaltansa laittaa peliin ja Vanhanen silti saa 1.3% äänisaaliin, Väyrynen moninkertaisen määrän, pitäisi siitä kai jotain puoluepolitiikan suuntaankin ottaa oppiinsa (vrt. vaikka Lipposen ehdokkuus aikoinaan) eli poliittiset päätökset sinänsä eivät Sipilää hetkautua, valehtelut salissa sun muut pikku jutut, vaan tätä kautta saatu kentän ääni.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005524440.html

Jos haluaa masokismia ja itseruoskintaa voi kuunnella itse haastattelun sikäli itselle tuskaista kun luottamus ukkoon ei ole edes nolla vaan negatiivinen, pelkkä eu horina osuus on melko kauhistuttavaa kuunneltavaa kuinka kaikkien tossujen alla Suomi on.

https://areena.yle.fi/1-4324508?autoplay=true

Pääministerin haastattelutunti 14.1.2018

Jocke Rantanen

En ole samaa mieltä "seremoniallisuudesta".
Presidentillä on todellista valtaa. Joka muuta väittää, ei itse asiassa halua presidentille valtaa. Näin toimivat sekä Halonen että Niinistö. Kumpikaan ei pyrkinyt millään tavoin katsomaan kansalaisen etua ja käyttämään valtaansa.

Presidentin valta perustuu siihen että hänet on valittu suoralla kansanvaalilla (jota tosin nykyään media ohjaa).
Se hallitus joka ei ota huomioon sitä mitä presidentti sanoo voi katsoa olevansa työtön seuraavien vaalien jälkeen. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä että presidentti ajaa kansan parasta.
Presidentti Niinistöhän on epäsuorasti ottanut koko kautensa ajan kantaa Natoon liittymisen puolesta vaikka ei ole sanonut sitä suoraan. Ja tämä juuri siksi että hän pelkää kansanvaltaa, hän pelkää sitä että toinen kausi jää toteutumatta.

Jos Niinistö tulee uudelleen valituksi, saamme huomata Suomen olevan Naton jäsen aika nopeasti. Ja liittyminen tapahtuu hallituksen tiedonannolla kuten Euroonkin. Hallitus ja Niinistö tulevat sanomaan että mehän sitouduimme liittymiseen jo kun solmimme kumppanuussopimuksen. Eli liittymistä ei alisteta kansanäänestykselle eikä edes eduskuntakäsittelyyn.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Sipilä ei viheltänyt pilliin Vanhasen otettua varaslähdön Mäntyniemeen. Se näytti tulevan Sipilälle yllättäen ja pyytämättä.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Hesarissa oli viikonloppuna järkyttävä muistelo, kuinka Niinistö, Väyrynen ja Torvalds olivat Kekkosen valitsijamiesehdokkaina "vaaleissa" 1978.

Tuolloin 82 prosenttia äänestäjistä mateli Kekkosen edessä, mutta onko se mikään puolustus?

Jocke Rantanen

Sauli Niinistö oli Kokoomuksen valitsijamiesehdokkaana, sai 1110 ääntä eikä tullut valituksi.
Kokoomus oli Urho Kekkosen takana joten Niinistö kaiken logiikan mukaan kannatti Kekkosta.

Katsos kun Sauli Niinistö on jo 70-kymppinen, syntynyt 1948.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Onkohan joku muistanut väärin, niihin aikoihin Niinistö oli vasta tuore 1. kauden Salon kunnanvaltuutettu.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Torvalds 1978? Olisikohan lähdettä tähän Hesarin "muisteloon"?

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Printti-Hesari sunnuntai 14.1.2018 sivu B 12 (sunnuntai-osio). Otsikko on "Kiitos 1978" ja pirullisen sarkastisen jutun mukaan Väyrynen sai Lapissa 13228 ääntä, Niinistö Turun eteläisessä vaalipiirissä 1101 ääntä ja Torvalds SKDL/Helsinki 175 ääntä. Artikkelin on kirjoittanut Teppo Sillantaus.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #24

OK. Aikuisiahan nuo ovat olleet... Torvalds on syntynyt 1945, Väyrynen 1946 ja Niinistö 1948.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Heille on siis jäänyt 70- luvusta yhtä pahat traumat kuin sinullekin. Mitä järkyttävää siinä on?
Nyt pitää sitten yrittää hoitaa niitä mahdollisimman tehokkaasti toimimalla täysin päinvastoin.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Jos eivät pyrkineet Kekkosen valitsijamiehiksi, niin jonottivat Tamminiemeen Kekkosen lastenkutsuille, mm. Erkki Tuomioja, Claes Andersson, Paavo Lipponen.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Kekkosen kutsut ovat eri asia, niille moni varmaan osallistui pelkästä uteliaisuudesta ja noudattaakseen hyviä tapoja.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kekkosen kutsut järjestettiin kansakunnan selkärangan lujittamiseksi koska pelättiin nuorison seuraavan Etelä-Euroopan nuorten parissa virinnyttä epäilystä ns. helikopteriperspektiivin olemassaolosta. (Ilmiöstä käytetään myös "über"-ja J (isolla j:llä) alkuisia sanoja).

Antti Rinteen "niskalaukaus" tuomittiin Suomen lehtien pääkirjoituksissa yksimielisesti helikopteriperspektiivissä.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #7

Kekkosen kutsut olivat radikalismin kesyttämistä, ns kuoliaaksi syleilemistä.
Hän myös tuli vastaan, "puoleen väliin ja vieläkin pidemmälle".
Vieraili Ylioppilasteatterissakin. Rähjäisessä YTssa.

Hänellä oli kuitenkin aitoa kiinnostusta ajan kuohutaan ja virtauksiin.
Kenellä nykyehdokkaista on?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kannattanee huomauttaa, että Erkki Tuomioja erityisesti kieltäytyi valitsijamiesehdokkuudesta vuonna 1978. Eikä taatusti jonottanut Tamminiemeen.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #15

Lista henkilöistä, jotka ovat joskus käyneet Tamminiemessä, ei ole lista henkilöistä, jotka jonottivat sinne vuonna 1978.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö Vastaus kommenttiin #19

Erkki Tuomiojan Suomen Pankin pääjohtajaisä ym. Sakari kuului alun alkaen Kekkosen sisäpiiriin jolloin Eki-poika sai kotonaan istua kerrankin Urkki-sedän polvella. Nuoruuden muistoista kertovassa kirjassaan Eki kertoo käyneensä noihin aikoihin melkoista jaakobinpainia ryhtyäkö maalaisliittolaiseksi vai demariksi, kunnes hyvät ystävät saivat hänet liittymään sdp:een.

Myös ex-puoluesihteeri Mikael Jungnerin setä/tädeistä löytyy ministeritason maalaisliittolaisia, joten hänkin sai pienenä istua kerran Urkki-sedän polvella. Hän tukee nyt avoimesti Niinistöä, Tuomioja haikailee.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #34

Sakari Tuomioja oli Kekkosen ja Juuso Waldenin ehdokas Yhtyneiden Paperitehtaiden hallitukseen vuonna 1950.

http://jounisnellman.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2373...

Niko Herlin-vainaa sanoi Kekkoselle käsipäivää Espoonlahden jäällä:

http://niklasherlin.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttu...

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #35

Urkki-setä järjesti Tuomiojan perheelle mukavan diplomaattistatuksen Lontoossa vuonna 1955, jotta Sakari-isä olisi vähän kauempana Suomen Pankista ja presidentinvaaleista.

Vapaamielisten liiton jäsen Sakari Tuomioja oli kuitenkin vuoden 1956 vaaleissa Kokoomuksen ehdokkaana, kun Kansanpuolue ei häntä huolinut.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #37

Kun määrättyä hajoamista tapahtui jatkosodan kuluessa, Sakari Tuomioja ja Kekkonen olivat lopulta samalla puolella.
Kuin myös Vilkuna. Vanha kaveri Haavio jäi sille toiselle puolelle. Kuusen veljekset eri puolilla.

Tuomioja oli lähempänä Pekka Kuusta kuin Kekkosta ajatuksineen .

Ei noista suhteista voi Ekin suhdetta demokratiaan ja presidenttiyteen mitenkään päätellä!
Sen sijaan hänen totaalisesta haluttomuudestaan ehdokkuuteen kyllä.
Mitä muuten en anna hänelle ihan heti anteeksi.
Hän olisi ollut ylivoimainen vasemmiston yhteisehdokas Niinistön vastapainoksi.

Jos haetaan tuona aikana elänyttä yhtään aktiivista ihmistä, joka ei olisi mitenkään joutunut Kekkosen vaikutuspiiriin,
ainoaksi tosidemokraattiseksi ehdokkaaksi, joudutaan etsimään kauan.
Ja mahtaneeko löydös sittenkään tyydyttää?

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö Vastaus kommenttiin #34

Sekä Tuomioja että Jungner; nuorena radikaali, vanhempana konservatiivi, varsinkin kun veri vetää.

Pertti Kostiainen

Suomalaisille on aina opetettu että herran pelko on viisauden alku, huonosti käy kun sen unohdat.
Toisilla liikaa valtaa ja toiset alistuvia orja kansan perillisiä, istuu geeneissä.
Nyt kun emme enää ole Ruotsin tai Venäjän alaisia niin emme uskalla olla itsenäisiä vaan hakeudumme EUn hameen suojiin ja osoitamme alamaisuutta kaikin keinoin.
Nuolkaa ylempiä niin pääsette pitkälle, sillä Suomessa pärjää.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Sauli ei tule olemaan maaninen, depressiivinen,"

Riippuu kaiketi siitä mitä kysytään, maanisen synonyymi on mm. innostunut.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Niinistön asema haastateltavana on vähän eri kuin hänen kilpailijansa. Istuvana presidenttinä hän ei voi olla niin raflaava ja populistinen kuin muut ehdokkaat.

Ei vain voi ilmoittaa sulkevansa rajat, irroittavansa Suomen EU:sta ja eurosta, jos tulee valituksi.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Kiinnostavaa, kuinka vakavasti kommentoijat ottavat kritiikin tv-ohjelmasta, jota ei ole vielä tehtykään.

Käyttäjän jormanordlin kuva
Jorma Nordlin

Siinä sitä olisikin Sipilän porukoilla nieleskelemistä, jos Väyrynen pärjäisikin vaaleissa paljon paremmin kun Vanhanen.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Ilmeisesti keskustan ulkopuolella on enemmän heitä, jotka toivovat Väyrysen saavan enemmän ääniä, kuin keskustassa heitä, jotka pelkäävät sitä... Joten kyllä Väyrynen taitaa joutua noukkimaan lisä-äänensä Huhtasaaren potista.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Eipä persutkaan ole koskaan asiallista kritiikiä kestäneet. Sinusta itsestäsi nyt puhumattakaan. Suomalaiset ovat varsin huonoja kestämään palautetta.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Luukkanen nosti persujen uhriutumisen aivan uudelle tasolle, ennen uhriuduttiin tv-ohjelmien jälkeen nyt jo ennen kuin koko ohjelmaa on edes esitetty. Jos haastateltava ei kykene tai halua (Huhtasaari) vastata, tai esittää väitteitä (Väyrynen) joille ei katetta löydy, niin onko vika silloin haastattelijassa, mielestäni ei.

Käyttäjän MikaLehtonen kuva
Mika Lehtonen

Tässä olisi tuhannen taalan paikka toimittajalle, joka haluaisi nousta kerralla tusinatoimittajien joukosta ihan eri kategoriaan. Niinistö on niin huumorintajuton, pikkumainen ja herkkä loukkaantumaan, että hänet olisi helppo saada pois raiteiltaan. Pelkästään esittämällä tarpeeksi hankalia kysymyksiä, ja toistamalla niitä, jos vastaus on epäselvä tai tahallisen ympäripyörteä.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Arto on turhaan huolissaan: Niinistö joutuu kovaan rumputuleen.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Mitä mieltä Luukkanen on lähetyskohdassa 3:48 tehtävästä kysymyksestä? Onko sekin lepsu, peräti nuoleskeleva?

Puhun nyt tietenkin siitä ohjelmasta jota ei vielä ole tehty mutta jonka sisältöä Luukkanen osaa jo arvostella.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Siitä vähän eteenpäin on myös hauska kohta, kun Niinistö tympääntyy jankkaamiseen ja sanoo: "Lähdenkö pois, lähdenkö?"

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Tuossa kohtaa toimittajan kehonkieli tuleekin olemaan sitä luokkaa että jonkun pitäisi kirjoittaa oikeamediaan ja puheenvuoroon blogi "Yle on lakkautettava ja sen lähetystaajuudet pitää antaa radio Sputnikille".

On tässä sekin hassu puoli että perusnärkästys on valmis kun Lauraa kohdellaan kipakasti, ja sitten perusnärkästys on valmis kun Ninistöä ei tulla kohtelemaan kipakasti. Päättäisivät edes, saako toimittaja haastaa ehdokasta vaiko eikö.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Veri on vettä sakeampaa.

RKP on hyväksynyt Torvaldsin kotiinsa.

Perusmaalaisille Väyrynen on omimpi kuin Sipilä-Vanhanen, etelän herroja.

Helikopteriperspektiivi on pudotuksessa. Ihmisen mittakaava jyrää.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Katin kontit, Torvaldsin valinta RKP:n varapuheenjohtajaksi herätti aikanaan kosolti vastalauseita ja kannatusprosentti kertoo että ei olla hyväksytty vieläkään. Väyrystä kannattavat lähinnä ne persut ym., jotka eivät kannata Huhtasaarta.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Kuka ketäkin.. . Taistolaisten toimisto sijaitsi aikoinaan ns. Koiton talossa, taisivat NL:n tuella omistaa koko korttelin Yrjön- ja Simonkadun kulmassa. Nykyisin samoilla sijoilla majailee rkp:n puoluetoimisto. Pikkulinnut laulavat Torvaldsin saaneen takaisin vanhan huoneensa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #45

"Pikkulinnut laulavat Torvaldsin saaneen takaisin vanhan huoneensa."

Mikä Torvaldsin vanha huone RKP:n puoluetoimistossa? Linkki?, sillä kun sellaista esitit todistetaakka kuuluu aina väitteen esittäjälle.

Ja höpö höpö, miksi Torvaldsilla olisi siellä huone kun ei enää ole RKP:n varapuheenjohtaja.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen Vastaus kommenttiin #48
Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö Vastaus kommenttiin #48

Pikkulinnut luulivat nähneensä SKP:n nimikyltin vaihtuneen RKP:n logoon Koiton talossa Torvaldsin onnistuessa pitämään huoneensa.

Mitä muuten tarkoitetaan valituista valituimmilla? Ainakin kommunismia.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #51

Yhtä hyvin olisit voinut linkata kuvan rautatieasemasta, ei siinäkään ole Torvaldsin huonetta.

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö Vastaus kommenttiin #52

Miksi et uskoisi lintuihin, jos uskot Artoon, ilmakauppiaaseen?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kyllä 1940-luvulla syntyneiltä ihmisiltä voi odottaa kypsää ajattelua ja selkärankaa 1970-luvulla. - Jos on selitettävää, senkin olisi voinut tehdä jo kauan sitten.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund
Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

Totuus. Sellaisena kun se näkyy luottaen omien aistien välittämiin havaintoihin, ihmisjärkeen ja niihin perustavien tieteiden tuloksiin.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

toivotaan että Jeesus pelastaa minut ja myös sinut Seija))) Vanhurskas on elävä uskosta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset