Avoin kirje tovereille Husu ja Rinne

Hyvä toverit Antti ja parahin toveri Husu!

Pahoittelen tällaista epämuodollista tapaa lähestyä Teitä mutta ehkä se sopii kuitenkin, koska asia on tärkeä.

Poliisi päätti sitten olla syyttämättä sinua toveri Husu väitteestäsi, että kaikki perussuomalaiset ja heitä äänestäneet ovat rasisteja.

Muodollisesti päätös perustui siihen, että puolue tai puolueen äänestäjät eivät sinänsä muodosta ryhmää, joka nauttisi kiihottamisrikossäännöksen tarjoamaa suojaa. Ja kun ei ole tiettyä rajattua ihmisryhmää, joka mahdollista rajat tarkasti, niin siitä ei seuraa myöskään kunnianloukkausta.

Päätöstä on arvosteltu.

Kansalaiset ovat myös huomauttaneet, että tämä päätös avaa oven kaikkien puolueiden ja niiden kannattajien viha-demonisoinnille.

Kuten eräs professori omassa blogissaan on todennut, nythän voisi sitten heitellä seuraavia väitteitä:

"Kaikki demarit ja heitä äänestäneet ovat islamisteja ja pedofiilejä".

"Kaikki kokoomuslaiset ja heitä äänestäneet ovat väkivaltaisia pahoinpitelijöitä ja rattijuoppoja".

"Kaikki vihreät ja heitä äänestäneet ovat viherfasisteja ja seksuaalisia pervertikkoja".

"Kaikki vasemmistoliittolaiset ja heitä äänestäneet ovat väkivaltaisia anarkisteja".

"Kaikki kepulaiset ja heitä äänestäneet ovat korruptoituneita oman edun tavoittelijoita."

"Kaikki RKP:läiset ja heitä äänestäneet ovat rasistisia germaanisen ylivallan ja rotuhygienian kannattajia."

"Kaikki kristillisdemokraatit ja heitä äänestäneet ovat homofoobikkoja."( https://professorinajatuksia.blogspot.com/201/908/husu-ei-kiihottanut.html).

Olisi ikävä jos meidän poliittinen ilmastomme vajoaisi tällaiseen tilaan.

Vihakylvöllä on ollut huonoja seurauksia Suomen historiassa

Hyvä toveri Husu!

Tätä ennen on ollut selvää, että tällaisia loukkaavia yleistyksiä ja vihankylvöä ei ole tapana heitellä suomalaisessa politiikassa. Näin tehtiin ennen vuotta 1917 ja sisällissodan/punakapinan aikana 1918 (kt. tästä erittäin hyvä väitöskirja: Jari Ehrnrooth. Sanan vallassa, vihan voimalla: Sosialistiset vallankumousopit ja niiden vaikutus Suomen työväenliikkeessä 1905–1914  (Historiallisia Tutkimuksia, No. 167.) Helsinki: Suomen Historiallinen Seura. 1992.)

Kysymys kuuluu arvoisa toveri Rinne – aiotko ryhtyä toimenpiteisiin toveri Husun asiassa?

Onko toveri Husun toiminta sinusta hyväksyttävää? En ole kuullut teidän tai puolueen jäsenten tuomitsevan tai vaatineen toveri Husulta anteeksipyyntöä.

Kun toveri Husu oli vielä herra Husu ja kuului keskustapuolueeseen, niin hän sai muistutuksen ”kärjekkydestä”. Nuhteiden antajana oli Timo Laaninen, joka viisaasti antoi hänelle oppitunnin suomalaisesta politiikasta (https://yle.fi/uutiset/3-7915921) .

Silloinen herra Husu ”harjattiin” ja hän sai opetusta ”isän kädestä”. Vaalitaistelun tuoksinassa retoriikka tietenkin kovenee mutta toisen perusintegriteettiä, perustavanlaista rehellisyyttä tai perusihmisarvoa ei saa kiistää. Politiikkaa voi arvostella kovasti ja arkailematta mutta ihmisiä sinänsä ei saa arvostella. Voi käyttää poliittista huumoria ja purevaa sarkasmia mutta perusihmistä ja hänen vakaumustaan ei voi ruveta herjaamaan repivästi.

Ihmisten leimaaminen ei luo yhteistyötä vaan tuhoaa sen.  Voin sanoa yksityisenä rivi-perussuomalaisena, että kunnioitan periaatteen tasolla kaikkia laillisia puolueita. Kuntapolitiikassa havaitsee nopeasti, että jokaisessa puolueessa on hyviä, rehellisiä ja suoraselkäisiä suomalaisia ihmisiä.

Asiat riitelevät – eivät ihmiset.

Epäilen, että tämän opetuksen takia herra Hususta tuli toveri Husu ts. hän liittyi sosiaalidemokraatteihin.

Puolueet eivät ole klaaneja ja Suomi ei ole ”failed state”

Miten se toveri Husu oli? Oliko näin, että Timo Laanisen antaman opetuksen ydin oli seuraava: meillä Suomessa puolueet eivät ole kiisteleviä klaaneja, joita pitää solvata. Tällaisen politiikan seurauksena valtiot epäonnistuvat ja niistä tulee ongelmapesäkkeitä (ns. ”failed state”). Sanoiko Timo niin, että  suomalaisen politiikan menestymisen salaisuus on ollut siinä, että puolueet kykenevät yhteistyöhön. Tulevaa yhteistyökumppania ei kannata herjata. Suomen valtio on hieno esimerkki siitä, että yhteistyö on voimaa.

Tässä kohtaa Sinun hyvä toveri Antti pitää nyt nousta ylös ja kantaa vastuusi puoluejohtajana.

En tietenkään halua arvostella toisen puolueen sisäistä toimintaa, mutta eikö toveri Husun pitäisi saada nyt tällaista samanlaista opetusta, kuten hän sai silloin kun oli keskustalainen? Ja eikö toveri Husun pitäisi nyt ymmärtää, että hän vahingoittaa puoluetta? Miten voi heitellä kiviä lasitalossa (tapaus Al-Tahee tai mikä hänen nimensä nyt olikaan...)?

Vielä kerran. Olen jutellut turuilla ja toreilla monien hyvien ja rehellisten demareiden kanssa, jotka paheksuvat kovasti toveri Husun toimintaa. He eivät ymmärrä tätä lietsontaa. Heidän mukaansa se antaa väärän kuvan SDP:n politiikasta.

Ymmärrän heitä. Ymmärrätkö sinä Antti heitä?

Paras vaihtoehto olisi tietenkin se, että sinä toveri Husu pyytäisit anteeksi harkitsematonta heittoasi.

Se olisi miehekäs teko ja sopisi suomalaiseen poliittiseen perinteeseen. Se avaisi sinulle myös mahdollisuuden päästä pois ”puolueen ulkoreunalta”. Luulen näin.

Se myös säästäisi toveri Rinteen selittelyiltä.

Hänellä on pääministerinä työtä muutenkin.

Kevään hurma on kadonnut ja uutuudenviehätys on loppunut.

Avustajien happamat ilmeet kertovat sen selvästi: Camelot-on haipunut.

Hallitus murenee silmissä sisältäkäsin, kiky ei lähde pois, vappusatkusta on tullut syksyn mutku, työttömyys kasvaa vauhdilla, vihreät pompottaa hallitusta  ja näyttää siltä, että ”nämä kinkerit” loppuvat pian.

Ethän sinä Antti tarvitse lisäriippaa enää?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

30Suosittele

30 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (74 kommenttia)

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ei Rinne mitään selitellyt, vaan (vapaasti muotoillen) totesi ettei pidä tämän tyyppisestä kielenkäytöstä.

Se, onko jokin jonkun mielestä epämiellyttävää tai asiatonta, on onneksi vielä eri asia kuin se, mikä on laitonta.

Jocke Rantanen

Kyseessä ei välttämättä tarvitse olla laittomuus.
Jos Husu ajattelee ja toimii kuten klaanissaan Somaliassa tehdään ja jos tuo tapa leviää kovasti tännekin niin saattaa käydä niin että lähestymme samaa sekasortoista tilaa kuin on siellä mistä Husu on lähtenyt pakoon tappelua ja tappamista. (Tosin hän tapaa käydä lomailemassa siellä, tappamisen ja muun keskellä.)
Olemme jo tässä maassa sortuneet aivan liian pitkälle siihen että kaikkea tulkitaan laikien avulla.
Terve järki on saanut vähitellen väistyä.

Käyttäjän SamiSaxelin kuva
Sami Saxelin

On olemassa myös tosiasiat myös tuskalliset hyväksyvä näkökulma.
Husu vöittää että Suomi on rasistinen maa.
Vastaus. Suomi on rasistinen maa, koska ihminen ei ole absoluuttisen hyvä eikä absoluutisen paha vaan seilaa sillä välillä. Rasimikaan ei ole aina mitattavissa joten sitä on jos sellaista joku kokee.

Tämä väite jo sisältää kaikki puolueet joten lisäalleviivaus teki hommasta poliitisen. Alkuperöinen väitehän sisäsi jo kaikki puolueet niin jää mysteeriksi mistä on kysymys.
Veikkaan että tämä mediaoperaatio liittyy Suomnen perustan selvityksiin.
Husua varmaan ketuttaa kuulla että keskiarvo somaliasta muuttanut maksaa millin enemmän kuin kantis yhteiskunnalle ja jos jälkikasvu lasketaan mukaan niin 1,4 milliä. Mutta kannattaisi enemmin yrittää depunkata persujen 700 sivuinen tilastoeepos eikä kuitatta sitä rasisminina.

Näin ollen Husu teki rasismista politiikkaa. Jatko on täysin itsestään kiinni.
Siihen turavallinen tila höpötykseen en suostu. Hyväksytään se tosiasia että Suomi on rasistinen vaikka aivan kaikessa merkityksessä. Olen itse jo hyväksynyt että rasimia voidaan käyttää myös kiertoilmaisuna , jolla halutaan välttää keskustelua kiusallisita aiheista.

Jos lähetään vertailemaan mikä maa on rasitisin niin silloin mennään metsään.
Antaa Husun huudella, sille voi vaikka nähdessään kysyä rasimin määritelmää.
Typeryys on tekoja ei älyä. Sen sijaan kaikipuolinen anteeksipyytely on turhaa. Politiikka on politiikkaa ei sen kummempaa. Jos puolue on kriitinen jonkin asian suhteen niin sitten se on.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #61

Rasismi-käsite on "karannut käsistä" vihervasemmiston meuhkaamisen myötä. Vihervasemmisto alkoi käyttämään "rasismia" kaikkeen mahdolliseen poliittisia vastustajiaan kohtaan ja jatkaa sitä epätoivossaan.
Rasismikis nuo ennakkoluulot ja varovaisuus muuttuvat vasta sitten kun ihmistä aletaan sortamaan ja syrjimään ominaisuuksiensa, ei tekojensa perusteella.
Käsittääkseni suomalaiset ovat aina ottaneet vastaan muualta tulleet ystävällisesti ja vieraanvaraisesti. Ilman minkäänlaista syrjintää tai sortoa.
Vasta kun tulijat ovat osoittaneet toiminnalllaan että eivät anna arvoa suomalaisille niin asenne on muuttunut.
Valitettavasti siinä käy usein niin että ryhmä joutuu kärsimään sen yksilöiden tekemisistä.
Noiden "virheiden" korjaaminen on sitten pitemmän ajan asia. Luottamus, joka on menetetty on vaikea saada takaisin.

Käyttäjän SamiSaxelin kuva
Sami Saxelin Vastaus kommenttiin #63

Nimenomaan, rasimin pelko voi lietsoa rasimia. Itse olen ajatellut asian niin että meille on saapuneet tulijat eivät ole kattava otos.

Erityisen epämiellytäviä ovat rikostilastot vertailussa kantiksiin.
Näiden purkaminen on epäkiitollinen keskustelun aihe, mutta sekin olisi syytä käydä.

Onko mahdollista että tulijoiden historia lähtömaassa voi johtaa siihen että pakolaiseksi lähtee rikollisempaa ainesta kuin ihmiset yleensä ottaen on lähtömaissaan. Tai niinkuin meillä usein koetaan että kun tulijat eivät luota esim poliisiin johtuu siitä että Suomen poliisi olisi rasistinen.
Tunnen entisen heimosotilaan Afganistanista joka on ihan asiallinen kaveri, mutta pelkää poliisia. Epäluottamus perustuu lähtömaan poliisijärjestelmän ongelmiin.

Kiitos Jocke että olet ensimmäinen joka uskalsi avata rasimi-käsitettä. Tämä on se jonka pohjalta haluaisin itse käydä keskustelua. Persujen kannattaisi ehkä vain olla välittämättä , mutta vaikeaa se tietysti on koska rasimilla on niin musta historia.

Vielä hedelmällisempää depatti olisi jos Husu olisi ensin kertonut oman käsityksensä rasimista ja kuinka se korreloi persujen kanssa. Noi halvat heitot ei johda depattiin vaan hullunkuriseen nokittelukisaan.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #64

Uskoisin myös että tulijoiden joukossa on suuri joukko sellaisia jotka eivät pakene mitään sotaa tai vastaavaa vaan yksinkertaisesti paikallisia viranomaisia, syystä tai toisesta.
Kun pääsääntöisesti on kuitenkin niin että siirtolaisiksi lähtevät ovat sitä kansan aktiivisempaa ja yrittävämpää osaa.
He lähtevät koska eivät näe tulevaisuutta ja siksi pyrkivät sinne missä on mahdollisuuksia.
Tässä joukossa valitettavasti siirtyy sitten nk. pintavaahtoa, tai onnenonkijoita kuten aikanaan myös Suomesta Ruotsiin.
Meillä vihervasemmisto on laajentanut rasismi-käsitettä ymmärtämättä että samalla koko käsitteeltä on pudonnut merkitys.

Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #63

"Minä en kutsuisi tervettä ennakkoluuloa ja varovaisuutta rasismiksi missään tapauksessa. Ihminen on luontojaan ennakkoluuloinen ja varovainen tuntematonta kohtaan. Kuinka se muuten voisi ollakaan?"

Rasismin voi ajatella näin, että on täysin ok julkaista tilastoa vaikka savolaisten tekemistä raiskauksista jossa syystä tai toisesta näyttäisi tilasto huonolta.

Mutta se ei ole ok, jos tilaston pohjalta halutaan tehdä savolaisia kohtaan jotain erikoistoimenpiteitä tai tehdään panettelevia päätelmiä.

Ihmisten perimä kun on lähes 100%:sti samaa niin kaikki toimenpiteet sitten pitää kohdistaa koko väestöön, eikä vain savolaisiin.

Arto Luukkanen

Tomi. Asia pitäisi hoitaa tarmokkaammin. Muuten se on päänsilittelyä.

Matti Karnaattu

Niin ja Husu antoi aika selvästi ymmärtää että se pitäisi aloittaa sieltä persuista kun on sitä päänsilittelyä ollut vuodesta toiseen.

Voisiko noin niinkuin ensialkuun erottaa puolueesta kaikki Suomen Sisu natsikerhossa missään vaiheessa jäsenenä olleet sekä kaikki sotarikos tuomioita saaneet?

Vai pitääkö ymmärtää asia niin, että perussuomalaiset kannattavat kansanmurhan valmistelua ja natsikerhon rotuoppeja?

Martti Mykkänen

Akateemikkojen, poliitikkojen ja median käsistä näyttää aina karkaavan se asian ydin. Jokainen esittää näppäryyttään snobi-tietoineen yms.
Asian ydin on islam ja sen täysin Suomen lainsäädäntöön ja länsimaiseen ihmiskäsitykseen sovittamaton ristiriita. Oppi edustaa absoluuttisesti pahaa, julmaa ja tuhoisaa voimaa. Väitettä ei voi kukaan kiistää luettuaan Islamin perustana olevan sharia-lain. Se on alusta loppuun brutaslia julmuutta niin kuin muslimiyhteisötkin ovat.
On oikeastaan psrafokdokdi, että sharia-"lakia ja sen tuhovoimaa ovat nousseet vastustamaan valistuneet ja rohkeat islamista eronneet naiset. He eivät voi käsittää etenkään pohjoismaiden nöddöä ja välinpitämätön suhtautumista ja sivusta katsomista kun heidän kulttuuria tuhotaan ja tuodaan sivistyksen tilalle keskiaikainen pimeys.

Esko Saariaho

Tässä kiteytyy oikeastaan kaikki se ymmärtämättömyys johonka Perussuomalaiset sortuvat. Puheenjohtajaansa myöten. Jopa kolumnin kirjoittaja vaikka dosentiksi itseään tituleeraakin. Kannattaa lukea tuo Timosen juttu.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Miksi Husun pitäisi pyytää anteeksi sananvapautta? Ainahan rapatessa roiskuu.

Arto Luukkanen

et sitten Keijo ymmärtänyt argumentteja...lue uudestaan ne...kyllä se siitä. )))))

Marko Kivelä

Aika lailla tuonkaltaista kielenkäyttöä moni perussuomalainen kuitenkin on jo käyttänyt muiden puolueiden väestä. Haluatko sen siis sanktoitavaksi?

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Kerro ihmeessä lisää. Kuka on sanonut ja missä jotain muotoa "kaikki vihreät ja kaikki vihreiden äänestäjät ovat x" jossa x vastaa voimaltaan sanaa rasisti? Jotkut yksittäiset sanatkin kuten vaikka viherpiiperö, ilmastohysteerikko tms. ovat hellittelynimiä siinä missä kepuli, kokomusta ...

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #25

Tarkkaan ottaen: Sotarikosperussuomalaisia?

Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #27

Onhan se kansankiihotus siellä samassa osastossa sotarikosten kanssa Finlexissä.

Kovasti on sitä päänsilittelyä, ei mitään toimenpiteitä vieläkään?

Husu itsekin myönsi että hänen käyttämä yleistysmuoto oli epäasiallinen mutta sen pointti nyt olikin tämä persumölinä missä on vuodesta toiseen päänsilittelyä. Siihen se oli kohdistettu.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #28

Valehtelit.
Tuossa luettelossa ei ole ensimmäistäkään Perussuomalaista sotarikollista.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #29

Älähän nyt. Kyllä täällä saa suoraan valehdella kunhan kuuluu oikeisiin "piireihin". ;)

Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #29

Teuvo Hakkarainen - kiihottaminen kansanryhmää vastaan
Jussi Halla-aho - uskonrauhan rikkominen ja kiihottaminen kansanryhmää vastaan
James Hirvisaari - kiihotus kansanryhmää vastaan
Sebastian Tynkkynen - kiihottaminen kansanryhmää vastaan ja uskonrauhan rikkominen

Ja kun se kiihottaminen kansanryhmää vastaan on sitä kansanmurhan valmistelua ja samassa luokassa sotarikosten kanssa niin kyllä tuolla listalla näitä näkyy olevan 4kpl. Päänsilittely vaan jatkuu eikä ole potkittu pois puolueesta.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #35
Käyttäjän ArtoNakkila kuva
Arto Nakkila Vastaus kommenttiin #27

Heikki Niskanen (ML) nykyinen keskusta on osallistunut "konikapinaan" 1933 Josko tämä olisi lähinnä sotarikosta?

Tosin kun katselee tuotakin listaa, niin ylivoimaisesti eniten tuomioita on saanut SDP puolueen edustajat.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #34

Sotarikoksella tarkoitetaan kai sodassa tehtyjä siviilien murhia, kiduttamista ym.

Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #37

Kansankiihotuspykälä taas on tehty suojelemaan vähemmistöjä kansanmurhalta, kun se kansankiihotus on sitä kansanmurhan valmistelua.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #39
Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #41

Kyllä reippaasti tai sitten et ymmärrä edes kirjoitettua lakitekstiä. Kas kun ko. lain luvun 11 kohdassa on säädökset sekä sotarikollisuudesta (10a §) että rikoksista ihmisyyttä vastaan. Ilmeisesti rikoslain 43 luvussa aiemmin olleet "Hyviä tapoja koskevain määräysten rikkomisesta" säädökset ovat nyt tuossa mainitussa luvussa (en tarkistanut muutettuja lain kohtia).

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Ovatko Perussuomalaiset sanoneet, että muiden tai jonkun tietyn puolueen äänestäjät ovat esim. rasisteja, natseja tai muuta vastaavaa?

Marko Kivelä

Tai muuta vastaavaa. Nimityksiä olisi aika monia, osa poliittisen historian suunnalta kuten stalinisti, osa tätä perussuomalaista uuskieltä. En aio tuohon sylkykuppiin kajota sillä minulla on parempaakin tekemistä, joten voitte halutessanne ihan itse etsiä viittauksia ja linkkejä asiaan. Niitä löytyisi kyllä ihan täältä uudesta suomestakin.

En sinällään pyrkinyt tekemään tästä "vihreät vastaan perussuomalaiset"-kinaa sillä perussuomalaiset ovat moninaisin sanoin haukkuneet miltei kaikkien puolueiden jäseniä ja kannattajia - vaikka vihreät ovatkin olleet puolueenne huomion keskipisteenä jo jonkin aikaa. Ja toki kannattaa muistaa, että aika pieni osa perussuomalaisistakin sortuu pahimpiin husumaisuuksiin.

Arto Luukkanen Vastaus kommenttiin #12

Antti on lukutaitoinen ja haluaa lukea....toisin kuin tämä Jungeri, joka ei siitä lukemisesta tykkää...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #12

Ovatko sanoneet muiden puolueiden äänestäjistä? Vai eivät? Tuskin.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Tämäkin twuutti on muuten nyt sitten tutkittu eli ei rikosta.

Laura Huhtasaari
9 min ·
Jos vertaat kollegaasi keskitysleirin vartijaan, niin se on täysin sallittua. Tein siis noin vuosi sitten tutkintapyynnön.

Max Stenbäck

Onhan se niin, että hedelmällisen yhteistyön mahdollisuudet ovat vähäiset, jos toisen puolueen jäsenet haukutaan rasisteiksi, tai alhaisiksi matelijoiksi. Kai tuollaisesta kielenkäytöstä on luettavissa, että ei ole uskoa yhteiseen tekemiseen.

Markku Turpeinen

Saako sanoa että Afrikan sarvesta tänne tulleet ja täällä politikoinnin aloittaneet kannattavat rasismia ja orjuutta elleivät sanoudu irti Somalian bantuihin kohdistamasta sorrosta?

Matti Karnaattu

Saa myös sanoa, että perussuomalaista eliittiä on kielitaidoton seksuaalirikollinen maahanmuuttaja.

Äänestämällä persuja, antaa tällaiselle kannatuksen.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Taitaa olla töissä. Ei ehkä seuraa sinun blogiasi tällä palstalla.

Max Stenbäck

Eikö posteljooni kanna nykyisin kirjeet jokatoinen päivä? Ensi viikon lopulla saattaa postiluukku kolahta.

Marko Kivelä

Voisiko pääministerillä olla parempaakin tekemistä kun vastailla Arton blogeihin, tai edes seurata ko. blogia?

Markku Turpeinen

Juu on! Miettiä kenet poliittisen kamun voisi palkata johonkin muka-merkittävään tehtävään 12 000 euron kuukausipalkalla. Voi olla myös, että Antti pohtii, miten kansalle saadaan myytyä se, että vappusatanen kutistui kesäkympin tuhnuksi ja se on sama asia.

Käyttäjän MikaSevn kuva
Mika Sevón

On toki, hän on keskittynyt rahan lappaamiseen aivan muualle kuin Suomeen/Suomen eduksi. Siis ihan normi demukka.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Antti on tästä asiasta sanansa sanonut ja hyvä niin. Luukkanen, Persut, Halla-aho, Timo Soini ja Jukka jusula tälläisen kielenkäytön suomalaiseen politiikkaan toi ja aina pahempaan suuntaan se on koko ajan kehittynyt ja kehityksen kärjessä ovat juuri persut, joten oma pesä kuntoon Luukkanen!

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ongelmasta selviää, kun jättää Husun äänestämättä seuraavissa vaaleissa.

Markku Turpeinen

Ongelma selviää, kun henkilö, joka on mediassa opittu tuntemaan Husu Husseinina antaa 7-lehdelle viimeisen haastattelun, jossa hän kertoo vuokranneensa Savukoskelta kodan, josta käsin hän aloittaa kampanjan Somalian bandujen aseman parantamiseksi Afrikan sarvessa. Samalla hän ilmoittaa, ettei hän tule ottamaan yhteiskunnalta euroakaan vaan antautuu täysin markkinaehtoiseen tulonmuodostukseen. Näin hän asettuu esimerkiksi myös niille miehille, jotka eivät ole onnistuneet saamaan bussikuskin pestiä Helsingin kaupungilta vaan haaveilevat erilaisten kulttuuritulkkien, tulkkien, kuraattorien ja ohjaajien tai muista yhteiskunnan syöttiläiden palkkapusseista.

No ei tarvinnut jättää.
Missään tapauksessa en äänestäisi ilmiselvää rasistia minkäänlaiseen luottamustehtävään.

Käyttäjän jukkaekman kuva
jukkatapani .

Ja kolumnissa ei tietenkään ollut hitusen vertaa, eikä pienintäkään murusta sympatiaa Husulle. Siitä, kuinka paljon hän on saanut paska- ja vihapostia perussuomalaisilta ihonvärinsä (rasismia) vuoksi, tappouhkauksia, päivittäin väkivallalla uhkauksia, maastapoistamisuhkauksia. Ja tietysti, jos hän olisi nainen, raiskausuhkauksia. Tällaista on tämän päivän perussuomalaisten poliitikka, mutta ei sitä tietenkään rasismiksi saa sanoa.

Arto Luukkanen

Jukka. Jokaisella kristityllä on tietenkin rakkautta ja sympatiaa kaikkia maailman ihmisiä kohtaan. Eikö sinulle ole?

Käyttäjän MarkusPeltonen kuva
Markus Peltonen

Perussuomalaisilla kristityillä noita on näkynyt harvemmin.

anita frisk

Eiköhän Ekman nyt vetele mutkia suoriksi väittäessään että "paska- ja vihaposti" olisi tullut juuri perussuomalaisilta? Suomessa - tuskin muuallakaan - ei ole tapana merkitä nimettömiin herjakirjeisiin puoluekantaa. Ja miksi olettaa, että hän on saanut niitä vain ihonvärinsä takia? Jos kantasuomalainen saa ikävää kirjallista noottia, ei hän ensimmäiseksi ajattele että se johtuu hänen valkoisuudestaan. Mutta Husu uhriutuu aina vain ihonvärillään. Voisiko mitenkään olla niin, että hänen jo vuosia jatkunut aikamoisen törkeä suomalaisten parjaamisensa olisi aiheuttanut negatiivisen palautteen? Jonka määrästä ja laadusta on vain hänen oma sanansa. Tappo- ja väkivaltauhkauksethan hän olisi tietenkin ilmoittanut poliisille ja sitä kautta olisivat päätyneet median julkistamiksi.

Ihan vaan tiedoksi Ekmanille: kyllä miehetkin saavat raiskausuhkauksia. Elämme tasa-arvon vuotta 2019.

Jocke Rantanen

Näinhän se menee todellisuudessa.

Jos esimerkiksi Husu olisi saanut tappouhkauksia oikein nimellä varutettuna tai kirjeitä niin on aivan varmaa että hän olisi ensiksikin julkistanut ko. kirjeet ja toiseksi toimittanut ne kiireesti poliisille tutkittavaksi.
Eli tästähän voisi jopa vetää johtopäätöksiä.

Mika Lamminpää

”Pitkään olen kuunnellut eri henkilöiltä ja tahoilta rasistisyytöksiä pelkästään puoluekantani vuoksi. Olen jättänyt moiset huutelijat omaan arvoonsa. Valitettavasti Husu Husseinin rasistisyytös kaikkia perussuomalaisia ja heidän äänestäjiään kohtaan sai aikaan muutaman illan harkinnan ja sen pohjalta tutkintapyynnön poliisille”, Tapiolinna kirjoitti blogissaan.

Onneksi poliisilla harkinta pelaa hieman paremmin.

Mitä Antti Rinteeseen tulee, niin ei hänen olisi tarvinnut tuon kummallispoliitikon tuittuilusta välittää tuon taivaallista. Olisi jättänyt moisen mielensäpahoittajan omaan arvoonsa. Luukkanenkin haaskaa uskottavuuttaan ryhtymällä tuon tuntemattoman kummallispoliitikon suureksi ymmärtäjäksi.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Muslimit kumartavat Mekkaan päin ja Antti Rinne Afrikan sarveen päin.

Kukin tavallaan ja omista syistään.

Mika Lamminpää

Jokkeli tykkää kun luulee Pekan sanoneen jotain nokkelaa. Meni taas niin hienosti ohi maalin. Minähän moitin Rinnettä siitä että ollenkaan sortui Husua moralisoimaan. Husu ei ole sanonut tai tehnyt mitään typerää, mutta on vaikea löytää yhtään persua joka ei olisi.

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #47

Mikkelihän se hauska on.
On täysin mahdotonta löytää yhtään vihreää, ja varsinkaan Laurasta uneksijaa, joka ei olisi sanonut mitään typerää.

Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #50

Mistähän Laurasta sinä nyt uneksit?

Jocke Rantanen Vastaus kommenttiin #53

Enhän minä vaan sinähän se siitä jota sinä voisit tai sitten et, kuinka se nyt menikään?

Käyttäjän MikaSevn kuva
Mika Sevón Vastaus kommenttiin #47
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #60

No en minä nyt sentään niin pitkälle menisi että kutsuisin perussuomalaisuutta mielenterveysongelmaksi. Tosin tunsin erään miehen, joka sairastuttuaan sekamuotoiseen muistisairauteen lakkasi äänestämästä Kokoomusta ja alkoi äänestää persuja.

Käyttäjän Apollo kuva
Jori Nummelin

Ei lisättävää. Odotan innolla toveri Rinteen vastausta. Epäilen tosin, että saan odottaa kauan.

Mika Lamminpää

Toivottavasti Rinne on yhtä harkitseva kuin poliisi: ei aihetta noteerata moista mielensäpahoittajaa.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Ihan vain uteliaisuuttani: Miten kansalaisaloite GCM asiakirjan repimiseksi etenee? Joko on enemmän kannattajia kuin kannabiksen laillistamisella...
Ja kohta kansallismielisiltä viedään papatitkin.

Max Stenbäck

Ei ole edennyt enää pariin kuukauteen. Keräysaika kun päättyi 4.6.2019.

Täytyy kuitenkin nostaa blogistille hypettämisestä hattua. Täysin tuulesta temmatun huuhaa-aloitteen kuitenkin allekirjoitti lähes 25 000 henkilöä. Se on yli tuplasti minkä arvasin, kun dosentti sen lanseerasi.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kuitenkin vain puolet siitä, mitä oli adressit.jossain. Joten selvisi sekin, mikä arvo on kyselyillä/palveluilla, jotka eivät vaadi vahvaa tunnistautumista.
GCM asiakirjaa siis vastustaa kansan selvä enemmistö, noin 0,5%...

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Esson baarissa kuulee paljon hurjempia juttuja kuin mitä Husu on sanonut.

Ihmiset ovat herkkähipiäisiä ja erityisesti Persut.

Tero Ojala

Sitä saa mitä tilaa. Persut ovat "koventaneet retoriikka" vuosikaudet. Uhriutuneet kun asia on nostettu esiin ja nyt sitten itketään kun yksi tekee saman heille. Yksi. Persuilla samaa tekee kymmenet lähes säännöllisesti ja välillä osallistuvat harjoittelemaan vasemmistopoliitikkojen ampumista. Hohhoijaa.

Käyttäjän LasseHietanen kuva
Lasse Hietanen

Hei. Kiitos Arto. Pidin. Siunaten, Lasse.

Käyttäjän JarmoKanerva1 kuva
Jarmo Kanerva

Mistäköhän Timo Laaninen herra Husua ojensi? Näistä lausunnoista:"Palestiinalaiset ovat eläneet sorron ja saarron alla vuosikymmeniä ja me olemme viime vuosien aikana joutuneet todistamaan brutaalia toimintaa, jossa lapsia, naisia ja vanhuuksia _(sic) on murhattu systemaattisesti. Tämä kaikki tapahtui alle vuosi sitten (Huom. kesällä 2014)". Laaninen:"Tuommoinen kielenkäyttö ei oikein perinteiseen keskustalaiseen maltilliseen esiintymistyyliin sovi. Meihin ystävällismielisissä suhteissa oleva valtio leimataan tavalla jota en pidä hyvänä. Ei ole rakentavaa, että yksi osapuoli tällä tavalla syyllistetään".

Eli kristitty Laaninen ojensi muslimi Husua siitä, että tämä kehtasi arvostella juutalaisvaltio Israelin toimia palestiinlaisia eli muslimeja kohtaan. Mutta toisin kuin blogisti väittää, tuolloin Husu ei kiistänyt "toisen perusintegriteettiä, perustavanlaista rehellisyyttä tai perusihmisarvoa", teki juuri siten kuin blogisti esittää:"Politiikkaa voi arvostella kovasti ja arkailematta mutta ihmisiä sinänsä ei saa arvostella" eikä tosiaankaan toiminut blogistin esittämän totuuden vastaisesti:"Perusihmistä ja hänen vakaumustaan ei voi ruveta herjaamaan repivästi".

No nyt Husulla paloi vähän pelihousut ja hän meni lausumaan vähän rumasti Perussuomalaisista. Anteeksi Husun puolesta siitä. Mutta hänellä oli varmasti syynsä tekoonsa. Varmasti yhdessä rukoilemme Jumalaa ja Allahia antamaan Husulle lisää viisautta.

Mutta rukoilen myös Jumalaa antamaan dosentti Arto Luukkaselle viisautta, jotta tämä itse lopettaisi blogissaan kielen, joka on alentavaa ja halventavaa tämän poliittisia vastustajia kohtaan. Mutta jos ei osaa olla rakentava ja asiallinen, niin sitten ei osaa. Ei Jumalakaan aina voi ihmeitä tehdä, vaikka meitä ihmisiä suuresti rakastaakin.

Lopetetaan kopiolla Husun tviitistä:

"Oon täysin samaa mieltä pääministeri Rinteen kanssa siitä, ettei meidän poliittinen kielenkäyttö kaipaa tällaista tekstiä kuten olen käyttänyt. Minä en ole aloittanut tämän, eikä minulta/meiltä vähemmistöiltä voi odottaa jatkuvan nöyristelyä ja rasismin hyväksyntä. No more!"

Käyttäjän LassiLappalainen kuva
Lassi Lappalainen

Täytyy tunnustaa, että minun on vähän vaikea tällä kertaa ymmärtää blogistin pointtia: Rinne on huomattavan selkeäsanaisesti kertonut julkisuuteen että Husun twiitit eivät ole korrekteja. Mitä muuta olisi pitänyt tehdä?

Ja onhan Halla-aho käyttänyt aika epäkorrektia ilmaisua demareista. Tosin silloin kun hänen painoarvonsa persuissa oli sama kuin Husulla nyt demareissa - olematon.

Matti Koskelainen

Helsingissä ainakin saa tuomion jos sanoo rasistiksi jotain muuta kuin perussuomalaista: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oikeus-rasisti...

Perussuomalaista äänestäneenä voisin siis kokea henkilökohtaisella tasolla herra Husun tarkoittaneen loukata muiden ohella myös minua. Tällöin kunnianloukkauskriteeri täyttyy.

Käyttäjän JariEeva kuva
Jari Eeva

A.L., onko perussuomalaisilla mitään tavalliselle kansalle?

Arto Luukkanen

Jari. Isänmaan rakastamisen, työn ja huolehtimisen kunniakas toimi. Selkosuomeksi: tulevaisuus.

Käyttäjän JariEeva kuva
Jari Eeva

No laittakaa sitten tuulemaan!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset