Avoin kirje Markku Huuskolle sananvapaudesta

Hyvä Markku Huusko

HV

Arvoisa päätoimittaja,

Huomasin surukseni, että Uusi Suomi oli poistanut blogini "Antautumismatka Afrikkaan" eilen. Onneksi sentään Oikea Media oli napannut sen ja julkaissut sen sisällön - he säännöllisesti seuraavat Usaria ja kopioivat joitain sen blogeja. https://www.oikeamedia.com/o1-90606. Liikuttavaa - eikö totta? Imitoivat teitä.

Tarkoitukseni oli huumorin kautta käsitellä vaikeaa asiaa GCM sopimuksesta. Ne perustuivat niihin kokemuksiin, joita minulla oli ollut erään ulkoministerin ulkomaanvierailulla. Ennen liittymistäni PS puolueeseen sain tällaisia "asiantuntijakutsuja".

Blogini ydin oli se, että GCM sopimusta ei ole käsitelty asianmukaisesti eduskunnassa. Tällainen sopimus olisi pitänyt viedä UAV:hen ja isoon saliin. Blogissani epäilin, että vastuuministerit joutuvat ehkä lailliseen edesvastuuseen perustuslain vastaisesta toiminastaan.

Luulen, että se on se todellinen syy. Ehkä sinä Markku sait vinkin jostain ylhäältä? Tai se sensuristi sai?

Virallinen syy oli se, että oli kirjoittanut  mm. seuraavasti: "Samoin Afrikassa ei tarvitse pitää luotiliiviä kuten kävellessä Helsingin keskustassa" . Heitto oli humoristinen mutta äärimmäisen totta: ministeri Kai Mykkänen oli tutustunut Helsingin katuihin kahden poliisijohtajan toimiessa turvamiehinä ja luotiliivi päällä. Siitä on kuvakin olemassa. On aivan varma, että Mykkäsen ei tarvitse pitää Marrakeshin cocktail-tilaisuuksissa luotiliiviä. Marokko on hyvin turvallinen maa. Ja Mykkästä suojellaan hyvin mustasukkaisen tarkasti siellä kun tiedetään hänen tarkkuutensa turvallisuusasioissa - etenkin omassaan;  https://www.is.fi/politiikka/art-2000005677419.html.

Hyvä Markku! Kristittynä tietysti tulkitsen kaiken parhain päin ja epäilen, että sinulla ei ollut henkilökohtaisesti tähän mitään tekemistä tämän poiston kanssa. Mutta tietysti tiedeihmisenä aprikoin, että nyt on ilmeisesti kehitteillä isompikin hyökkäys perustuslakia ja sen takaamaa vapaata sanaa vastaan.

Eräiden tietojen perustella tällainen hyökkäys voisi olla ns. "Arkkipiistan Komitean" alustama ja se liittyisi ennen vaaleja tapahtuvaan; poliisien avulla käytävään suurempaan kampanjaan ihmisiä vastaan, jotka koetaan poliittisesti vaarallisiksi ts. ihmisiin, joiden sanomiset ja kirjoitukset eivät nauti perustuslain ilmaisuvapauden suojaa.

Vaalitulosta olisi siten mahdollista saada "paremmaksi. "Vastuullisilla tiedotusvälineillä" olisi tässä prosessissa tärkeä osa.

Minun täytyy suoraan tunnustaa, että en olisi vielä pari vuotta sitten uskonut, että sellaista voisi tapahtua Suomessa. Nyt asiat ovat toisin. Nyt se on hyvinkin mahdollista.

Mutta siitä olen vakuuttunut, että Sinulla hyvä Markku ei ole mitään tekemistä sellaisen suunnitelman kanssa! Olen tuntenut Sinut monta vuotta ja tiedän, että otat journalistin ohjeet vakavasti; et kannata totalitarismia, kunnioitat vapaata sanaa ja olet demokratian puolella. Olet ensi luokan journalisti.

Kunnioittavasti ja ystävällisesti

Arto Luukkanen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

28Suosittele

28 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (164 kommenttia)

Janne Salonen

Niinkö se meneekin? Dosentti Luukkasella on "oikeamediassa" blogi mutta he ihan pyytämättä ja yllättäin kopioivat tekstin Lukkasen kuvan ja nimen alle blogiin?

Olen pitkään ihmetellyt, miksi US julkaisee tekstejä jotka ovat myös tuolla köyhänmiehen Breitbart-wannabessa. Lista samoista blogeista on aika nolo eikä ole kunniaksi US:lle antaa tilaa samalle roskalle.

Blogin tai kommentin poistaminen ei ole sensuuria mutta jos olisi, Luukkanen olisi viimeisiä jolla on varaa siitä valittaa.

Käyttäjän ReijaHaapanen kuva
Reija Haapanen

#1 Tämä oli hyvin erikoinen tiedoanto Luukkaselta. Että hän siis ei olisikaan Oikean Median blogisti, vaan OM kopsaisi sen enempiä kyselemättä itselleen kiinnostavia blogeja, ja koska ne usein ovat samoilta tyypeiltä, on lisännyt vielä esittelypalkin kuvineen ja teksteineen.

Itse blogistina puuttuisin moiseen toimintaan. Vai onko tässäkin kyseessä vaihtoehtoinen totuus? Luukkasen blogitekstejä on OM:ssä kymmeniä.

Janne Salonen

Mistähän OM on kopioinut ne harvat Luukkasen tekstit jotka eivät ole ilmestyneet US:ssa?

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson Vastaus kommenttiin #10

OM on todellakin liikuttavasti kopioinut Luukkasen blogeja yli 200 kertaa pyytämättä ja yllättäen.

Seija Nylund

Ihmeellistähän se on, että persuvetoisessa Oikeassa Mediassa on persu Luukkasen blogikirjoituksia, sitä julkaisua oli perustamassa ex-kansanedustaja Tossavainen (PS).

Käyttäjän JaniTuononen kuva
Jani Tuononen

Sensuuria on jälkisensuurikin.

Yrjö Koskinen

Näissä kirjoituksissamme tuppaa aina tuo oma asema unohtumaan, niin Jannelta kuin minultakin.
Mutta oikeasti ei meillä, Janne hyvä, ole prokuraa sanoa kuka saa valittaa ja kuka ei.

Max Stenbäck

Ei ole prokuraa, mutta "tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin teen" on tekopyhää kaksinaismoralismia. Toisaalta tuo ei ole yllättävää. Sanoohan blogisti olevansa kristitty.

Yrjö Koskinen Vastaus kommenttiin #36

En täysin ymmärtänyt kommenttiasi, mutta kaksinaismoralismia löytyy tänä päivänä erittäin moneen lähtöön. Jos oikein hienontaa, niin siitähän minä juuri kirjoitin.
Antaa vain kaikkien kukkien kukkia ja jne, palstahan on mielipiteiden vaihtoa varten, minkä niin moni käsittää myös loukkausten jakeluksi.

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #46

Jos ruvetaan syvemmin analysoimaan, oli kommenttisi olkiukko ensinkin. Eihän Salonen ottanut kantaa siihen kuka saa valittaa, vaan siihen kenellä ei ole varaa...

Saa kukat kukkia, mutta ei se tarkoita ettei kukkia saisi arvostella.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Koska itse substanssia eli GCM-standardia koskeva oikeuslähdeopillinen kommenttini on blogikirjoituksen myötä myös kadonnut, toistan sen vielä tässä:

Tuleville lainsäätäjille, mukaan lukien iloinen banniveikko Hankamäki, tiedoksi:

Oikeuslähdeopissa oikeuslähteet jaetaan vahvasti velvoittaviin, heikosti velvoittaviin sekä sallittuihin. Oikeuslähdeopin näkökulmasta GCM on sallittu oikeuslähde ja kuuluu ns. soft law -kategoriaan. Eduskunnan säädökset ja hyväksymät sopimukset ovat vahvasti velvoittavia. Jos eduskunta olisi päättänyt GCM:stä, se olisi tavallaan lisännyt sen velvoittavuutta, mitä kriitikot täällä vastustavat.

Toisaalta yhtä naurettavaa on väittää, ettei GCM olisi minkäänlainen oikeuslähde ja ettei sillä voisi olla mitään oikeusvaikutuksia. Suomen olosuhteissa on juuri arveluttavaa, että GCM ei ole kansainvälinen sopimus, jota olisi noudatettava samalla tavalla kaikissa sopimukseen liittyneissä maissa, vaan se on ohjeistus, josta valtiot saavat itse valita mitä sen osia ne toteuttavat ja miten ne niitä tulkitsevat. Tällöin on todennäköistä, että Suomessa vallitsevan tulkintatavan mukaisesti GCM:ää tulkitaan voimakkaasti ilmaisunvapautta ja uskontokritiikkiä rajoittavasti vaikka itse asiakirjan tekstissä sitoudutaan puolustamaan ilmaisunvapautta:

”[--]We also commit to protect freedom of expression in accordance with international law, recognizing that an open and free debate contributes to a comprehensive understanding of all aspects of migration. To realize this commitment, we will draw from the following actions:

(a) Enact, implement or maintain legislation that penalizes hate crimes and aggravated hate crimes targeting migrants,[--]”

(”Objective 17: Eliminate all forms of discrimination and promote evidence-based public discourse to shape perceptions of migration”, Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration).

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Toisaalta yhtä naurettavaa on väittää, ettei GCM olisi minkäänlainen oikeuslähde ja ettei sillä voisi olla mitään oikeusvaikutuksia."

Kumma juttu kun tuota jaksetaan jauhaa vaikka näin ei ole väitettykään. On tuotu selkeästi esille että sopimus on poliitisesti velvoittava jos se hyväksytään.

Juho Joensuu

Onnistuitkohan tekemään loogisen kuperkeikan...

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Ensin sanot, ettei ole väitetty, että GCM:llä olisi oikeusvaikutuksia ja sitten perään, että se olisi poliittisesti velvoittava.

CGM hyväksytään niin Suomessa kuin Tanskassakin. Sitä ei allekirjoiteta eikä sillä ei-sitovana ole myöskään oikeusvaikutuksia.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #62

Hitto mitä jankkaamista, näinhän sanoin, ei ole oikeusvaikutuksia mutta on poliitisesti velvoittava. Suomi sitoutuu sopimukseen hyväksymällä sen Marokossa, allekirjoitus ei ole välttämätön. Mahdolliset oikeusvaikutukset voivat tulla uusia lakeja sorvattaessa.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #62

" sillä ei-sitovana ole myöskään oikeusvaikutuksia."

Aika epätarkkaa puhetta.

Sillä ei ole välittömiä oikeusvaikutuksia, mutta sillä voi tulevaisuudessa olla hyvinkin vaikutusta maahanmuuttopolitiikkaan ja lakeihin.

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #121

"Epätarkkuudessaan" on kuitenkin oikeaan osunutta. Esimerkiksi vaalituloksella on hyvinkin vaikutusta maahanmuuttopolitiikkaan ja lakeihin.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #122

Tämä on myös oikeaan osunutta:

Vuosisadan vallankaappaus.

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #126

Nyt lähdit oikein kunnolla Luukkasen propagandakelkkaan.

Ilkka Huotari Vastaus kommenttiin #127

Mielestäni en.

- Suomi hyväksyy kompaktin, eli sitoutuu siihen poliittisesti.
- Se on täynnä siirtolaisjärjestöjen angendaa.
- Kansalta tai eduskunnalta ei kysytä mitään.

Eli "Suomi sitoutuu siirtolaisjärjestöjen agendaan ilman, että eduskunnalta tai kansalta kysytään mitään."

Lisäksi:

- Tulee todennäköisesti vaikuttamaan maahanmuuttopolitiikkaan (riippuu muista, esim. Saksasta).
- Suomi noudattaa yleensä kansanvälisiä "sopimuksia" orjallisesti.

Eli "Vuosisadan vallankaappaus."

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #129

Luukkanenkaan ei mielestään ole tehnyt mitään moitittavaa tämän blogialustan sääntöjen suhteen. Että se siitä.

Erkki Latvala

Ei suoranaisesti liity blogin aiheeseen,mutta olen kaivannut Juha Hämäläisen mielenkiintoisia blogeja ja kommentointia. Outo juttu jos hän on poistettu täältä,kuten joitakin muitakin,mielestäni aiheettomasti

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Jos tarkoitat Juha "hämis" Hämäläistä, niin ainakin hän pyytämällä pyysi poistamistaan.

Ainakin kolme Juha Hämäläinen nimistä henkilöä on kirjoittanut blogeja Usariin.

Erkki Latvala

Joo varmaankin häntä tarkoitin.Luulin että syy olisi ollut siinä,kun hän kommentoi sukupuolen moninaisuudesta että on vain kaksi sukupuolta jos muuksi tuntee on kyse sukupuolisesta häiriöstä,eikä sukupuolesta. Eli hän oli yksi järkevimmistä keskustelijoista

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #6

Hämis kirjoittaa kai nykyään nettijulkaisuihin kansalainen ja vastavalkea, ja facessa on ainakin ahkera julkaisija. Kannattaa lähettää kaveripyyntö faceen, niin näkee hänen julkaisunsa.

Erkki Latvala Vastaus kommenttiin #50

Ok. Jäin fasesta pois huhtikuussa. Voin liittyä uudelleen

Timo Aunio

Ihan näkökulmana gmc sopimukseen . Tavallisella duunari tallaajal ei ole mitään todellista aikaa ja resursseja tutustua ja perehtyä ja hahmottaa oikeasti gmc juttuihin .
Mitä se tarkoitaa oikeasti jne. Esim minä en voi rehellisesti sanoa siitä yhtään mitään varmaan . Ehkä sitten jos 100 tuntia aikaa käyttäisin siihen tutustumiseen . Nyt voisin toki tietämättönä kiihoittua suuntaan jos toiseen puolesta tai vastaan..

Mutta näkökulmana Eulla ei ole varaa hajouttautua sisältä . Putin just sanoo ukraina sota jatkuu niin kauan kuin valta vaihdettu . Trump sanonut jotta eu on usan vihollinen . Ranskas mellakoita. Kiina syö Suomenkin teollisuys työpaikkoja . Intia jyrää jne.

6 miljardia ihmistä tekee alle 1€ tunti töitä ..

Mannerten välinen taloussota on ja on ollut käynnissä . Eikait suomes käytetä energiaa veättämiseen ..? Eihän ..

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Tavallisella duunari tallaajal ei ole mitään todellista aikaa ja resursseja tutustua ja perehtyä ja hahmottaa oikeasti gmc juttuihin .
Mitä se tarkoitaa oikeasti jne."

Melko pahan heitit ….
GM on vanhastaan tarkoittanut GeneralMotors mutta mutta mitä mahtanne se C siellä lopussa tarkottaa.

Timo Aunio

No niin siinäs näit . Edes oikein kirjoitukseen perehtyminen ei duunarilta onnistu .

Ajattele tyyliin soteenkin liittyy tuhansia sivuja asikirjoja .
Mutta varmoja mielipiteitä siihen liittyvistä asioista tulee ihmisiltä jotka vain Aku Ankkaa lukee .
Ehkä siitäkin vain kuvat :)

Erkki Latvala

Se tarkoittaa lyhyesti sitä että joka tapauksessa tänne lappaa porukkaa tulemaan oli sopimuksia tai ei :)

petteri ritala

Se taas kerran ihmetyttää, että miksi aina saman puolueen jäsenet ovat vaikeuksissa ylläpitäjien kanssa, oli sitten kyse facebookista tai puheenvuorosta.

Josku, siis edes joskus kannattaisi vilkaista sinne peiliin, sillä lähes aina se vika löytyy sieltä.

Sama kaava toistuu myös näissä uhriutumisblogeissa, kun jotakin on otettu pois.

Hamekangas on halpaa monessa kangaskaupassa, suosittelen joulluostoksille lähtöä.

Juha Pääkkö

Ja vain sen saman puolueen jäsenet eivät pidä joukkoraiskauksia ja terrorismia hyvinvointiyhteiskuntaan kuuluvina asioina.

Jes!

Päivän paran ohipuhuminen, kaikki muut paitsi persut pitävätät joukkoraiskauksista ja terrorismista :)

Et mitään parempaa keksinyt

Eli sun logiikan mukaan yli 90% suomalaisista pitää noista asioista?

Kun persuraukkojen kannatus on pitkälti alle 10%

Sitä sopii itkeä.

Juha Pääkkö Vastaus kommenttiin #32

Missäs kohti sanoin, että kaikki muut pitävät niistä? Vain PS on poliittisena toimijana ilmaissut huolensa näistä asioista, lähens kaikki muut ovat hyssytelleet ja vihervasemmisto on lähinnä hehkuttanut monikulttuurisuuden ihanuudesta.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Näen jo tulevaisuuteen, kun sinä ja tykkääjäsi hokevat "Suomi on sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin"

petteri ritala

Mä voisin sitoutua siihen jo nyt, Suomi tarvitsee paljon lisää maahanmuuttajia, ei mulla oo mitään sitä vastaan.

Eli nykyisyyttä jo, ei tarvii odotella mitään :)

Tommi Mäkinen

Ritala, eiks tollaset hamekangas-jutut helkutin seksistisiä?
Ja herjaat Huhtasaarta jatkuvasti.
Mistä toi sun loppumaton naisviha kumpuaa?

Tommi Mäkinen

Palstan tiedostajat ja feministit katsovat läpi sormien Ritalan naisvihaa koska pohjimmiltaa on hyvällä asialla, solvaa persuja kokoajan.

Samalla tavalla Ari Lahdenmäki sai ahdistella vuosia naisia rauhassa, koska oli vasemmistolainen toimittaja. Sit vasta kun intoutui raiskaamaan, loppui ymmärrys.

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #21

Sitä Ritalan kohdalla odoteltaessa....

petteri ritala Vastaus kommenttiin #21

Mullakin on kesähame, ei hame liity pelkästään naisiin, te olette ajastanne jäljessä :)

Tommi Mäkinen Vastaus kommenttiin #29

Ritala, ai koska sä väität että sulla on hame, niin et voi syyllistyä seksismiin etkä naisvihaan? :D lol
Mahtava puolustus. Monella eri tavalla epäonnistuu.
Bonuksena tasa-arvon/feminismin kannalta, monella tavalla erittäin ongelmallinen..

Yrjö Koskinen

Yksi kysymys herää, että kenelle niistä kankaista hame pitää tehdä.
Mielestäni plogin kirjoittaminen, jonkin puoleen jäsenyys tai kannattaminen ei ole riittävä peruste hameeseen.
Ollessani vielä työelämässä hamekankaat tarjottiin porukan pettäneille, pyytäneitä oli harvemmin.
Siitä rohkeudesta hatun nosto kangasasian esittäneelle henkilölle.

petteri ritala

Niin mullakin on hame, ei siinä ole mitään seksististä, onnetonta selittelyä.

Huhtasaari pilkkaa itse itseään, aina kun hän avaa suunsa, ei siihen muita tarvita. :)

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #33

"Huhtasaari pilkkaa itse itseään, .."

Mihin sitten tarvitaan sinun ilkeyksiäsi?

petteri ritala Vastaus kommenttiin #47

Oletko koskaan kuullut siitä, että poliitiikkoja arvostellaan heidän tekojensa perusteella?

Jos teot ovat sellaisia, että niille nauravat jo avomaan mansikatkin, niin mitä muuta voi odottaa.

Ihan itse hän on tännekin kirjoittanut niitä ''totuuksia'' ja sen takia niitä on niin mukava kommentoida ja lyödä pahimipia älyttömyyksiä alas.

En taida kuitenkaan olla ainoa, joka tänne kirjoittaa, joten koeta kestää.

Koskahan muuten se Kiuas-kustantamo tekee tutkintapyynnön kirjamessuista, niinkuin epäilit? :)

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #56

Kiuas-kuntantamon Hännikäinen kertoo tehneensä asiasta [aktivisti Veikka Lahtisen Facebook-postauksesta] rikosilmoituksen, jonka rikosnimikkeeksi on merkitty kunnianloukkaus. Kiuas Kustannus ei hänen mukaansa tule jättämään asiaa tähän myöskään Helsingin Kirjamessujen suhteen.

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #56

Ritala, rukoukseesi on vastattu.

Kiuas-kustantamo on saanut vahingonkorvauksen Suomen messuilta.

Käyttäjän Haikki kuva
Heikki Turunen

Tommin logiikalla hänellä itsellään on syvä miesviha, koska ei pidä Ritalan teksteistä.

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #52

Ritala - mies; hameeseen pukeutuva.

Mikko Engren

Kyseisen poiston tehnyt toimittajamode olisi se joka tulisi irtisanoa jos muka ei edes luotiliivi - Mykkästä tiedä ts. tunne somea. Vähän hienommin sanoen poistot, bannit jne jotka ovat mallia "en tajua, osaa, tiedä mutta poistan, bannaan kuitenkin varoiksi koska tunnettu viheranarkistikommenttaatori on sen ilmiantanut ja on täten suoraa polvea Einsteinista".

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Luukkasella on itsellään suuria vaikeuksia pitää yllä sananvapautta omassa blogissaan.

Tämä on nyt vain turhanpäiväinen yritys kääntää katseet pois siitä miten hän itse rajoittaa sananvapautta ja millaista sensuuria hän itse pitää yllä.

Päätoimittajalle kiitokset siitä että hän pitää jotain rotia yllä valeuutisten ja valheiden levittämisen suhteen tällä palstalla.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Itse kuvittelisin, että Markku Huusko kantaa huolta Puheenvuoron blogien tasosta. En olisi vielä muutama vuosi sitten voinut kuvitella, miten hölmöjä blogeja kirjoitat. Vertaa itse Venäjän blogejasi ja näitä persupoliitikkona kirjoittamiasi, eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Huokaus ...

Jälleen kerran yksi "sananvapauden" apostoli.

Poistoilla blogistanista ei ole yhtään mitään tekemistä perustuslaillisen sananvapauden kanssa. Uusi Suomi antaa mahdollisuuden kirjoitella tekstejä ja niin muodoin laajentaa sananvapauden toteuttamista. Yhtä hyvin se voisi olla tekemättä niin ja poistaa Puheeenvuoron. Siinä sitä sananvapauden rajoittamista vasta olisikin. En ole havainnut, että Luukkaisella olisi omalla nimellään blogisivustoa, johon voisin käyttää sananvapauttani. Onko Luukkainen siis estämässä sananvapautta?

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Aika outoa on, että tällaista sopimuskritiikkiä sensuroidaan. En ole perussuomalaisten kannattaja, mutta minkään puolueen demonisointi ei kuuulu demokratiaan. Onhan meillä hyväksytty äärikommunistitkin, jotka tähtäsivät laillisen kansanvallan kumoamiseen.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Yksityisessä omistuksessa oleva blogialusta saa julkaista tai olla julkaisematta mitä lystää. Tämä periaate on nimenomaan osa perustuslaillista sanankäytön oikeutta.

Matti Lehtinen

Eihän kukaan ole "kieltänyt" sensuroimasta.
Olisi edes joskus kiva lukea "sinulla on pääsy kielletty" tekstin jatkona syyt miksi kirjoitus on poistettu. Siitä olisi varmaa melko paljon apua jotta osaisi kirjoittaa saman asian ja nuolee välillä toimitusta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

"Yksityisessä omistuksessa oleva blogialusta saa julkaista tai olla julkaisematta mitä lystää."

Ei kukaan ole tätä oikeutta kieltänyt. Kirjoitin vain, että tällainen on outoa. Blogialustan - yksityisenkin - vain odottaisi noudattavan jonkinlaista tasapuolisuutta ja johdonmukaisuutta. Kuikan tapaisille tosin näyttää riittävän se, että alusta toimii miten lystää. Se heille toki sallittakoon.

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #34

Ei se minusta loppujen lopuksi ole outoa, koska itseään edes vähän kunnioittavalla blogialustalla on oltava jotkin rajat. Luukkanen myöntää, ettei keskusteltu GCM-sopimus ole juridisesti sitova:
"Arto Luukkanen 19.11.2018 13:56
Seija hyvä. Kyse on nyt politiikasta, joka muovaa sitä miten sopimuksia noudatetaan ja tulkitaan. Eihän se Maksi [tarkoittanee Max Jussilaa, jonka Luukkanen lie bannannut] sitä oikein hiffannut. Poliittinen tahto ratkaisee tulkitaanko jotain paperia sananmukaisesti, implementoidaanko se vai ei. Onhan meillä perustuslaissa jotain "työvoimasta, joka on valtion suojeluksessa" mutta meillä on valtavasti työttömiä. On paperi mutta se ei velvoita. Tämä ei ole rakettitiedettä mutta siitäkin huolimatta juristille tämä asia on täysin mahdoton ymmärtää."

Silti Luukkanen kuitenkin kehtaa esittää poistetussa blogissaan kolmen ministerin asettamista valtakunnanoikeuteen sopimukseen liittymisestä. Tuotahan voisi jo pohtia rikoslain 24 luvun 9 §:n mukaisen kunnianloukkauksen kannalta.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen Vastaus kommenttiin #38

Kyllä pitäisi Luukkasen varovaisempi olla julistuksineen mm. syytteisiin asettamisista. Ulkomaisia trollimedioita on turha ruokkia, koska kansaedustajaehdokas ja dosentti voidaan jopa ottaa jossain vakavasti. Oikea Media on sopiva Arton purskautuksille. Sieltä ei tieto leviä.

Uudella Suomella täysi oikeus ja jopa velvollisuus poistaa asiattomia ja harhaanjohtavia blogeja/kommentteja omistamaltaan alustalta. Ei aikamiehen kannata ilmiselvästä asiasta aloittaa itkua tuhertamaan.

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #45

Luukkasen sietäisi itse asiassa olla kiitollinen siitä, että hänellä yhä on kirjoitusoikeus Uudessa Suomessa moisen törkykirjoittelun jälkeen. Tämän blogialustan ylläpitäjät ovat yllättävän suvaitsevaista sakkia toisin kuin Luukkanen itse ("Arto Luukkanen 18.11.2018 17:03 Max. Poistan sinut nyt häirikkönä ja asiattomana keskustelijana. Sorry. Et kuulu asiallisen keskustelun porukkaan. Katsotaan myöhemmin jos petraat.")

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen Vastaus kommenttiin #49

Luukkanen on saanut jo vuosia liikkua Puheenvuorossa "takki levällään" ja hyvinkin kyseenalaisin "tietoiskuin". Osaa hän yrittää selitellä huumorilla. Mutta kyllä bannaamiset ja mm. tämä blogi kertovat, että kaveri on tosissaan julistuksiensa kanssa. Kun jättää hänen erikoisosaamisalueen Venäjään liittyen pois - niin eipä ole tullut juuri lainkaan omia kehitysehdotuksia liittyen yhteiskunnallisesti suuriin kysymyksiin. Näkemyksiä, joita voisi yhteiskunnan korkeasti kouluttamalta kansanedustajaehdokkaalta odottaa.

Seija Nylund Vastaus kommenttiin #49

"Et kuulu asiallisen keskustelun porukkaan. Katsotaan myöhemmin jos petraat."

Tuohon tapaanhan Luukkanen vähättelee bannaamiaan ja aivan yhtä hyvin voi kirjoittaa Luukkasen blogiin

Et kuulu asiallisen keskustelun porukkaan. Katsotaan kommentoinko blogiisi myöhemmin jos petraat.

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Mikä yksityinen??

Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen myös tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 500 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2015 liikevaihto oli 291,5 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

ALMA MEDIA OSTAA UUDEN SUOMEN

Alma Media on sopinut yhteiskunnalliseen keskusteluun erikoistuneen digitaalisen uutis- ja blogipalvelu Uuden Suomen liiketoiminnan ostamisesta. Kauppa toteutetaan arviolta 1.9.2016. Uuden Suomen pääomistaja on kustantaja Niklas Herlin. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Uudesta Suomesta tulee osa Alma Median ammatti- ja talousmediaan erikoistunutta Alma Talent –liiketoimintayksikköä, joka julkaisee muun muassa Kauppalehteä, Talouselämää ja Tekniikkaa&Taloutta. Uuden Suomen 8 työntekijää siirtyvät liiketoimintakaupassa Alma Talentin palvelukseen vanhoina työntekijöinä.

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #134

Vastakohtana julkiselle. Yhtiö ei siis ole yhteiskunnan omistuksessa.

Käyttäjän dottore48 kuva
Kari Ellimäki

Blogin poistaminen pitäisi olla äärimmäinen toimenpide eli kuuluisaa tokaisua mukaellen:
olen eri mieltä kanssasi. mutta puolustan kuolemakseni oikeuttasi ilmaista se.

Harri Rautiainen

Kysymysmerkki kuuluisi lainausmerkkien ulkopuolelle.

Pekka Toivonen

Onhan tuo aivan hervotonta, jos Suomen sisäministeri uskaltautuu kotimaansa pääkaupungin kaduille ainoastaan poliisien seurassa ja luotiliivit päällä.

Kyllä tällaisen väittämän esittäminen julkisella foorumilla on ehdottomasti estettävä.

Vahingot Helsingin imagolle turistien matkakohteena saattaisivat olla taloudellisesti mittavat, jos tällainen huhu/tieto alkaisi levitä maailmalla.

Myös maahanmuutto saattaisi vähentyä hälyttävästi.

Käyttäjän markkuhuusko kuva

Hyvä Arto Luukkanen,

Suomen johtava yhteiskunnallinen verkkokeskusteluareena Puheenvuoro ei ole oikea alusta sepitteille.

Ystävällisin terveisin,

Markku Huusko

PS. Tässä yhteydessä on hyvä sanoa myös yleisesti, että tällä alustalla kirjoittavan tulee kiinnittää huomiota siihen, onko hänellä oikeudet käyttää niitä valokuvia, joita blogissaan julkaisee. Uuden Suomen keskusteluohjeessa mainitaan myös tästä: https://oma.uusisuomi.fi/keskusteluohje

Harri Mulari

#48 "Puheenvuoro ei ole oikea alusta sepitteille."

No vihdoin. Niitä valheellisia ja harhaisia sepitteitä on pelkästään Luukkaselta luettavissa vaikka kuinka paljon edelleen.

Klassikko: http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2522...

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Terve Markku - kun nyt olet tässä niin aihetta hieman sivuten eiköhän tuo eilinen blogini Nukkuvien aloittamasta sähköisestä kannattajakorttikeräyksestä olisi ansainnut paikan toimituksen poiminnoissa?

Kun huomenna laitamme viestiä useampaan valtamediaan niin jo valmiiksi osaa varautua siihen, että ei saa mitään vastausta keltään.

"Ei se mitä sanotaan tai saadaan aikaiseksi vaan kuka sanoo."

Ei pidä ihmetellä mistä joku "vastamedia" kumpuaa! Ei sillä, että minä sen agendaa itse kaikin puolin kannattaisin - sekin on hyvin hämmentävää kun SILTI saa tällaista kohtelua.

Surullinen maa, jossa lehdistö ihailee itseään peilistä ja väittää olevansa maailman paras.

Ei mulla muuta.

Arto Luukkanen

hvyä Markku. Koskeeko tämä myös sinua itseäsi?

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Säännöt ovat samat kaikille.

Mikko Engren Vastaus kommenttiin #68

Tästä tule mieleen sellainen sepitteellinen skeenario, jossa Huusko huomaa rikkoneensa sepityssääntöään, ja antaa itselleen banaanin.

Harri Rautiainen

#48: "PS. Tässä yhteydessä on hyvä sanoa myös yleisesti, että tällä alustalla kirjoittavan tulee kiinnittää huomiota siihen, onko hänellä oikeudet käyttää niitä valokuvia, joita blogissaan julkaisee."

Hyvä huomautus. Paljon näkee täällä, esim. gallup-kyselyjä kommentoivissa blogeissa suoria kopioita julkaisijan kuvista. Esim. HS:n gallupeista. Kuitenkin,

Helsingin Sanomat pidättää itsellään kaikki oikeudet Palvelun sisältöön, ellei Palvelussa toisin ole mainittu.

Ilja Janitskin tuomittiin vankilaan, kun oli ylenmäärin lainaillut Sanoma Oyj:n omaisuutta. (No olihan oikeudenkäynnissä toki myös muitakin kantajia.)

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

No, ainakin hihamerkki-sepite sai US:lta todella paljon uutishuomiota, kunhan se ensin keksittiin pyyhkiä pois alustalta.
Kyllä pakinaksi ymmärretty sepite on joskus ns. ivamukaelmana mitä hienoin tyylilaji. Ei tosikoille, sillä ...
"Satiiri ei koskaan selviä tutkinnosta: kohteet istuvat lautakunnassa."

J. Sakari Hankamäki

Nähdäkseni Arto Luukkasen sensuroitu kirjoitus ei ollut sepite, vaan siinä polemisoitiin poliittisesta ja huomiota ansaitsevasta kysymyksestä lennokkaasti ja kolumneissa hyväksyttävillä keinoilla.

Niinpä vetoaminen kirjoituksen tyyliin tai edes sisältöön ei voi olla hyväksyttävä peruste sensuroinnille etenkään, koska kirjoituksessa ei ollut mitään rasistista tai muutoin loukkaavaa aineistoa, jota ministeripoliitikkojen ei tulisi asemansa vuoksi sietää.

Näin ollen poisto oli aiheeton, ja ongelma on sensuroiminen sinänsä. Luukkasen kirjoitus olisi nähdäkseni kuulunut valita toimituksen poimintoihin.

Olen huolestuneena pannut merkille, että valtamediasta ja myös täältä Uuden Suomen puheenvuoropalstalta poistetaan perusteettomasti kirjoituksia ja että kirjoittajia asetetaan julkaisukieltoon heidän esittäessään varsinkin poliittiseen vihervasemmistoon, liberaaliin porvaristoon, EU-eliittiin, EU-liittovaltiopolitiikkaan ja maahanmuuttoon liittyvää arvostelua.

Huomautan myös, että dosentti Luukkanen on ansiotunut tieteenharjoittaja, jonka näkemysten esittämistä voidaan pitää itseisarvoisena hankitun pätevyyden ja ansaitun asiantuntija-aseman sekä siihen liittyvän julkaisutoiminnalla osoitetun akateemisen arvostelukyvyn perusteella.

Filosofian näkökulmasta oikeus sanoa mielipiteensä voidaan nähdä itseisarvoisena, kun taas sellainen media, joka poistaa yhteiskunnassa esiintyviä näkemyksiä palstoiltaan, antaa vääristyneen kuvan todellisuudessa vallitsevasta mielipideympäristöstä.

Kun poistojen kohteena ovat poliitikkojen näkemykset, sensuroiminen on pelkkää valtapolitiikkaa, joka vääristää lukijoiden mahdollisuuksia saada tietoa poliittisten ehdokkaiden ja edustajien näkemyksistä.

Jo Magna Cartan ajoista asti sananvapautta on pidetty yksilöiden oikeussuojakeinona julkista valtaa ja valtiota vastaan. Sen sijaan nykyinen valtamedia on asettunut valtiovallan puolelle yksityisiä kansalaisia vastaan.

Sananvapaus ei ole oikeutta valikoivaan journalismiin, vaan sananvapaus on pohjimmiltaan yksilöiden vapausoikeus, ei valtiovallan rajoitusoikeus, jota median pitää suojella.

Uusi Suomi kysyi ehdotuksia puheenvuoropalstan uudistamiseksi tänä syksynä. Ehdotan, että lehti lopettaisi aiheettoman sensuroinnin. Se riittää.

Jukka Hankamäki
FT, VTT

Janne Salonen

Ehkä Hankamäen pitäisi selvittää itselleen, mitä tarkoittaa sensuuri. Palstan sääntöjenvastaisten tekstien poistaminen ei ole sensuuria.

Mitä taas tulee siihen että jonkun tekstien julkaiseminen on itseisarvo tämän koulutustaustan vuoksi niin ei voi kysyä: vitsailetko?

J. Sakari Hankamäki

Hankamäki tietää, mitä on sensuuri. Opiskele sensuurista esimerkiksi teoksestani "Sensuurin Suomi".

Mitään "yhteisönormeja" tai "sääntöjä" ei pidä viritellä sellaisiksi eikä soveltaa niin, että niillä poljetaan mahdollisuuksia vapaaseen tieteelliseen ja poliittiseen keskusteluun.

Yhteiskunnallista totuutta ei voida tavoitella ilmapiirissä, jota varjostaa rangaistusten uhka, ja siksi normatiivinen rajoittaminen on tuhoisa lähtökohta tiedon ja totuuden etsintään.

En sanonut, että tekstien julkaiseminen on itseisarvo koulutustaustan vuoksi, koska itseisarvohan on itseisarvo asian itsensä vuoksi. Juuri sitä on itseisarvo - myös sanomisen itseisarvo sinänsä.

Argumentaation arvoa tosin parantaa se, että sanojalla on myös koulutustaustaa ja muuta näyttöä aikaisemmasta arvostelukyvystään sekä julkaisutoiminnastaan, ja siksi sitä pidetään luotettavana.

Valitettavasti niin sanottu valtamedia on heikentänyt omaa statustaan pahaksi tavaksi yleistyneellä salailullaan, vaikenemisellaan, valikoivalla journalismillaan ja laittautumalla sensuuriviranomaisen rooliin.

Ehkä tämä nyt tuli ymmärretyksi.

Janne Salonen Vastaus kommenttiin #60

Taidan jättää teoksesi lukematta jos käsityksesi sensuurista on tuota tasoa jota edellinen viestisi ilmentää.

On vähän kornia puhua "yhteiskunnallisen totuuden tavoittelusta" kun teksti on poistettu juuri sen sisältämän hölynpölyn vuoksi. Sopii toki perussuomalaisten pitkään linjaan siitä miten valtamedia pyrkii heitä vaientamaan. Soiniko sen alunperin keksi, vai Jusula vaiko Putkonen?

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #60

Ei tosiaan tarvitse montaakaan Luukkasen viimeaikaista blogausta lukea, muodostaakseen kuvan hänen arvostelukyvystään ja luotettavuudestaan. Se ei imartele.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #60

Jeesustelet Hankamäki sananvapaudella, vaikka olet bännännyt blogistasi monta asiallista keskustelijaa.

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #84

Bannannut asiattomiakin. kuten allekirjoittaneen aikanaan. Sananvapauden esitaistelijalta olisin odottanut asiattomuuksillenikin toleranssia. Hankamäki kuitenkin on tietääkseni, Lavikaisen ohella, ainoa joka on minut bannannut. Kai se tekee heistä erityisen valistuneita. Toki pitää mainita, että molemmat ovat sittemmin, dynaamisina henkilöinä, pyörtäneet päätöksensä.

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #144

Kas vaan, itse olen ja pysyn Hankamäen bannilistalla, vaikka hänkin näemmä tuntee armon käsitteen.

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #145

Taidat olla vielä minuakin hankalampi tapaus. olivat "akateemiset ihanteet" mitä tahansa, kyseenalaistaminen ei näyttäisi käyvän pirtaansa.

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #150

En ihan hiffaa, mihin viittaat. Sen kyllä ymmärrän, että tällä blogialustalla on demagogeja viitastaan huolimatta.

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #152

Viittaus oli Hankamäen jostain käsittämättömästä syystä esiin nostamaan akateemiseen uskottavuuteen. Ikään kuin sen varjolla voisi täällä kirjoitella mitä tahansa puuta heinää.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #60
petteri ritala

Perussuomalaisuuteen kuuluu tietty ylimielisyys ja kova tarve näyttää, että ollaan ainoita oikeassa olijoita, ja kaikkien muiden asenne ja tieto on väärää.

Se asenne saa yleensä kliimaksinsa, kun joku menee poistamaan persujen mielestä täysin asiallisen kirjoituksen.

Se on huomattu oikeuden päätöksistä, että vielä tänäänkään persut eivät käsitä mitä on sananvapaus, ja mitä on vihapuhe.

Saman puolueen samanlaiset uhriutumiset ovat jokapäiväistä ja jatkuvaa.

Hankamäki puhuu jostain kouutustaustasta? dosentti, FT, VTT?

Onko noilla koulutuksilla jotain painoarvoa, kun puhutaan puheenvuoron blogeista?

Melkoisen ajattelematon itsensä nostoa persussuomalaiseen tyyliin, muiden yläpuolelle, sillä persuteella, että on dosentti?

Jos koulutustaustan jotain pitäisi osoittaa, niin ainakin sen, että ymmärtää kijoittamansa sisällön. :)

Tällaisilla besserwisser-asenteellako sitten perussuomalaiset puolutavat köyhän ja työttömän asemaa?

Sallikaa mun nauraa.

Sensuuri, mistä Hankamäki puhuu myös? Noilla kirjainyhditelmillä mitä hän käyttää, niin kuitenkaan hän ei ymmärrä, mitä on sensuuri, mielenkiintoista.

T: Petteri Ritala
Ant.Kaup. Yo, Mak. valm.

J. Sakari Hankamäki

Huomauttaessani siitä, keitä vastaan tietty osa tällä palstalla kirjoittavista oikeastaan nälvii, millaisin tiedoin ja taidoin sekä millaisesta omasta asemasta, taisin osua arkaan paikkaan.

Akateemisessa yhteisössä on sellainen tapa, että jos ei itse olla ehdottoman varmoja jostakin asiasta tai hankittu osoitettua pätevyyttä, ei asioista esitettä jyrkkiä, syyttäviä tai hyökkääviä mielipiteitä, ei myöskään sellaisia kuin tuo Salonen tai Ritala.

Käyttäjän Luakso kuva
Anton Laakso

Oletko sitten sitä mieltä, että Luukkasen poistettu blogikirjoitus täytti nämä esittämäsi akateemisen yhteisön normit?

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

Tarkoittaako tuo että akateemisissa yhteisöissä titteleistä katsotaan kuka on oikeassa... eikä argumenteista.

Kysyn kun en tiedä ja olen hämmentynyt, koska pyörin ei-akateemisissa yhteisöissä.

petteri ritala

Jos kirjoittaa totuudenvastaisia kirjoituksia, mainostaa kirjojaan, ja käyttää kuvia mihin ei ole oikeutta, niin onko se sinun mukaasi sellaista akateemisen tason kirjoitusta?

Toisaalta jos ajattelee Huhtasaaren gradun tasoa ja sen käsittelyä, niin se taitaa tuo akateeminen taso olla perussuomlaisilla myös sitä uutta normaalia. :)

Jyrkkä, syyttävä tai hyökkäävä?

Puhutko nyt minun, Halla-ahon vai Huhtasaaren kirjoituksista?

Ihan selvennykseksi kysyn.

Petteri,

Mikä koulutus tuo Mak.valm. on, jotain makuuhuonejuttuja/valmennusta vai ?

P.S. En kysy asiaa potentiaalisena asiakkaana vaan kommentoijana kun nyt halusit oman ammattisi ja koulutuksesi esiin ottaa.

petteri ritala

Makkaranvalmistajan koulutus, LSO 1980-luvulla :)

Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #75

Kun perussuomalaiset saavat täällä US:n Puheenvuorossa huutia niin jäljet johtavat lähes poikkeuksetta Petterin Sylttytehtaalle :)

P.S. Veikkasin makuuhuonepuuhia (Mak.valm.) koska kerroit aikaisemmin tuosta hameestasi, jokin assosiaatio.

petteri ritala Vastaus kommenttiin #77

Mä olen pienen pieni persuvastainen rintama :)

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen Vastaus kommenttiin #75

Mä jotenkin NIIIIIN tiesin että se liittyy makkaran valmistukseen.

Makkaran valmistaja ei koskaan voi olla paha mie....ihminen.
Kunhan ei vaan syö Kuormasta.

petteri ritala Vastaus kommenttiin #82

Söin aika paljon, aatelkaa juuri savustusuunista tulevia höyryäviä makkaroita ja nakkeja.

Tuhansia kiloja..... :)

petteri ritala

Minä ehdotan, että persut kirjoittavat vain oikeamedian ja suomen uutisten sivuille, silloin tulee jokaiselle parempi mieli.

Siellä ei persujen totuuksia arvostella, eikä varmasti kukaan poista tekstejä..

Täällä persukuplan ulkopuolella elämä voikin olla sitten vaikempaa, sillä täällä oikeassa todellisuudessa joutuu puheistaan ja teksteistään vastuuseen.

Se on täällä tetysti hankalaa, koska saadakseen vain samanmielisiä kommentteja pitäisi bannata yli 90% kommentoijista. :)

Se on tosin sitä perussuomalaisten uutta sananvapauden normaalia.

Max Stenbäck

Älä nyt hulluja puhu. Mille täällä sitten silmiä pyöritellään?

Juho Joensuu

Minä en jaksanut edes lukea sitä Luukkasen viimeisintä pläjäystä läpi. Jos nyt haluaa pilkata ja loukata joitakin inhoamiaan henkilöitä ja ryhmiä, niin kannattaisi tehdä se edes verbaalisesti hyvin. Enkä nyt muista tästäkään muuta kuin että se oli jonkinlainen nilitys Huuskolle. Ikään kuin alentuvasti.

Sikäli ei tullut suurta vahinkoa, vaikka se lähtikin…

Mikko Engren Vastaus kommenttiin #81

Et jaksanut lukea mutta silti tiedät (ilmeisesti siis intuitiivisesti), että tietysti ko. kirjoituksessa pilkattiin ja loukattiin ...

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #87

Olisiko mahdollisesti lukenut osan?

Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #93

Jep, katsoin alun ja selailin. Taattua Luukkasta, mukavitsikästä muka-asiallista mukavittuilua, joka on höystetty sen verran korkeakoulutiedolla, että tekee viisaan vaikutelman...

Seija Nylund Vastaus kommenttiin #99

Persuillehan Luukkasen, Huhtasaaren ja Hankamäen blogit on tarkoitettu, eikä siihen paljon vaadita jotta kansa on haltioissaan ja peukuttaa.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Jos"valtamedia"jatkaa itsensä suojelua ikäviltä uutisilta,niin kyllä uutta persujytkyä pukkaa muutoinkin kuin hernekeittopäivänä,,-eu on vain hyväksi suomelle,,hei me tienataan tällä,ei vielä velkaannuta liikaa(kylläpäs),maahanmuutto(hallitsematon) on positiivinen asia,,tätä vois luetella äärettömiin, mihin älyttömyyksiin on ajauduttu,saati mihin tullaan ajautumaan !?

Käyttäjän Haikki kuva
Heikki Turunen

Näitä perussuomalaisten juttuja lukiessa voisi luulla välillä, että maamme onkin Italia tai Kreikka, eikä Suomi.

petteri ritala

Ja silti alle 10% gallupeissa?

Miksiköhän noin, arvaappa.

Siksi koska perussuomalaiset eivät koskaan puhu mistään muusta kuin maahanmuutosta, ei kansaa kiinnosta koko asia sen vertaa, että viitsisi edes kuunnella.

Katsos suomalaisia kiinnostavat ihan muut asiat, sote, verotus, talous, työttömyys jne.

Noihin asioihin ei persut kiinnitä huomiota kuin puolueohjelmassa, jota ei kukaan lue.

Saahan sitä paasata maahanmuutosta, sillä saa sen alle 10% äänistä ja oppositiopaikan, sen persut ansaitseekin.

Matti Lehtinen

Minä ehdotan että petterille modeoikeudet. Kyseinen hahmo on jo osoittanut pätevyytensä lukuisilla pätevillä vasta-argumenteilla ja asiantuntijamaisilla analysoinneillaan muiden kirjoitusten epäkohdista. Osaa myös depunkata kaikki väärät väitteet esim. ilmastosta nobeltasoisella viiltävällä älyllään. Ehkäpä jopa ainoa kirjoittaja täällä joka ei ikinä sorru henkilökohtaisuuksiin vaan tarttuu aina maltilla pelkkään sisältöön ja osaa olla tasa-arvoinen sekä täysin puolueeton kaikissa asioissa kirjoittajan puolue- tai muusta taustasta riippumatta.

Max Stenbäck

Kommentti olisi muuten parasta A-sarjaa, mutta se on nopeltasoinen viiltävä äly.

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Kiitos akateemisesti ansioituneille persukoille kaikesta tarjoamastanne viihteestä. Löydätte ehkä joskus jotakin aidosti keskivertosuomalaista kiinnostavaa politikoinnin aihetta. Sellaista, jossa auktoriteettinarsismi ei ole kuljettajan paikalla. Sellaista, jossa ei leikitä mielikuvilla eikä sepitteillä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ikävää tuollainen blogiartikkelin poisto.
Rakentavana ehdotuksena esitän, että "lievä poisto" toteutettaisiin siten, että blogi ei näkyisi etusivulla. Tällöin kommentitkin säilyisivät, mutta "lievästi poistettu" blogi ei keräisi uusia lukijoita. Tämä pohjaa siihen omaan havaintooni, että jos olen siirtänyt oman blogiartikkelini näkymään vain tuossa täydellisessä listassa, ei siis etusivulla, kommentointi loppuu.

"Lievä poisto" olisi ikäänkuin "karusellin" vastakohta.

Seija Nylund

Mikä "lievä poisto"? Kuolleena syntynyt ajatus, sehän saattaisi näkyä viimeksi kommentoiduissakin.

Matti Lehtinen

Missä näkyy viimeksi kommentoidut?

Seija Nylund Vastaus kommenttiin #97

Oikeassa yläkulmassa suosituimpien puheenvuoroje alla

Lisää suosituimpia
Viimeksi kommentoidut artikkelit

Matti Lehtinen Vastaus kommenttiin #103

Katos vaan ei ole tollastakaan ennen "nähnyt" .

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Tarkoittaako kommentoija Nylund nyt sitä, että jos "lievästi poistetun" blogiartikkelin kommentointi estettäisiin, ajatus olisi elävä ja virkeä?

Seija Nylund Vastaus kommenttiin #114

Tarkoitan lievästi sanottuna sitä, että "lievästi poistamisessa" ei ole järjen häivääkään.

Max Stenbäck

Vastustan kategorisesti blogauksien poistamista. Silloinhan katoavat myös ilmiömäisen oivaltavat kommentitkin.

Harri Rautiainen

Aivan. Kun sensorit ovat jonkun blogin poistoa arvioimassa, kannattaisi katsoa läpi myös kommentointivirta.

Jos blogi on ollut aiheeltaan jonkun mielestä kyseenalainen, se on varmaan herättänyt myös vastakommentteja ja -lauseita. Eihän sitä kai muuten olisi ilmiannettukaan.

Tolkun lukija pystyy sitten tekemään oman analyysinsä kokonaisuudesta.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

En pidä Persuista.
En pidä arto Luukkasesta.

Luin tuon Luukkasen blogin "Oikeasta Mediasta" ja pakko sanoa, että jos tuollaisesta kirjoittelusta blogi poistetaan, niin ollaan todella huonolla tiellä.
Eihän tänne kohta uskalla kirjoittaa, kun voi yhtä-äkkiä joutua johonkin "Ohjatun Mielipidemedian Saaristoon", kaiken ulkopuolelle.

Aletaan olla siinä pisteesssä, ettei kirjoittamisen osaamisella ole niin väliä, vaan tärkeää on osata kirjoittaa niin, ettei joudu 'määräysvallan' hampaisiin. Muistuttaa jotenkin 1920-luvun aikoja, jolloin ei todella tiedetty mihin kaikki johtaa, mutta moni asia oli näennäisen vapaata.
Tai 1950-luvun aikoja jolloin McCarthyismi oli valloillaan.
____________________________________

Toisaalta, on varmaankin totta, että ministerit haetan lentokentiltä riksoilla ja kutsuilla tarjoillaan Vichy-vettä ja juustonaksuja. Että kyllä blogissa oli selviä sepitteitä. ;)

Henry

Max Stenbäck

Minua taas pelottaa, että Oikea Media saattaa yllättäen ja pyytämättä "napata" tekstini täältä alustalleen.

Max,

Kommenttisi kuulostaa sepitteeltä.

Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #140
Arto Luukkanen

Keskustelijat ovat pyytäneet kopiota Huuskon bännäyskirjeestä. Laitan sen tähän. Jokainen voi tutkia onko tässä järkeä.

"Olet saanut varoituksen asiattomasta sisällöstä Uuden Suomen
blogipalveluissa. Keskusteluohjeissamme mm. seuraava kohta: "Valheellisen tai
perättömän tiedon levittäminen on kiellettyä."

Esim. kohdat:
"Ainoa tapa saada muutos ihmisten rasistisissa mielialoissa on pakkomajoittaa
tulijoita perheisiin."
"Samoin Afrikassa ei tarvitse pitää luotiliiviä kuten kävellessä
Helsingin keskustassa"
"Yle riekkuu ja vaatii suomalaisia tunnustamaan rasistisuutensa ennen
vaaleja"
"Vaikka ne tietenkään eivät rajoita Suomen itsenäisyyttä tai ole
velvoittavia. Vaikka ne sitä ovat. "

Janne Salonen

Edellä esitetyt kommentit lienevät sitä Hankamäen peräänkuuluttamaa akateemisen taustan ja vankan julkaisuhistorian takaamaa itseisarvoa?

Kalevi Kämäräinen

No onhan siinä järkeä, esimerkiksi kun katsotaan tuota "Vaikka ne tietenkään eivät rajoita Suomen itsenäisyyttä tai ole velvoittavia. Vaikka ne sitä ovat."

Toisaalla Luukkanen on myöntänyt, ettei GCM-sopimus ole juridisesti sitova:
"Arto Luukkanen 19.11.2018 13:56
Seija hyvä. Kyse on nyt politiikasta, joka muovaa sitä miten sopimuksia noudatetaan ja tulkitaan. Eihän se Maksi sitä oikein hiffannut. Poliittinen tahto ratkaisee tulkitaanko jotain paperia sananmukaisesti, implementoidaanko se vai ei. Onhan meillä perustuslaissa jotain "työvoimasta, joka on valtion suojeluksessa" mutta meillä on valtavasti työttömiä. On paperi mutta se ei velvoita. Tämä ei ole rakettitiedettä mutta siitäkin huolimatta juristille tämä asia on täysin mahdoton ymmärtää."

Luukkanen muuten kun korostaa uhriutumisblogissaan kristillistä uskoaan, voin todeta kirkonmiestenkin venyvän aika moneksi. Esimerkiksi muuan Jozef Tiso saattaa olla joillekin tuttu nimi.

"Samoin Afrikassa ei tarvitse pitää luotiliiviä kuten kävellessä
Helsingin keskustassa"

Viitannee sisäministeri Mykkäsen liikkumiseen poliisipartion kanssa perjantai-iltana.

Vajaat parikymmentä vuotta sitten olin keikalla Kentuckyn Lawrenceburgissa. Virtakiskoihin perustuvassa järjestelmässä oli ohjausongelmia, koska signaali pätki. Päätin lähteä itse katsomaan hyppääkö joku laahaimista tietyssä kohtaa kiskoa, ts. onko virtakiskossa tai kiskon asennuksessa jotain vikaa. Menin laitteen nostovaunun päälle ja asiakkaan sähkäri ajoi laitetta käsiohjaimilla.

Osaston pomo ilmoitti, että laitat sitten turvavaljaat ja kypärän. 'Ei siksi, että olisin huolissani terveydestäsi, mutta jos sinulle sattuu jotain ilman turvavarustusta, minulla on pallo jalassa.'

Kyllä minä pysyisin vajaan neliön tasolla muutaman metrin korkeudessakin, kun pidän toisella kädellä pystypuomista. Eikä ollut tarkoitus työntää sormia virtakiskoihin. Joten ihan turhaa nuo turvavaljaat ja kypärä olivat. Olisin pärjännyt ilmankin ja kyllähän ne haittaavat liikkumista. Mutta kun asiakas vaatii, niin toteltava on.

No, ihan oikeasti, kyllä minä olisin halunnut ne turvajutut ihan itsekin. Kerran on mennyt kuudesta metristä tullut iso ruumeisseli olkapään vierestä betoniin, eikä päässä ollut silloin kypärää. Asiakkaan mekaanikko sattui pudottamaan sellaisen, kun asenteli nostoketjujen yläasetelmaa. Opin kerrasta, että kypärä kannattaa laittaa päähän, vaikka mitään vaaraa ei olekaan…

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kun ministeri Mykkänen uutiskuvan mukaan käveli luotiliivi päällään kahden poliisin välissä H:gin rautatieaseman liepeillä, on syytä seurata hänen Afrikan vierailuaan Marrakeshissa ja katsoa, vilahtaako luotiliivi lehtikuvissa.

Herkullinen tilanne, jos tuo lause "Samoin Afrikassa ei tarvitse käyttää luotiliiviä kuten kävellessä Helsingin keskustassa" osoittautuukin oikeaksi.
:-)

Käyttäjän pkaka kuva
Pekka Kauppala

Onpa todella mahtava sensuurin perustelukokoelma! Jokainen neljästä kohdasta ansaitsee sensorin papukaijamerkin!

Sensuurin yksisielitteisesti siksi, että sen toteamisen kannalta on aivan yhdentekevää, onko se virallisesti sallittua vai ei. Historiassa se on useimmiten ollut täysin sallittua ja laillista valtion taholta ja yksityisellä sivustolla tietysti myös.

Moraali on sitten toinen kysymys ja sensoreja on perinteisesti aina halveksittu eivätkä he yleensä ole kehdanneet antaa nimiään julkisuuteen.

Matti Lehtinen

Täältähän löytyy lähes päivittäin näitä.
"Valheellisen tai
perättömän tiedon levittäminen on kiellettyä."

Ja kyllähän kuva Mykkäsestä luotiliivit päällä Helsingin kaduilla on ollut ihan valtakunnallisissa uutisissa kaikkien näkyvillä.

petteri ritala

Niin ja siihen kuvaan ei ole Luukkasella oikeutta.

Kaikki nuo kohdathan ovat täyttä pötyä, eli täysin oikea poisto.

Kyllä on minultakin kommentteja poistettu, mutta en minä niitä ala täällä itkemään.

Jos tekee virheen, niin sen voi selkärankaisesti myöntää.

Perussuomalaisille virheiden tunnustaminen on näemmä täysin mahdotonta.

Jollei pysty tämän palstan sääntöjä noudattamaan, niin ainahan on valtavassa suosiossa oleva suomen uutiset, siellä persua kohdellaan aina hellästi.

Niin ja sitten tietysti oikeamedia, jokaisen persun uutiskanava. :)

Hieman kun vielä jaksaa jankuttaa, niin sitten ne kirjoitusoikeudet katoavat lopullisesti.

Arto Luukkanen

Mykkäsen rohkea vierailu Helsingin rautatieasemalla - kahden jykevän poliisijohtajan "bodikaardin" avulla ja luotiliivien turvaamana jäi jotenkin paitsioon.
Tavalliset ihmiset eivät saa kahta jykevää poliisia turvakseen. Eikä niitä luotiliivejä kun kulkevat päivittäin steissillä.
Tavisten on mentävä omalla vastuullaan. Ja kun meillä ei ole mitään pelättävää ja jäitä on hatussa. Ja kun kaikki on vain yksittäistapauksia perä jälkeen...

petteri ritala

Et siis edelleenkään näe kirjoituksessasi mitään vikaa?

Kuvan oikeudet?

Pakkomajoittaminen?

Yle vaatii?

Perussuomalaisuus on näemmä virheettömien ihmisten puolue, tai siis siltä persuista näemmä tuntuu.

Huvittavaa :)

Timo Aunio

Selkeesti totuuden vastaista tuos blogis oli Marrakechia kehua mitenkään erityisen kauniiksi . Lietsoa juntteja kateelliseksi kun ministeri käy aneemisessa Marrakechissa . Neljä päivää itse jaksoin Marrakechissa aikoinaan tyhjän päiväisyyksiä katsoa .

Janne Salonen

Oliskohan aika tehdä "vuoden noloin blogi" -kisa vaikka Vapaavuoroon? Tämä ja Hankamäen kommentit saisivat kirkaasti ääneni.

Perussuomalaisten tiedeosaamisen terävintä kärkeä, kuulemma.

Työtodistuksesta:
'Hän on suorittanut hänelle annetut tehtävät parhaan ymmärryksensä mukaan.'

Timo Aunio

Nää on hyvii Hankamäet ja Luukkaset siinämielessä kun blogei tekee ja avoimeen keskusteluun raadeltavaksi antautuu "kotikriitikoille".

Missä on esim vasemmiston kuten Kontulan blogit ?
Olisi esim hauska tietää esim hänenkin mielenliikkeitä ja aivoituksia ...

Janne Salonen

"...ja avoimeen keskusteluun raadeltavaksi antautuu..."

Hankamäet ja Luukkaset on bannanneet puolet aktiivikeskustelijoista blogeistaan, ne terävimmät. Vähän noloa että itse on vielä jäljellä.

Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #119
Timo Aunio Vastaus kommenttiin #119

Jotkut kirjoittaa blogei joihin ei ollenkaan voi kommentoida .
Ja suurinosa ei kirjoita yhtään mitään koska ei ole mitään järkevii omia ajatuksii mitä julkaista .

Seija Nylund Vastaus kommenttiin #119

Sain taannoin Luukkaselta muutaman muun ohella kommentointioikeuteni takaisin, mitähän siitä pitäisi ajatella?

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #124

Maailma eikä Luukkanenkaan ole läpeensä paha...

Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #124

Osoittaa kiitollisuutta, edes jossain määrin.

Täällä:

ja täällä:

En tosin useinkaan jaksa lukea noita. Eivät juuri tarjoa aivoille apetta, eivätkä edes viihdettä.

Harri Rautiainen

"Olisi esim hauska tietää esim hänenkin [Kontulan] mielenliikkeitä ja aivoituksia..."

Enpä olisi aivan vakuuttunut hauskuudesta.

Pekka Toivonen

Päätoimittaja Huusko on johdonmukainen siinä toteamuksessaan, että US:n Puheenvuoro ei ole oikea alusta sepitteille ja että tämä sääntö koskee kaikkia samanarvoisesti.

Sepitteellisten blogien kirjoittajana profiloitunut Husu Hussein ( sd.,ex-kesk.) on nimittäin kadonnut US:n Puheenvuorosta.

Sepittäjänä hän oli Luukkasta huomattavasti kiinnostavampi, mikä saattoi johtua vaihtuvista tyylilajeista ja suomen kielen käytön muutoksista blogikirjoituksesta toiseen. Tosin esiintyi epäilyjä ja jopa väitteitä, että tämä johtui vaihtuvista haamukirjoittajista ja vaihtuvista puolueista.

Yllättävän pitkään Husun sepitteitä täällä kuitenkin julkaistiin ja nostettiin jopa karuselliin pyörimään.

US:n tuore sepite-kielteinen linjaus on enemmän kuin tervetullut.

P.S. Ja ainahan niitä lapsia on pesuveden mukana mennyt ( pientä lohtua blogisti Luukkaselle).

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Oli tuosta avauksesta ja tästä keskustelusta jotain hyötyä. Löysin sivuston https://www.oikeamedia.com/ (en ollut aiemmin tuosta kuullutkaan!)

Max Stenbäck

Jätit kertomatta, mitä hyötyä löydöksestä mielestäsi oli?

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Tämä keskustelu todistaa ihanasti, että Suomessa voi kouluttautua pitkälle oppimatta mitään.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Joo, kuin olisi Suomi24 sivuilla. Siellähän näkee samanlaista mulqvistisuutta, henkilöön käyvää jne.

Taso laskenut melkoisesti, kuin meillä Hämeenlinnassa yhdestä Pubista ruukattiin sanoa: Siellä on tasolaskenut, että pääsee paskat housuissa sisään.

Ja eipä nuo Luukkasen mollaajat ja heidän koulutuksen taso ole tae sivistyneeseen käytökseen.

Kalevi Kämäräinen

Tuo on kaunis tulkinta asiasta, koska historiassa on myös esimerkkejä oppineisuuden tietoisesta käyttämisestä pahuuden töihin.

Pekka Toivonen

Tämän kommenttiketjun ajatustenvaihto ei todellakaan vaikuta miltään Manhattan-projektin toisinnolta ja edes siitä voinemme olla ylpeitä.

Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #148

Eivät ole "projektitkaan" vertailukelpoisia, koska Manhattan ei persustunut (;-)) mielipiteisiin vaan kylmiin matemaattisiin ja fysikaalisiin faktoihin.

Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #149

Manhattan-projekti perustui Albert Einsteinin mielipiteeseen, että ainoastaan ydinaseen nopea rakentaminen USA:ssa pelastaa ihmiskunnan natseilta.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Vielä sinulla on matkaa uudeksi Johan Bäckmaniksi, se teki mahdottomasta mahdollista ja hankki porttikiellon koko Uuteen Suomeen.

Käyttäjän PekkaSiikala11 kuva
Pekka Siikala

Kyllä tänne porttikiellon aika helposti saa. Ei siihen ponnistella tarvitse!

Harri Rautiainen

Esim. ilkeämieliset ilmiantajat ovat käyttäneet hyväksi tilannetta, missä Puheenvuoron tekninen vika esti naamakuvan näkymisen ja sen uudelleen lataamisen.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Uskon kyllä, että Bäckman pystyy suoltamaan paskaa ihan ponnistelemattakin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset