Sipilän hallituksen konkurssi ja tyly todellisuus
Eräs menneisyyden tutkimuksen hyvistä neuvoista on: ”if nothing else, follow the money…”
”Seuraa rahan liikkeitä”.
Ahneus ja halu ansaita ovat merkittäviä yleisiä motiiveja. Kyseinen metodi vie myös terveellä tavalla huomion pois pintajulkisuudesta ja bulevardijuoruista. Kun halutaan tietää esimerkiksi se, miksi Sipilän hallitus on nyt henkitoreissaan, on hyvä kysyä: miten raha liikkuu, ja mitkä ovat ne todelliset voimat, jotka liikuttelevat ja motivoivat eri tahoja?
Todelliset poliittiset voimat taustalla
Elina Lepomäen kokoomuksen kansanedustajien kapinaliike ei ole mikään nuoren naiskansanedustajan oikku vaan se edustaa sitä pääoman ja rahan joukkoa, joka haluaisi sotesta todellista yksityistämistä. Sen intressissä on riistää tämä julkinen monopoli ja tehdä siitä yksityinen monopoli ts. ison rahan ansaintakone ulkomaalaisille yrityksille ja yksityisille suomalaisille tahoille.
Lepomäki ei ole yksin mutta hänen uransa on siinä vaiheessa, että hän voi sanoa ”totuuksia”.
Kokoomus on täynnä kapinahenkeä ja protestia. Sitä ei voi mediatempuilla salata.
Kaupunkikapina ja Vapaavuori
Lepomäki ei vastusta sotea sinänsä vaan sitä että se jäi kompromissiksi. Hänen takanaan on myös paljon isompi hahmo – herra pormestari Vapaavuori, joka edustaa Helsinkiä ja kaupunkeja yleensä. Tämän kokoomuksen kaupunkikapinan lähtökohtana on se, että 20 vuoden kuluttua suomalaiset asuvat enimmäkseen etelässä ja kaupungeissa. Maaseudulle on jäänyt yhä pienempi ja eristyneempi joukko ihmisiä (ikävä kyllä).
Herra Vapaavuori ei halua sotea tai maakuntavaltuustoja sillä ne veisivät hänen ja mahtavien kaupunkien valtaa.
Juha Sipilän edustama ns. citiliberaalien ja uskonnollisen pääoman joukko on tässä tilanteessa yhä eristyneempi, surkeampi, pikkuruisempi ja yksinäisempi. ”Maakuntien Suomi” haluaisi sotesta toiseen käteen mahtavan liiketaloudellisen sammon ja toisella kädellä se hallitsisi maakuntavaltuustoina kaikkea muuta paitsi sitä sille ikävää Helsinki & Uusimaa jättiläistä, jonne se ei ikinä pääse.
Nyt se ei onnistu. No go!
Mitä kansa haluaa?
Tässä tylyssä todellisuudessa, jossa me elämme raha voittaa liiankin usein. Se, mitä kansa haluaa, leimataan usein populismiksi. Normaalit poliittiset puolueet kuitenkin haluavat toteuttaa aidosti ihmisten tahtoa.
Mitä sitten ihmiset haluavat?
Normi-ihmiset haluavat hyvää ja korkealaatuista terveydenhoitoa – mahdollisimman halvalla. He eivät halua tästä uutta sähkölaskusirkusta.
On melko varma, että he eivät halua julkisen vallan monopolin muuttuvan yksityiseksi monopoliksi. Kuten jokainen muistaa Monopoli-pelistä, sen tien lopussa on ”Erottaja/hotelli – 40 000 euroa”. Carunan kohtalo kertoo karua kieltä siitä, miten typerästi jokin yksityistäminen voidaan toteuttaa. Pekka Haavisto, Katainen ja muut vastuuministerit kantavat sitä vastuuta ikuisesti.
Epäilen myös, että kansa haluaisi nykyisen kepun edustamaa maakuntien ”cosa nostra” Suomea, tai pikkulipilaarista onnelaa, jossa maakuntasatraapit heiluttaisivat ihmisten todellisuutta.
Ihmiset: hyvää ja halvalla
Kyllä – julkinen terveydenhuolto tarvitsee tehostamista ja sen rinnalle myös yksityisiä palveluntuottajia mutta kilpailun tulee olla aitoa ja perustua a) hinnan ja b) laadun kilpailulle.
Lepomäen kritiikki herätti median. Se uskaltaa nyt puhua tosiasioista. Lepomäen kritiikki ei ole kuitenkaan mitään rakettitiedettä tai aivan uutta. Siitä on puhuttu.
Olen monta kertaa toistanut tätä sitä samaa. Sote ei toimi; se mihin mennään ei säästä rahaa, ei tuo parempia palveluja eikä ole tasa-arvoinen kaikkia suomalaisia kohtaan.
Lepomäen ulostulon jälkeen media vain uskalsi sanoa ensimmäistä kertaa sen julki: entä jos hän oikeassa? Nyt se ei ole populismia.
Stalinistinen onnela vai ihmisten Suomi?
Se mitä nyt halutaan voidaan verrata 1930-luvun Neuvostoliittoon ja sen kollektivisaatio- ja pakkoteollistamis projekteihin. Molemmissa oli ns. positiivisia ideoita: yksityisten maaviljelijöiden maatilkut piti yhdistää ja agraarinen maa tarvitsi teollistamista. Näiden ideoiden toteutus tehtiin kuitenkin rikollisesti ja väkivallalla. Venäjä menetti maaseudun terveen ytimen ja sen ahkerimmat ihmiset Siperiaan ja toisaalta maa teollistui järkyttävillä kustannuksilla ja ihmisten kärsimyksillä.
Se mitä sotessa halutaan on stalinistista onnelaa.
Me tarvitsemme ihmisten Suomen, jossa tehdään järkeviä päätöksiä. Sote-prosessin hyvä puoli on se, että julkisen terveydenhoidon negatiivisia puolia on valotettu ja on voitu käydä perusteellinen keskustelu siitä mistä me veronmaksajat oikein maksamme kun puhumme terveydestä.
Se voi toimia oikean ja todellisen terveydenhoitoreformin perustana – kun sitä ruvetaan seuraavan hallituksen toimesta toteuttamaan.
ps. Sipilän jappas…
Vanha totuus on se, että pääministeri ei voi tehdä montaa ns. hallituskysymystä. Hänen asemansa ja luottamuksensa rapistuu. Tai sitten herää epäilys, että hänen sanansa ei pidä. Se ei pitänyt kun piti antaa talo, se ei pitänyt kun Vanhanen ei saanutkaan ääniä…onko se tulos ja…jappas, jappas…
Maakuntien ”cosa nostraa” taitaisi kipeimmin kaivata pääkaupunkiseutu ja Pirkanmaa. Näissä kun keskuskaupungin ja ympäryskuntien keskinäinen riitely ja valtataistelu halvaannuttaa pahasti välttämätöntä ja tarpeellista ylikunnallista yhteistyötä. Tietysti Järvenpää olisi maakunnassaan aivan liian pieni vaikuttaakseen isojen poikien päätöksiin, mutta olisi kuitenkin mukana neuvottelupöydissä, ihan kuin Suomi EU:ssa…
Kiinnostaako muuten, ihan aikuisten oikeesti siis, ketään siellä Uudellamaalla mitä me kepulandiassa kepusatraappien alla räytyvät kurjimukset oikeasti teemme? Jos vaikka siis päättäisimme asioistamme ihan itse maakuntatasolla, sen sijaan että kyhjöttäisimme pienissä kurjistuvissa ja kuolevissa kunnissamme?
Ilmoita asiaton viesti
”Kiinnostaako muuten, ihan aikuisten oikeesti siis, ketään siellä Uudellamaalla mitä me kepulandiassa kepusatraappien alla räytyvät kurjimukset oikeasti teemme? Jos vaikka siis päättäisimme asioistamme ihan itse maakuntatasolla, sen sijaan että kyhjöttäisimme pienissä kurjistuvissa ja kuolevissa kunnissamme?”
Kun siellä maakuntatasolla ei oikeasti päätettäisi juuri mistään, koska rahoitus ja tehtävät tulisivat hallitukselta. Ja mitä tulee kuntien väliseen valtataisteluun, niin ei maakuntahallinto tätä ainakaan helpota. Juuri äsken Meri-Lappi totesi jäävänsä häviäjäksi SOTE-maakuntauudistuksessa, ja teki omat ratkaisunsa. Näitä tulee lisää, jahka hallituksen esitys saadaan paperille ja kukin kunta arvioi, millaiset kortit on jaettu. Hallintoa kyllä saatte sinne kepulandiaan, mutta korvaako se todella esim. viimevuosina pienenpien kaupunkien lakkautetut tuomioistuimet, junavuorot ja sairaanhoitopalvelut?
Ilmoita asiaton viesti
Lappi on paras esimerkki siitä miksi maakuntia on parasta perustaa täydet 18. Jää maakunnan sisäinen taisto vähiin, kun maakunnassa ei ole kilpailevia keskuksia taistelemassa siitä keskussairaalan sijainnista.
Ilmoita asiaton viesti
Kari. Luenpa hieman sarkasmia viestissäsi. Suomi on kokonaisuus ja niin pieni, että meillä ei ole oikein varaa jaella ”maaseutu” vs. ”kaupunki” jakoa. Asiat pitää päättää itse – ne jotka joutuvat päätöksen kohteeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Luetpa aivan oikein. Miksei siis päätettäisi yhdessä maakuntatasolla sen sijaan että tyytyisimme keskushallinnon määräyksiin?
Ilmoita asiaton viesti
No päättäkää, sitten. Ei siihen mitään uutta byrokratiatasoa tarvita. Esimerkiksi: Turun seudulla on vuosikymmeniä toiminut kaupunkien ja kuntien (osittain) yhteinen terveydenhuolto, ilman SOTE-soppaa tai maakuntahallintoa. Tehkää siis yhteiset sopimukset siellä missä tarvitaan ja hoitakoon kunnat/kaupungit omat asiansa missä laajempaa yhteistyötä ei tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä, mutta nämä kuntainliitot eivät enää kelpaa perustuslakivaliokunnalle. Ongelmahan niissä on se, että päättäjät näihin kuntainliittohimmeleihin jaetaan sullemulleperiaatteella puolueiden suhmurointina.
Ilmoita asiaton viesti
Käytetäänkö jossain päin julkishallintoa muunlaista periaatetta?
Ilmoita asiaton viesti
Ja mitä uutta suomalaisessa politikoinnissa? Ei tuossa ainakaan mitään uutta ollut. Samaa vanhaa potaskaa koko ajan.
Mutta ei tähän enää uutta kerrosta sullemulle-himmeleitä tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
Halvaantunutta on keskustelu eduskunnassa. Sen huomaa kyselytunneilla. Ministerit toistelevat oppimaansa mantraa, puolustavat sitä mitä ehkä eivät kokonaan edes itse ymmärrä. Miten siitä päästään? Olli – Pekka Heinonen toteaa, että strategioiden aika on ohi. Pitää päästä uudenlaiseen vuorovaikutukseen ja näinhän se on. Lisää täällä. https://www.sitra.fi/artikkelit/dialogi-voisi-olla…
Ilmoita asiaton viesti
Ja kysyjät noudattavat omaa mantraansa piittaamatta mitään ministereiden vastauksista…
Ilmoita asiaton viesti
Lepomäen kapina ei suinkaan perustunut tahtoon ”yksityistää” sotea vielä enemmän, vaan pikemminkin päinvastoin estää muutamien suurten terveydenalan toimijoiden monopoliluontoinen kontrolloimattoman vapaan hinnoittelun käyttöönotto veronmaksajien kustannuksella sen sijaan, että soten pohjana olisi todellinen asiakasta hyödyttävä kilpailuasetelma niiltä osin kun palvelut tuotetaan yksityisen sektorin kautta.
Lepomäki on siis kokoomuksen markkinaliberaalissa sektorissa puhemiehenä muutamien konsernien tehokkaasti kokoomukseen päin suuntautuneen itsekkään lobbauksen esille tuojana. On huomionarvoisaa, että vasemmiston piiristäkin hänen näkemyksiään on kannatettu.
Kun maakuntauudistus ja sote ovat niputetut yhteen (mikä on puhtaasti keskustan suhmurointia) niin se maakuntauudistus kaatuu siinä sivussa. Sekään ei ole niille kapinallisille kiusallinen asia sinänsä, mutta se ei ole ollut punainen lanka tässä sopassa.
Ilmoita asiaton viesti
Lepomäki voisi perustaa oman amerikkalaisen Ayn Rand-ajatteluun perustuvan rajoittamattoman kapitalistisen äärioikeistolaisen puolueen. Sitä halua voi rivien välistä näin tulkita.
Ilmoita asiaton viesti
Olisihan se virkistävää, jos Suomeen saataisiin muu kuin sosiaalidemokraattinen tai vasemmistolainen puolue. Ei sille kovin suurta kannatusta voi povata, mutta saataisiin edes toinen näkemys mukaan keskusteluun. Ei tarvitsisi pilkkua viilata, kun keskusteltaisiin periaatteellisista linjavalinnoista.
Ilmoita asiaton viesti
Enemmän kuin yhtä sitkeää ihmistä, pelätään uutta ajatusta:
Sisu tyhmentää
Jos ei ihan kärpäsinä niin ainakin elukoina, muuan kirjoitusharrastuksestani kuullut kainuulainen työmies väitti -90 luvulla suomalaisia miehiä kohdeltavan.
Pj. Antti Rinne on houkuteltu toivomaan synnytystalkoita, vaikka johtamastaan puolueesta päätellen tuskin on edes käynyt sikalassa näkemässä porsimistalkoita.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomushan tässä kuitenkin on voittaja. Keskustan umpimielinen Ja Keskustan ikioma maakuntauudistus uppoaa uusien vaalien myötä syvyyksiin ja soteuudistus synnytetään nopealla tahdilla uudestaan.
Vaaleja pukkaa, veikkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta kokoomuksen voittaja-asemasta voinee spekuloida hieman. Miten mahtaisi käydä jos keskusta säilyttäisi ylimmän päätösvallan uusissa muodostettavissa maakuntien päätävässä elimessä? Jospa keskustan voimin saataisiin estetyksi kokoomuslaisten suuryritysten etuilu ja rahan lypsäminen? No voihan tulla eteen sellainenkin tilanne, että tulee markkinoille keskustalaisten muodostamat uudet yhtiöt lypsämään rahat maakunnilta. Näin koska se päätösvalta on keskustalaisilla edustajilla.
Tämä sote-maakuntasysteemi on vallan kahmimista ja keskittämistä kahden puolueen ja mahdollisesti myös demareiden käsiin ja verprahojen siirtelyä puolueen tai sen kannattajien hyväksi.
Eikös olekin spekulaatioiden laatiminen hauskaa puuhaa? 😀
Ilmoita asiaton viesti
Tasa-arvoiset terveyspalvelut ovat utopiaa aina niin kauan, kun ihmisiä elelee syrjäseudulla peninkulmien päässä lähimmistä palveluista. Toki perussuomalaisilla löytyy tähänkin ongelmaan ” tasa-arvoistava ” lääke tai taikasauva – mutta millä varoin.
Meillä Kuopion Nilsiässä Tahkovuoren kupeessa on tehostettu oikein urakalla julkisia palveluita terveyskeskuksessa. Ilman vältämätöntä ja akuuttia hoitotarvetta lääkärin vastaanotolle ei edes anneta aikoja vaan vastaanottoa siirretään kuukausien päähän tuonnemmaksi. Johtuu kuulemma lääkäripulasta, vaikka lääkäreitä kouluttava Kuopion yliopisto on vain puolen tunnin ajomatkan päässä.
Naapurikunnan Siilinjärven terveyskeskuksessa asiat ovat mallillaan ja jonotus lyhytaikaista. Nuoret lääkärit valitsivat juuri taannoin Siilinjärven terveyskeskuksen maan parhaaksi työpaikaksi lääkäreiden työuran alkumetreillä.
Luukkanen voisi räksyttämien sijaan esittää parannusehdotuksia perusterveydenhuoltoon ajatellen vaikka aluksi juuri palveluiden tasa-arvoista saatavuutta ja laatua ?
Nykyjärjestelmä perusterveydenhuollossa ( terveyskeskukset ) täytyy uusia joka tapauksessa, koska rahat eivät riitä nyt, eikä varsinkaan jatkossa sen ylläpitoon, kuin myös palvelun laatu ja saatavuus ovat sanalla sanoen ala-arvoista suurimmassa osassa Suomea.
Ruotsin yksityistämisestä on kustannustehokkuuden ja palveluiden saatavuuden kannalta vain hyviä kokemuksia, mutta eivät ne lääkärit sielläkään tahdo löytyä syrjäkylille hoitotyöhön.
Miten olisi vanhan ajan ”nuppitaksa”.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri hyvä. Samojan kokemuksia maaseudun kuntien hyvästä terveydenhuoltojärjestelmästä. Eipä ole tarvinnut paljoa jonotella. Ko. alan kustannusten nousu johtuu osin uusista laitteista, lääkkeistä ja muista kuluista. Useissa paikoissa on saatu kustannuksia laskemaan järkeistämällä. Isojen yhtymien ”bryroslaviaa” on mahdollista karsia. Hyviäkin esimerkkejä on: esim. hyvinvointialueet ja uudet Keskiuudenmaan ”kuuden sotet” sovellutukset ovat toimineet hyvin. Pääopetuksena se, että uudistuksia voisi tehdä ensin pienesti eikä näin ”faaraomaisesti” kuin nyt halutaan. Ja ennen kaikkea – ei koplaamalla!!!!!
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä. Suomen terveydenhuoltojärjestelmä toimii mallikkaasti erikoissairaanhoidin puolella ja ongelmat keskittyvätkin lähinnä terveyskeskusten palvelujen saatavuuteen ja laatuun. Suuren ja radikaalin SOTE:n sijaan ehkä parempaan tulokessn päästäisiin pienemmilläkin uudistuksilla ja tehostustoimilla.
Meillä on kyllä Suomessa riittävästi resursseja, mutta nämä resurssit tulisi valjastaa myös käyttöön.
Jonot terveyskeskuksien päivystyksissä liittyvät suoraan päivystyksissä työskentelevien lääkäreiden määrään. Jonotus ajanvarausten kautta vastaanotoille liittyy myös lääkäreiden määrään terveyskeskuksissa.
OECD:n health datan mukaan suomalainen lääkäri vastaanotta vuosittain huomattavasti vähemmen määrän potilaita esim. saksalaiseen tai brittiläiseen kolleegansa verraten, joten korjattavaa löytynee myös lääkärin työn sisältöön liittyen. Meneekö lääkäreillä liiallisesti aikaa pakollisen byrokratian ja papereiden pyörittelyyn ?
Suomalainen lääkäri ottaa vastaan vuosittain n. 1.100 potilasta, kun saksalainen kolleega on vuosittain tekemisissä n. 2.400 potilaan kanssa.
Maaseututerveyskeskukset eivät ole lääkäreiden suosiossa – eikä varsinkaan nuorten lääkäreiden suosiossa työn vaativuuden ja lääkäritä tukevan läheisen neuvonnan (konsultaatioiden ) puuttuessa usein kokonaan.
Kannattaisikin ottaa varmasti oppia Siilinjärven terveyskeskuksesta, joka valittiin nuorten lääkäreiden toimin maan parhaaksi terveyskeskukseksi työpaikkana uransa alkuvaiheessa oleville lääkäreille.
Ilmoita asiaton viesti
Onko dosentti unohtanut kokonaan sen, että edustamansa puolue 2015 hallitukseen päästyään hyväksyi 2015 – 2019 vaalikaudelle laaditun hallitusohjelman. Vielä kesäkuun 2017 puoluekokouksessa puheenjohtajaksi valittu Halla-aho kertoi, että puolueenne noudattaa edelleenkin hallitusohjelmaa. Kohta puolueenne hajoamisen jälkeen takki kääntyi, ja hyppäsitte opposition kelkkaan haukkumaan hallitusta kaikesta mahdollisesta. Dosentti Luukkanen on tästä hyvä esimerkki. Muistaakseni Luukkanen ei kirjoittanut kesän 2015 ja kesäkuun 2017 puoluekokouksen välisenä aikana yhtään negatiivistä kirjoitusta hallituksen toiminnasta. Sen jälkeen niitä on tullut lähes viikottain. Mikäli muistan väärin, Luukkanen voisi muistini virkistämiseksi tuoda julki hallituksen toimintaan kohdistamansa kriittiset kirjoituksensa kesän 2015 – kesäkuun 2017 väliseltä ajalta. Sen jälkeen voin pyytää nöyrästi anteeksi tahatonta muistamattomuuttani.
Ilmoita asiaton viesti
Arvo hyvä))) Jos jaksat lukea niin tässä niitä on. Kriittisiä ja mitään kumartamattomia, joissa on ehdotettu uusia vaaleja ja ministerien erottamista ja soten hylkäämist. Nyt odotan sinulta Arvö – jos olet sanojesi mittainen mies – nöyrää anteeksipyyntöä. Mielummin erillisillä blogilla.
1. http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2381…
2. http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2359…
3. http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2348…
4. http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2300…
5. http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2297…
6. http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2292…
7. http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2207…
Ilmoita asiaton viesti
Arvo Tammela, kirjoitat näin ilman että osoitat hallituksen noudattavan sitä ohjelmaa, jota PS puoluekokouksen jälkeen vaativat; ”Kohta puolueenne hajoamisen jälkeen takki kääntyi, ja hyppäsitte opposition kelkkaan haukkumaan hallitusta kaikesta mahdollisesta.”
Muistelen kuinka nimenomaan Halla-aho vaati hallitusta noudattamaan päivitettyä maahanmuutto-ohjelmaa. Tuotapas ei ole pantu toimeen, vaikka siihen olisi ollut valmis ”tiekartta” veronmaksajille syntyvien kustannusten alentamiseksi. Ei ole pantu toimeen jatkuvan valituskierteen katkaisemista (oikeuskustannukset kohtuutoman suuria), ei saatu aikaan hallituspuolueiden enemmistöedustuksen kyseen ollen perustuslakivaliokunnassa;
1. myönteisen oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat eivät kuulu asumisperusteisen sosiaaliturvan
piiriin, vaan heillä on oma erillinen kotouttamisjärjestelmä
2. Turvapaikanhakijan tuen taso on alhaisempi kuin työmarkkinatuen taso sekä vahvasti vastikkeellinen
edellyttäen aktiivista osallistumista kotouttamistoimenpiteisiin
Kuitenkin vuonna 2010 saatiin aikaan sopeutumislaki (voimaan 2011) ja jätettiin voimaan aiemmin sorvattu sopeutumiseläkelaki, jotka molemmat ovat työttömyyskorvauslakeja käytännössä. Noille laille on vain keksitty uudet nimet joilla on kauniisti ohitettu perustuslaki omien etujen saamiseksi. Kysymys kuuluukin, miksihän Sipilän hallitus ei voinut saada aikaan päivitetyn maahanmuutto-ohjelman mukaisia kirjauksia? Ne muuten ovat hyvin synkrossa EU direktiiveihin. Suomen perustuslakia näytetään tulkittavan ideologisin perustein.
Ilmoita asiaton viesti
”Sote ei toimi; se mihin mennään ei säästä rahaa, ei tuo parempia palveluja eikä ole tasa-arvoinen kaikkia suomalaisia kohtaan.”
Kaikki tuo on täysin selvää ja siitä huolimatta mediassa kysytään ”entä jos hän on oikeassa”. Ilmaisu viittaa siihen, että sen kirjoittaja on uskonut hallitukseen ja vasta nyt on tupsahtanut mieleen mahdollisuus johonkin muuhun.
Koko sote-prosessi on johtanut mielettömään älylliseen epärehellisyyteen. Korkeasti koulutetut virkamiehet esittävät sote-uudistukselle täysin pöljiä perusteluja, joista monet itse asiassa sopisivat paremmin nykyisen järjestelmän jatkamisen perusteluiksi. Kansalaisille valehtelusta on tullut poliittinen standardi virkakoneistoa myöten.
Hallituksen lähestymistavat eivät muutenkaan kestä päivänvaloa. Kun tavoitteena on terveydenhuollon uudistaminen, siitä on tehty väline ihan muiden tavoitteiden saavuttamiseksi mistään muusta välittämättä. Sote-uudistustakin on perusteltu taloudellisena välttämättömyytenä, mutta sitä ajetaan läpi maksoipa se mitä tahansa. Normaali ratkaisujen etsimisen kaava on hylätty eli lähdetään latvasta puuhun ja nyt siis vielä väärään puuhun.
Sote-uudistuksessa ei ole selvitetty mitään muita vaihtoehtoja. Toisin sanoen uudistuksen tärkeä perustyö on jäänyt tekemättä. Tässä valossa hallituksen tiedevastaisuuskin on ymmärrettävää. Olisi kiusallista, jos jouduttaisiin käyttämään tutkimuksen kaltaisia lähestymistapoja, koska ne saattaisivat tuhota poliittiset tavoitteet.
Sotessa on hyvin paljon yksinkertaisia mahdollisuuksia, joiden avulla kaikki terveydenhuollon tavoitteet voitaisiin toteuttaa ja säästötkin tulisivat. Niitä vain ei ole haluttu nähdä, vaikka niitä on paljon. On jopa yleisesti kuultu perustelu, että kun kymmenessä vuodessa ei ole muita vaihtoehtoja löytynyt, tämän täytyy olla se oikea.
Nykyisestä sokeasta poliittisesta ”kokeilukulttuurista” pitää päästä rationaaliseen päätöksentekoon.
Ilmoita asiaton viesti
Onko tärkeintä antaa luottamus poliittiselle päättäjäklikille, pienelle piirille, joka ei kuunele muita? Isoin huoli on nyt seuraava:
Jos uudistus ei nytkään etenisi, luottamus poliittiseen päätöksentekojärjestelmään saisi ansaitusti ison kolauksen. Jos eduskunta hyväksyy lait, päätöksentekijöillä pitää olla valmiutta korjata havaittuja ongelmia myös lakien tultua voimaan.
Miten sote sen muuttaisi tämän vallitsevan systeemin? Työsuhteessa olevat saavat sairaanhoitoa työterveyshuollosta, jonka laatu ja laajuus vaihtelevat. Muut saavat selvitä julkisilla palveluilla.
OECD:n tekstiin ovat vaikuttaneet ilmi selvästi juuri suomalaiset päättäjät, siis sen mukaan mitä hallitus on halunnut. Ovelaa. Nyt sitten uhkaillaan . Kehityksen seurauksena Suomen terveydenhoitojärjestelmä on eriarvoisempi kuin yhdessäkään toisessa länsimaassa: talousjärjestö OECD:n mukaan Suomi on ohittanut vertailussa jopa Yhdysvallat. Rakenteellinen eriarvoisuus nakertaa pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan perustaa. Miten eriarvoisuutta on mitattu? Maksutko vain mittarina?
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-200000558707…
Ilmoita asiaton viesti
#14 Juu, virassa ollessani terveyspalvelut toimivat hienosti. Sen kun meni nettiin ja ja varasi ajan. Yleensä aikoja oli jokaiselle päivälle runsaasti. Jos halusi työnantajan nimeämälle työterveyslääkärille (oikeus ohjata jatkotutkimuksiin ja toimenpiteisiin), myös heille aikoja löytyi päivittäin.
Nyt, eläkeläisenä, joudun jonottamaan puhelimessa – ’jos haluat suomeksi, paina 1, jos haluat varata ajan, paina 2, jos haluat jne. Kaikki asiakaspalvelijamme ovat nyt varattuja, jonotuspaikkasi on 10. Jos haluat, että soitamme takaisin, paina 1 – soitamme sinulle klo xx -xx välisenä aikana.’
Kun lopulta ajanvaraus onnistuu, on odotettava muutamia viikkoja. Peruutusaikoja on harvassa. Akuutit sairaudet hoituvat päivystyksissä – odotusaika pahimmillaan 3 -5 tuntia.
Tätä on nykysin julkinen terveydenhuolto. Kirjoitin eilen täällä Vantaan terveyspalveluista. Homma hoituu hienosti, jos ei ole kiirettä. Aika tulee ja palvelu on laadukasta.
Ongelmana julkisen puolen palveluissa on työntekijöiden vähyys. Työtahti ja palkkapussin koko eivät houkuta. Olen varma, että julkisen alan houkuttavuutta lisäämällä, palvelu pelaisi ja muu kuin työssäoleva kansa, saisi tarvitsemansa hoidon ajoissa ja turhaan jonottamatta.
Yksityiset terveysasemat ovat päässeet niskan päälle työntekijöiden paremmilla palkkaeduilla sekä yritysten sitomisella palveluunsa. Raha virtaa kuin vesi Imatran koskessa!
Tosin edellisellä kerralla, vuosi sitten, olin varannut ajan, jota odottelin 2,5 kk:a. Kun sitten tepastelin asemalle, ihmettelin, että sovittu aika alkoi venyä. Kysyin lopulta neuvonnasta, onko ko. lääkäri paikalla. Vastaus oli, EI! Hän on ottanut vapaapäivän. Ystävällinen neuvontapisteen asiakaspalvelija etsi pikaisesti seuraavan vapaan ajan. Parin tunnin kuluttua teille olisi täällä vapaa-aika lääkärille xx. Hyvä, otan sen. Sitten kiertelin pari tuntia lähellä olevassa kauppakeskuksessa – onneksi itselläni ei ollut muita varauksia sille päivälle.
Ilmoita asiaton viesti
Mirjami, meillä on Suomessa ainakin henkilöstön suhteen liki maailman parhaat resurssit. Meillä on hoitohenkilökuntaa ehkäpä eniten koko maailmassa väestömäärään nähden ja työikäisiä lääkäreitäkin on yli 20.000 + hurja määrä ulkomaisia Suomessa työtään tekeviä lääkäreitä.
1900-luvun alkuvuosina laman aikaan lääkäreitä oli n. 10.000 ja heistäkin liki 1.000 oli työttöminä.
Meillä Kuopion Nilsiässä ei anneta aikoja lainkaan lääkärin vastaanotolle, mikäli hoidon tarve ei ole akuutti johtuen puhelimeen vastaavan hoitajan mukaan lääkärivajeesta.
Ilmoita asiaton viesti
hyvä pointti
Ilmoita asiaton viesti
Sipilän teesit on selvääkin selvemmät sote/maakunta mallin menestymisestä äänestyksessä, joko tulos tai ulos. PS, RKP ja KD eivä tietenkään lähteä punavihervasemmiston kelkkaan sosialismin ja stalinismin puolta edistämään vaan äänestävät jaloillaan tai tyhjää.
Jan Vapaavuoren orkesteri sai nyt yhden soolon soittajan lisää. Maaseutu uhrataan kapunkien ja kaupunkilaisten hyvinvoinnin eteen raaka-aine reserviksi.
Nyt olisi korkea aika unohtaa arvopohjat ja erottua konservatiiveihin (Tory) Kok, Kesk, PS, RKP,KD ja Sin.
Labour puoli sosialismin puoli SDP, Vihreät ja Vasemmisto
Ilmoita asiaton viesti
Tuo edellyttää ilman muuta puoluejärjestelmän muuttamista ainakin siten, että konservatiivipuolueilla on yksi yhteinen ohjelma ja labourilla omansa. Jokseenkin vaikea on kuvitella konservatiivipuolueiden saavan aikaan sellaisen ohjelman, joka tyydyttäisi kaikkia osapuolia.
Ei vaan kansalaisten olisi ryhdistäydyttävä ja ryhdyttävä ajattelemaan mikä puolue todellisuudessa ajaa parhaiten omia etuja. Ainakin niitä tärkeimpiä. Nyt monet kansalaiset jatkavat vanhoilla ”perintöajatuksilla”, vaikka maailma on muuttunut ja päätökset tulisi seurata oman maan ja kansalaisten etua, eikä ensin muiden jäsenmaiden etuja kuten nyt. Tämä nykykäytäntö päätösten teossa ajaa hiljalleen suomalaiset köyhyyden loukkuun vain pieni rikkaiden ”rälssi” pärjää ja voi hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Tärkeämpää on löytää Angela Merkelin CDU ja Emmanuel Macronin En Marche. Suomalainen sooloilu voidaan unohtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Arvon mekin ansaitsemme? Arvo hävis?
Ilmoita asiaton viesti
Eipä Arvo ole hävinnyt mihinkään. Luettuani blogikirjoituksenne, joihin olette viitanneet, huomasin kuitenkin merkittävän asian. 1.8.2016 blogikirjoitus oli ympäri pyöreä. En vähäisen oppimäärän vuoksi pystynyt löytämään siitä yhteyttä Sipilän hallitukseen. Vuoden 2017 alkupuolella julkaisemissanne kirjoituksissa arvostelitte erityisesti ministeri Berneriä ja ministeri Risikkoa. Pääministeri Sipilän ja silloisen oman puolueen ministerit jäivät vähälle huomiolle. Näin ollen muistini näköjään pelasi. Koska kaipaatte kovasti anteeksipyyntöäni mielihyvin sen teille suon. Olkaa hyvää.
Ilmoita asiaton viesti
Kunnioitan ja arvostan Arvoa! Tosin en laittanut kaikkea kun niitä oli niin paljon)))
Ilmoita asiaton viesti
Sanokaa minun sanoneen, Bryssel sanelee lopuksi Suomen sote-uudistuksen keskeiset periaatteet. Tai viimeistään Luxemburgissa sijaitseva tuomioistuin. Ja hyvä niin. Suomessa ei ole keksitty mitään ikiliikkujaa, jota ei olisi vanhoissa markkinatalousmaissa jo nähty. Tämä uudistus on yksinkertaisesti liian iso pala kansallisesta erinomaisuudesta ponnistavalle hallituksellemme, siihen on saatava Bryssel mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Luukkanen, uteliaisuuttani kävin katsomassa kaikki blogikirjoituksenne kesän 2015 ja kesäkuun 2017 väliseltä ajalta. En ihmettele ettette julkaissut niitä kaikkia.
Pahoittelen etten ole ehtinyt vastaamaan aikaisemmin. Hyvin ansaittujen eläkepäivien viettoon näet kuuluu muutakin kuin esim. Puheenvuoro-kirjoitusten seuraaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Arto Luukkanen kutsuu Suomea ”parlamentarismin slummiksi” vaikka käyttäytyy kuin Ambomaalle lähetetyt teologit katsellen kansaa ylhäältä päin, odotellen kätten taputuksia, joita kuuleekin yläpuoleltaan.
Ilmoita asiaton viesti