Arto Luukkanen

Länsimetro ja hallitus "pääkallonmetsastäjänä"

Länsimetron kyydissä – Liisa Ihmemaa kalpenee

Arkipäivä voi olla surrealistista. Todellisuus voi olla päälaellaan. Koin sen tässä yhtenä päivänä kun sain kutsun erään lähetystön tilaisuuteen.

Kaikki alkoi siitä kun minä katsoin netistä matkareitin ja järjestelyt. Teoriassa ne olivat hyvät. Varasin kaksi tuntia matkaan ja läksin metrolla kohti länttä.

Surrealismi alkoi siitä kun asemalaiturilla ilmoitettiin, että kuljettajia on nyt vähän ja joudumme odottamaan pitkään seuraavaa metroa.

Ihmeellinen länsimetro

Aikaa meni hulppeasti, mutta olin varma, että kun pääsisin metron kyytiin, niin matka alkaisi. Niin, että tukka hulmuaisi. Ei se kuitenkaan mennyt niin.

Matka kesti. Ihmisiä meni ja tuli mutta Koivusaaressa ei ilmeisesti vielä asu ketään joten se oli kuin Tarkovskin ”Stalker” elokuvan fasadi.

Lopuksi useiden pysähdyksien jälkeen pääsin vihdoin – hyvin myöhässä asemalleni. Siirtyminen asemalla on eksistentiaalinen kokemus. Arkkitehtuuri on mallia ”brutal”: betonia, terästä ja kiveä. Rullaportaiden tenho jatkui ja jatkui. Sitä sitten riittikin kovasti kunnes pääsin ylös.

Tässä vaiheessa oli tarkoitus ottaa bussi, joka vie perille. Sen piti viedä määränpäähän noin 14 minuutissa. Valitettavasti bussia ei tullut. Ei vaikka odotin puoli tuntia. Sen jälkeen menin kysymään neuvoa ja huomasin, että se bussi, joka tuli meni väärään suuntaan.

Noin tunnin odotuksen jälkeen huomasin, että oli parempi mennä taksilla. Tämä veikin minut määränpäähän noin 14 minuutissa.

Mitä tästä opimme?

Ensiksi, Länsimetro on kallis ja taiteellinen konstruktio, joka ei vie sittenkään perille eikä oikein palvele. Toiseksi, se maksoi kaksinkertaisesti sen mitä piti ja että se ei tullut valmiiksi silloin kuin piti. Nyt kun kaivelen poliittista muistia, niin olihan se niin, että PS vastusti tätä ihmemaata. Aina ja ainoana johdonmukaisesti. Ja sen mahdollistunut lisätuki tuli viime hallitukselta.

Nimenomaan puolueelta nimeltä SDP. Espoossa siitä tuli kokoomuksen projekti sen jälkeen, kun kaupungin oma kokoomusryhmä alistui ulkoiseen painostukseen.

Runollisesti voi todeta, että länsimetro on KOK-Demari yhteistyön tympeä hedelmä ja suomalaisen arkkitehtuurin huonosti kohtelema poikapuoli.

Pitäisikö ne bussit tuoda takaisin? Kahden tunnin sijasta pääsisi puolessa tunnissa?

**

ps. Tilanne Syyriassa on nyt todella vaarallinen. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Välimerellä Naton laivastot ovat iskuvalmiita. Venäjä näyttää siihen mobilisoivan monessa paikassa ja valmistautuu.

pps. Sote tuo jokaiselle meidän "päällemme" hinnan – kapitaatio))). Sehän viittaa päähän (caput - capita). Sote on tällä tavalla kansalaisten kaput ja sitten hallitus laskee meidän ”päidemme hinnan”. Hallitus ajattelee meistä vähän kuin pääkallonmetsästäjä saaliistaan. Ajatus toi hyvän mielen. Samoin kuin hallituksen kahden ja ”puolen” edustajan tiedotustilaisuus. Reipasta oli niin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Kiitos Luukkanen! Et ole suostunut myymään sieluasi "pääkallonmetsästäjille".

Pysy lujana siinä, minkä oikeaksi havaitset. Ihan kaikki eivät ole pysyneet.

Käyttäjän pkaka kuva
Pekka Kauppala

Olet tullut suoraan Espoon todellisuuteen, Arto! Siihen todellisuuteen, jossa kaikki ollaan valmiina uhramaan sen muutenkin ylinopean kasvun kiihdyttämiseen entisestään. Metroasemien ympärille tupsahtavat pilvenpiirtäjien ja sitä kautta grynderien paratiisit. Tälle uhrataan myös toimiva joukkoliikenne: kaikkialta Etelä-Espoosta on aina nopeasti päästy busseilla Helsinkiin suoraa Länsiväylää pitkin. Ja jo muutenkin runneltu Espoo muuttuu kansainvälisesti niin ihaillusta ja Suomessa ylpeillystä puutarhakaupungista Helsingin kasvottomaksi takamaaksi.

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

se pisteytys on niin tasa-arvon vastainen asia. Perustuslaissa ei ole sellaista pykälää jossa eritellään näin...)))

Käyttäjän artoluukkanen kuva
Arto Luukkanen

ja kun niitä myydään niin sitten tulee terveystietopörssi ja kauppa ja keinottelut...kas markkinoiden pitää saada toimia vapaasti. Ilman "säännöstelyä"...ts. sitä että jokaisen terveystiedot ovat heidän.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Länsimetron hyöty-kustannussuhde on arviolta 0,5, joka on aika huono investoinnille. Jäämeren radan hyöty-kustannussuhde on 0,05. Arvatkaa kumpaa Maaseudun tulevaisuus pitää kannattavana ja kumpaa tuhlauksena? Eihän tuo metro mikään erityisen hyvä ratkaisu ollut mutta kyllä sitä osataan tuhlata paljon pahempiinkin hankintoihin ja surutta. Espoo sentään maksaa itse suurimman osan, muualla laitetaan helposti kokonaan valtion piikkiin kun on niin ymmärtäväisiä maakuntien ministereitä aina auliisti jakamassa kehitysrahaa.

Tero Wihuri

Jännä juttu on se että Soinin hallituksessa harrastit konnsensusta ! Isä Soini Lähti ja jätti niin valeoppositio huutaa tuskissaan!?! =(

Käyttäjän pkaka kuva
Pekka Kauppala

Tällä vaan nyt ei ole mitään tekemistä Espoon ja Länsimetron kanssa, joille viime kesä ei ollut mikään linjanmuutos. Isä Soinikin sentään ymmärsi aina haukkua metrohankkeen lyttyyn. Joten jätäpä Espoo omille kuviolleen, joita Arto kyllä näyttää ymmärtävän, ja pysy valtakunnanpoliitikkasi parissa suutarina lestissään!

Tero Wihuri

Vanhan valeoppsition torvi on nyt järkyttyny? Salli mun saakura itkee niiden puolesta joilta sinäkin näit parhaana leikata! Haetaanko sun plokeja ennen Soininylösnousemusta?

Käyttäjän heikkironkko kuva
Heikki Rönkkö

PS-aatteen kaipaillessa Vennamo-Soinin työn jatkajaa älyn aatelin haasteellisella kentällä kommentoin näin:

Puoluetta on tunnetusti aina johdettu edestä päin yhden miehen showna, mutta tulipa vaan mieleen vertailuna Juha Sipilän isänkin olevan lestadiolainen, Antti Rinteen isän tunnettu demari, samoin Jutta Urpilaisen ja Antti Lindtmanin, sdp:n puoluesihteeri Anton Rönnholmin sekä isä että ukki olivat demareita, Erkki Tuomioja on a-sarjan mediavaikuttaja kolmannessa polvessa, sekä useat etenkin keskustassa vähintään opettajaperheessä kasvaneita.

Wikipediasta katsoin aatelin meiningeistä. Virallisestihan sen etuoikeudet on valistuksen hengessä lakkautettu, mutta todettakoon sotilaiden toimineen aatelin läheisimpänä kumppanina(Jussi Niinistö?), ja sukuarvojen edistämisen periytyneen ns. senioriteettiperiaatteen mukaan perheen vanhimmalle pojalle.

Eipä ihme jos suomalainen politiikka tuntuu junnaavan vanhoilla raiteilla, vaikka jokaisen pitäisi olla oman elämänsä dosentti!

Käyttäjän SakariJSaarilahti kuva
Sakari Saarilahti

Olisiko kuitenkin niin, että Länsimetro ei kokonaisuutena arvioiden ollut täysin miinus -merkkinen hanke?

Asun itse metroradan varrella ja metro on omalla kohdallani pudottanut työmatkaan kuluvan ajan vajaan puoleen aikaisemmasta. Yhteydet ovat omalla kohdallani metron ansiosta toimineet paremmin sekä Helsingin, että Espoon suuntaan.

Vuoroväli on työmatka-aikoina ollut noin 2 minuuttia, eikä suurempia myöhästymisiä ole omalle kohdalleni tähän asti sattunut (yksi pidempi myöhästyminen, vajaat 10 minuuttia, muistuu mieleen.) Verrattuna aikaisempaan tilanteeseen, jolloin jouduin julkisella puolella käyttämään Espoon suuntaan busseja, matkustusmukavuuteni on parantunut huomattavasti. Bussit kun eivät oikein koskaan pysyneet aikataulussa ja usein reiteillä oli todella kokemattomia kuljettajia. Sateella/pakkasella on myös mukavampi odotella metroa sisätiloissa, kuin bussia ulkokatoksessa.

Kustannukset karkasivat Länsimetrossa käsistä, mikä johtunee siitä, että ne laskettiin alun perin liian alhaisiksi. Kansainvälisessä vertailussa Länsimetron kustannukset ovat olleet melko edulliset. Suurin virhe suunnittelussa tehtiin rakentamalla Espoon puolen laiturit liian lyhyiksi ja möhlimällä automaattimetron toteutus (kyseenalainen kunnia tästä kuuluu Pekka Saurille!) Suurin hyöty Länsimetrosta saadaan kuitenkin vasta vuosikymmenien kuluttua, Espoon kaupunkirakenteen tiivistyessä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset